2010
Studer Hjelpeforeningens arbeid
Januar 2010


Studer Hjelpeforeningens arbeid

Den første søndagen i måneden leder Hjelpeforeningens presidentskap oss i diskusjoner om hvordan vi kan ivareta vårt hellige ansvar som søstre i Hjelpeforeningen.

Bilde
Julie B. Beck

Da vårt presidentskap ble kalt, fikk vi noen hjelpemidler om Hjelpeforeningens historie som hadde blitt samlet i årenes løp. Vi studerte dem ydmykt fordi vi ønsket å vite formålet med Hjelpeforeningen og hva Herren ville at vi skulle gjøre i vår tjenesteperiode.

Etter hvert som vi studerte omhyggelig, lærte vi at Hjelpeforeningens formål slik det er fastsatt av Herren, er å organisere, undervise og inspirere Hans døtre til å forberede seg til det evige livs velsignelser. Hjelpeforeningen angår alle sider av en siste-dagers-hellig kvinnes liv. Søstre blir undervist og inspirert gjennom besøkende lærerinner, tjeneste og Hjelpeforeningens møter. Hver søndag er vårt mål i Hjelpeforeningen å studere de læresetninger og prinsipper som vil hjelpe oss å nå våre mål. Som et resultat av søndagens leksjoner skulle søstrene bli i stand til å etterleve evangeliet med større overbevisning i sine familier og hjem.

Første søndag er annerledes

Den andre, tredje og fjerde søndagen i måneden studerer vi Evangeliets prinsipper og læresetninger fra generalkonferansen som en måte å lede oss til det evige livs velsignelser. Den første søndagen i måneden underviser imidlertid et medlem av Hjelpeforeningens presidentskap oss og leder oss i diskusjoner om hvordan vi kan ivareta vårt hellige ansvar som medlem av Hjelpeforeningen.

Som siste-dagers-hellige kvinner har vi Jesu Kristi gjengitte evangelium og vitnesbyrd om frelsesplanen. Vi står ansvarlige for den kvinnelige halvparten av denne planen. Den kan ikke delegeres til andre. Vi står ansvarlige for Herren for måten vi utfører våre plikter på. Den første søndagen i måneden mottar vi Herrens tidsgave til oss som søstre i Hjelpeforeningen ved at vi lærer hvordan vi kan ivareta våre ansvarsoppgaver.

Jeg håper at vi vil bruke denne tidsgaven til å ivareta våre tre livsvarige ansvarsoppgaver som medlemmer av Hjelpeforeningen: (1) Styrke vår tro og personlige rettskaffenhet, (2) styrke vår familie og vårt hjem og (3) oppsøke og hjelpe de trengende.

Jeg håper at vi vil vende oss til Skriftene og ressurser som er godkjent av Kirken for å finne eksempler, prinsipper og læresetninger som vil hjelpe oss å utføre disse ansvarsoppgavene og lære hvordan vi kan møte utford-ringene som kommer i de siste dager. Emma Hale Smith, vår første president i Hjelpeforeningen, ble bedt om å «forklare Skriftene og … formane kirken slik det skal bli gitt deg av min Ånd» (L&p 25:7). Vi kan følge hennes eksempel.

Om jeg skulle gjøre dette på et møte i Hjelpeforeningen første søndagen i måneden, ville jeg begynne med å be for å finne ut hva vi behøvde å lære. Jeg ville så ha granske Skriftene for å finne ut hva de hadde å lære oss om dette temaet. Jeg ville ha funnet ut hva profeter og andre ledere i Kirken har sagt om det. Så ville jeg ha bedt om Åndens veiledning mens jeg skrev ned noen diskusjonsspørsmål vi kunne bruke i vårt studium sammen den første søndagen. Det ville ha vært mitt håp at søstrene ville følt seg sterkere når de gikk hjem, og at de ville ha brukt det samme mønsteret for å studere hjemme og undervise sin familie.

Øk i tro og personlig rettskaffenhet

Min bestemor, Isabelle Bawden Bangerter, var kjent som en kvinne med stor tro. Hun tilegnet seg denne troen som barn, og arbeidet hele sitt liv med å styrke den. Hun underviste i Hjelpeforeningen i mange år, og blant søstrene i Hjelpeforeningen var hun kjent som en teolog, en kvinne som kjente evangeliet godt og kunne undervise i det med Skriftene som utgangspunkt. Hun studerte fremdeles Skriftene da hun døde i en alder av 97 år. Bestemor Bangerter var en kvinne som var trygg på sine evige roller og ansvarsoppgaver. Som ung mor spurte jeg henne om det var mulig å oppfostre rettferdige etterkommere i en verden som var så full av ugudelighet. Hun rettet seg opp, pekte på meg og sa ettertrykkelig: «Ja! Det må du! Det er derfor du er her!» Undervisningen hennes inspirerte meg til å bli mer bevisst på mine ansvarsoppgaver og møte livet med større tro. Det er mulig å ha den slags direkte og inspirert undervisning hver uke i Hjelpeforeningen.

Søstre har ofte spørsmål om hvordan de burde leve gjennom jordelivets erfaringer på en måte som bærer preg av tro. Første søndag i måneden gir oss anledning til å forene den samlede tro som finnes i Hjelpeforeningen. Den samlede visdommen til alle som er tilstede, kan besvare reelle spørsmål og gi inspirerte løsninger.

Her får du noen flere eksempler på hva vi kan studere den første søndagen for å hjelpe oss å styrke vår tro og øke vår personlige rettskaffenhet:

  • Inngå og holde pakter.

  • Gjøre seg kvalifisert til og arbeide i templer.

  • Gjøre seg kvalifisert til, gjenkjenne og følge Den hellige ånds innflytelse.

  • Undervise i og forsvare Jesu Kristi evangelium.

  • Delta i oppriktig personlig bønn og familiebønn.

  • Holde familiens hjemmeaften.

  • Sette prinsippene for selvhjulpenhet og fremtidsrettet livsførsel ut i praksis.

Styrk familier og hjem

Da jeg var en ung søster i Hjelpeforeningen, hadde vi mødreopplæring en gang i måneden. Selv om jeg hadde en god og dyktig mor, lærte jeg likevel mye av mine lærere i Hjelpeforeningen om hvordan jeg kunne bli en bedre mor og forbedre mitt hjem. Vi lærte husmoryrkeprinsipper og -ferdigheter, vi lærte hvordan vi kunne bli bedre foreldre og vi lærte å styrke vårt ekteskap.

Unge mødre spør meg ofte om vi kan få mødreopplæring i Hjelpeforeningen igjen. Svaret er ja. Vi kan lære å opprettholde, gi næring til og beskytte familier den første søndagen i måneden.

Her får du noen flere eksempler på hva vi kan studere den første søndagen for å hjelpe oss å styrke familie og hjem:

  • Forstå og forsvare kvinnens guddommelige rolle.

  • Motta prestedømmets velsignelser.

  • Danne evige familier.

  • Opprettholde et sterkt ekteskap.

  • Føde og oppfostre barn.

  • Uttrykke kjærlighet til familiens medlemmer og gi dem omsorg.

  • Påta seg ansvar for å forberede en rettferdig oppvoksende generasjon siste-dagers-hellige.

  • Kjenne, etterleve og forsvare læren om familien.

  • Finne frem til og utføre tempelordinanser for våre avdøde slektninger.

Oppsøke og hjelpe de trengende

Leksjonene den første søndagen er vår mulighet til å styrke hverandre og finne svar på livets vanskeligheter. Til enhver tid opplever mange av søstrene i Hjelpeforeningen prøvelser og skuffelser. President Boyd K. Packer, president for De tolv apostlers quorum, har kalt hver menighets Hjelpeforening for en «søsterkrets». Han sa:

«Hver søster, uansett hvor i kretsen hun står, kan se seg rundt, og på alle kanter føle inspirasjonens ånd komme tilbake idet hun rekker ut en kjærlig hånd til dem som står på begge sider …

“… Dere vil hjelpe deres organisasjon, deres sak – Hjelpeforeningen – denne store søsterkrets. Alle deres behov vil bli dekket nå og i evigheten. Enhver forsømmelse vil bli visket bort, enhver fornærmelse rettet opp i. Alt dette kan bli dere til del, snart, når dere vier dere til Hjelpeforeningen.»1

Min erfaring er at Hjelpeforeningen i alle menigheter har kapasitet til å gi hverandre den støtte som trengs. Hvis vi søker og mottar Den hellige ånds hjelp, kan alle svar finnes i hver søsterkrets.

Vi har ansvar for å hjelpe der det finnes fattigdom, sykdom, tvil, uvitenhet og alt som kommer i veien for en kvinnes lykke og utvikling. Hjelpeforeningen har alltid engasjert seg i å hjelpe andre.

Vi vet at fordi vi lever i de siste dager, møter vi som enkeltpersoner og familier mange vanskelige utfordringer. Disse utford-ringene omfatter mishandling, avhengighet, apati, gjeld, depresjon, ulydighet, arbeidsledighet, oppløsning av familien, sykdom, forfølgelse, fattigdom og vold. Dette minner mye om det apostelen Paulus profeterte om i 2. Timoteus 3:1–7, 13. Vi behøver imidlertid ikke være redde. Vi har Jesu Kristi evangelium. Apostelen Paulus ga oss også løsningen:

«Men bli du i det du har lært og er blitt overbevist om. Du vet jo hvem du har lært det av.

Og helt fra barndommen av kjenner du De hellige skrifter, som kan gjøre deg vis til frelse ved troen på Kristus Jesus.

Alle skrifter som er inngitt av Gud, er også nyttige til å gi opplæring og tale til rette, hjelpe på rett vei og oppdra i rettferd» (2. Timoteus 3:14–16).

Den første søndagen kan et medlem av Hjelpeforeningens presidentskap personliggjøre Hjelpeforeningens arbeid. Hun kan fokusere på veldedige gjerninger som løsninger på spesifikke behov i menigheten eller grenen. Hun kan lære søstrene å bli besøkende lærerinner som dekker andres behov etter hvert som de blir klar over dem. Når det passer, kan hun gi oppdrag for å hjelpe spesifikke personer som trenger det.

Bruk den første søndagen

Jeg tror at når ledere i Hjelpeforeningen søker Den hellige ånds hjelp, vil de få inspirasjon om hva de skulle studere og undervise om på Hjelpeforeningens møte den første søndagen. Jeg vet at Herrens verk vil fortsette å gå fremad over hele jorden og at det vil blomstre i stor grad på grunn av at Kirkens gode kvinner vil gjøre alt de kan for å fremme dette verk i sitt eget hjem og sin egen familie først, og så i andre vennskaps- og bekjentskapskretser.

Note

  1. Boyd K. Packer, «Kretsen av søstre», Lys over Norge, april 1981, 210.

1 Øke i tro og personlig rettskaffenhet. Leksjonen den første søndagen i måneden gir oss mulighet til å vende oss til Skriftene for å finne de læresetningene som vil hjelpe oss å møte de siste dagers utfordringer.

2 Styrke familier og hjem. Den første søndagen i måneden kan vi lære å støtte, gi næring til og beskytte familier.

3 Oppsøke og hjelpe de trengende. Vi har ansvar for å hjelpe der det finnes fattigdom, sykdom, tvil, uvitenhet og alt som kommer i veien for en kvinnes lykke og utvikling.

Fotoillustrasjon: ROBERT CASEY; foto av søster Beck: Busath Photography

Fotografier av søster Thompson og søster Allred: Busath Photography; fotoillustrasjon av familie: Christina Smith

T.v.: Fotoillustrasjon: Craig Dimond