2009
«Vi tre konger»
Desember 2009


«Vi tre konger

Vismennene har en fremtredende plass i en tradisjonell julekrybbe, men hva vet vi egentlig om dem?

Har du noen gang sett nærmere på en utstilt julekrybbe og undret deg over de tre kunstferdig kledde mennene som overrekker gaver til Jesus-barnet? Vi vet naturligvis at de forestiller de tre vismennene, men hvem er de? Hvorfor besøkte de Jesus, og hvorfor ga de ham slike uvanlige gaver?

Skriftens beretning om Frelserens fødsel forteller faktisk lite om vismennene (se Matteus 2). Men fordi deres besøk var så betydningsfullt, har forskere gjennom århundrene forsøkt å finne informasjon om deres bakgrunn og hensikt med å besøke Kristus-barnet. Selv om noen detaljer har blitt avdekket gjennom vitenskapelig forskning, kan mye av det den kristne verden tradisjonelt har trodd om vismennene, være mer basert på myter og spekulasjon enn på historie.

Dette vet vi:

Hvor mange vismenn?

Ifølge tradisjonen var det tre menn som besøkte Jesus-barnet, en tro utledet av det faktum at det ble gitt tre gaver: gull, røkelse og myrra. Trolig hadde hver mann én gave med seg. Men enkelte forskere tror at det kunne ha vært mange flere vismenn, kanskje så mange som 12.1 Bible Dictionary sier at siden vismennene faktisk var vitner til Frelserens fødsel, måtte det ha vært minst to eller tre (se 5. Mosebok 19:15; 2. Korinterbrev 13:1; L&p 6:28).2

Troen på at vismennene var konger, er basert på vers i Det gamle testamente som forutsier at konger skal besøke Herren. Jesaja 49:7 sier: «Konger skal se det og reise seg», og i Jesaja 60:10 står det: «Deres konger skal tjene deg.» (Se også Salmene 72:10.)

Forskere har funnet andre opptegnelser som henviser til vismennene som konger. Marco Polos skrifter fra det 13. århundre inneholder en beretning fra byen Saba i Persia om tre konger som tok med seg gull, røkelse og myrra på en reise for å besøke en nyfødt profet. Ifølge Marco Polos opptegnelse het mennene Kaspar, Melkior og Baltasar, navnene som vanligvis forbindes med vismennene i dag.3

Opprinnelsen til ordet vismenn

Ordet vismenn, slik det brukes i Kong Jakobs versjon av Bibelen, er oversatt fra det greske ordet magoi. Magoi, er egentlig persisk av opprinnelse og viser til prester i Persias religion i oldtiden. Med tanke på denne bruk av ordet magoi mener noen forskere at vismennene sannsynligvis var prester i en persisk religion. Men eldste Bruce R. McConkie (1915–85) i De tolv apostlers quorum erklærte i sin Doctrinal New Testament Commentary: «Å anta at de var medlemmer av den frafalne religiøse kultus Magoi i oldtidens Media og Persia, er trolig feil. Det synes heller som de var sanne profeter, rettferdige personer som Simeon, Anna og hyrdene, til hvem Gud åpenbarte at den lovede Messias hadde blitt født blant menneskene.»4

Fra Orienten?

Kom vismennene fra Orienten, slik det sies i julesangen «We Three Kings of Orient Are» [Vi er tre konger fra Orienten]?5 Forfatteren brukte trolig ordet Orienten som erstatning for det vanlige ordet Østen som er brukt i Matteus’ beretning. Alt øst for Palestina var noe eksotisk som ble omtalt som Orienten. Matteus’ bruk av det uspesifikke «Østen» kunne ganske enkelt tyde på at ingen visste sikkert hvor vismennene kom fra.6

Noen forskere siterer Salme 72:10 som bevis på at mennene var fra regioner i vår tids Spania, Etiopia og Saudi-Arabia: «Kongene fra Tarsis og de fjerne kyster skal komme med gaver, kongene fra Sjeba og Seba skal bære fram skatt.» Andre tror at vismennene var fra Persia (dagens Iran) og kan ha vært jøder, for det var mange av jødisk herkomst som bodde i regionen på den tiden.7

Når besøkte vismennene Jesus?

Kunstneriske gjengivelser av Jesu fødsel skildrer vanligvis vismennene som tilber en nyfødt, som om deres besøk fant sted kort tid etter Frelserens fødsel. Men Skriftene viser at vismennene ikke var tilstede ved Jesu fødsel i stallen eller på noe tidspunkt mens han var spedbarn. Vismennene besøkte egentlig barnet Jesus og hans mor, Maria. «De gikk inn i huset, og fikk se barnet med Maria, dets mor, og de falt ned og tilbad det … og bar fram gaver til barnet: gull, røkelse og myrra (Matteus 2:11).

Vismennenes gaver

Hvorfor ga vismennene Jesus slike sjeldne gaver? De fleste lærde er enige om at gavene var symbolske. Gullet symboliserte Jesu kongeverdighet, røkelsen hans guddommelighet og myrraen hans lidelse og død, for myrra ble brukt til å smøre inn legemet før begravelsen.8

Advart av Gud

Da Herodes viste vismennene til Betlehem, sa han til dem: «Når dere har funnet det, da meld fra til meg, for at også jeg kan komme og tilbe det» (Matteus 2:8). Men ifølge Matteus’ beretning ble vismennene varslet i en drøm om «at de ikke skulle vende tilbake til Herodes», så etter at de hadde besøkt Jesus-barnet, reiste de utenom Herodes og dro «en annen vei hjem til sitt land» (Matteus 2:12). Herodes ble vred, ikke bare fordi vismennene hadde ignorert hans befaling, men også fordi det nå tydeligvis bodde et barn i Betlehem som en dag ville komme til å styre nasjonen.

Herrens ærend

Bible Dictionary oppsummerer effektivt vår tro med hensyn til vismennene: «De var rettskafne menn som ble sendt i det ærend å vitne om at Guds Sønn var på jorden. … De var trolig representanter for en gren av Herrens folk fra et sted øst for Palestina, som, ledet av Ånden, var kommet for å se Guds Sønn, og som reiste tilbake til sitt folk for å bære vitnesbyrd om at kong Immanuel virkelig var blitt født i kjødet.»9

Noter

  1. Se John A. Tvedtnes: «What Do We Know about the Wise Men?» Insights: An Ancient Window (nyhetsbrev fra Foundation for Ancient Research and Mormon Studies [FARMS]), des. 1998.

  2. Se Bible Dictionary, «Magi», 728.

  3. Se John A. Tvedtnes, «I Have a Question» Ensign, okt. 1981, 25–26.

  4. Bruce R. McConkie, Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind (1966–73), 1:103.

  5. John Henry Hopkins jr., «We Three Kings of Orient Are» (1857).

  6. Se Raymond E. Brown, The Birth of the Messiah (1977), 168.

  7. Se John A. Tvedtnes, Ensign, okt. 1981, 25.

  8. Se John A. Tvedtnes, Ensign, okt. 1981, 25.

  9. Bible Dictionary, «Magi», 727–28.

Illustrasjoner: Paul Mann