2009
Den nye boken Kunst inspirert av evangeliet
oktober 2009


Den nye boken Kunst inspirert av evangeliet

En overkommelig spiralinnbundet bok gir nå siste-dagers-hellige tilgang til 137 fargebilder som kan brukes til læring og undervisning i evangeliet.

På president Thomas S. Monsons kontor henger et maleri av Frelseren av kunstneren Heinrich Hofmann. Profeten sier at dette maleriet minner ham på å gjøre det Frelseren vil han skal gjøre. Bilder kan øve en mektig innflytelse på oss alle, slik dette maleriet gjør på president Monson.

Fordi Kirken ønsker å tilby overkommelige bilder som medlemmer kan bruke i Kirkens klasser og i sine hjem, har den utgitt boken Kunst inspirert av evangeliet med 137 malerier og fotografier. Disse bildene kan supplere alle leksjoner, fra Evangeliets lære til Primærs samlingsstund. De kan også brukes under familiens hjemmeaften, til personlig skriftstudium, i misjonærarbeid og i hjemmelærerers og besøkende lærerinners undevisning.

Hver illustrasjon i boken innbyr til en stund med undervisning – en anledning til å fortelle en historie fra Skriftene og undervise i et prinsipp. Til hjelp for oss finnes det i boken Kunst inspirert av evangeliet en liste som knytter bildene til beretningene i Skriftene. Ved å granske disse skriftstedene vil vi få en større forståelse av de hendelser og prinsipper i evangeliet som er fremstilt på bildene.

Her følger tre måter som boken Kunst inspirert av evangeliet kan brukes på når vi underviser:

  1. Overvei å be noen om å granske skriftstedene som er knyttet til et bestemt bilde. Be dem lese skriftstedet høyt eller oppsummere det mens dere drøfter bildet.

  2. Overvei å be noen beskrive hva de ser på bildet. Hvilke prinsipper i evangeliet fremstiller bildet? Hvordan kan vi anvende disse prinsippene på oss idag?

  3. Etter at du har undervist i et bestemt prinsipp i evangeliet, oppfordrer du andre til å lete i boken Kunst inspirert av evangeliet etter bilder som illustrerer dette prinsippet. Spør noen hva de føler når de nå ser på bildet som de har drøftet meningen med.

La oss alltid ydmykt søke inspirasjon når vi lærer om og underviser i evangeliet (se L&p 42:14-17). Når vi gjør det, vil Den hellige ånd gi oss andre tanker tilpasset behovene til dem vi underviser. Den nye boken Kunst inspirert av evangeliet er et viktig redskap som kan hjelpe oss å hjelpe hverandre å komme til Kristus og motta det evige livs velsignelser.

Fra v.: Kristi bilde, av Heinrich Hofmann, gjengitt med tillatelse fra C. Harrison Conroy Co. Fotoillustrasjoner: Matthew Reier, Hyun-Gyu Lee og Christina Smith