2009
Templets välsignelser
Oktober 2009


Templets välsignelser

Från ett tal under ett andligt möte vid Brigham Young-universitetet den 15 november 2005. För hela texten på engelska, gå till http://speeches.byu.edu.

Templet är en helig byggnad, en plats där viktiga, frälsande ceremonier och förrättningar utförs för att förbereda oss för upphöjelse.

Bild
Elder Robert D. Hales

Välsignelserna vi får genom tempelbegåvningen är lika viktiga för var och en av oss som dopet var. Därför ska vi förbereda oss så att vi kan vara rena när vi besöker Guds tempel.

Möjligheten att komma till templet och ingå de heliga förbunden där är en av de största välsignelserna som finns tillgängliga för oss under jordelivet. Sedan, när vi har ingått de förbunden, visar vår lydnad mot förbunden varje dag vår tro, kärlek, hängivenhet och vår andliga förpliktelse att hedra vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus. Vår lydnad förbereder oss också för att bo hos dem i evigheterna. Templets frälsande förrättningar är viktiga för — och även själva kärnan i — den eviga planen för lycka.

Läran om templet

Templet är verkligen en plats där vi är ”i världen men inte av världen”. När vi är bekymrade eller har svåra beslut att fatta som tynger ner sinne och själ, kan vi ta våra problem till templet och få andlig vägledning.

Vi behöver få ett vittnesbörd om och en vördnadsfull känsla för att templet är Herrens hus. För att bevara templets helighet och inbjuda Anden att välsigna dem som kommer till det heliga templet för sina förrättningar och förbund har vi fått lära oss att inget orent får komma in i templet. Vördnad i templet är en viktig faktor när det gäller att inbjuda Anden att vistas där, varje timme varje dag.

När jag var liten tog min far med mig ända från Long Island i New York till Salt Lake City för att promenera på tempelområdet, röra vid templet och samtala om hur viktigt templet var i mitt liv. Det var då jag bestämde mig för att jag en dag skulle återvända för att ta emot templets förrättningar.

Under historiens gång, i varje tidsutdelning, har Herren befallt profeter att låta bygga tempel så att hans folk kan ta emot templets förrättningar. Mose och israeliterna välsignades med ett bärbart tempel, tabernaklet, där det heliga förrättningsarbetet under moselagen utfördes — och dit Herren kom då och då för att samtala med Mose. Kung Salomo lät bygga ett vackert tempel i Jerusalem som senare förstördes. Sedan, under Kristi verksamhet, byggdes ett annat tempel i Jerusalem.

Vi lär oss i Mormons bok att Nephi byggde ett tempel ”med Salomos tempel som förebild”. (2 Nephi 5:16) Andra nephitiska profeter, bland annat Jakob och kung Benjamin, undervisade folket vid templet. (Se Jakob 1:17; Mosiah 1:18.)

Betydande nog kom Herren Jesus Kristus till templet när han visade sig för nephiterna år 34 e Kr. (Se 3 Nephi 11:1–11.)

Profeten Joseph Smith lärde: ”Kyrkan är inte tillfullo organiserad, i dess rätta ordning, och kan inte bli det förrän templet är fullbordat, där platser skall finnas för utförandet av prästadömets förrättningar.”1

Templet i Kirtland var det första templet under de sista dagarna och spelade en viktig roll när det gällde återställelsen av prästadömets nycklar. Till följd av en bön fick Joseph Smith besök av Jesus i templet i Kirtland den 3 april 1836. (Se L&F 110.) Frälsaren visade sig i härlighet och tog emot templet i Kirtland som sitt hus. Vid det tillfället visade sig också Mose, Elias och Elia för att överlämna de prästadömsnycklar som de hade. Elia återställde beseglingsmaktens nycklar som Malaki lovat, så att vi kan få ta del av alla templets välsignelser i vårt liv.

Våra pionjärförfäder färdigställde templet i Nauvoo och utförde heliga förrättningar där. Templet i Nauvoo var det första templet där begåvningar och beseglingar utfördes. Detta visade sig vara till stor styrka för pionjärerna när de kämpade med svårigheterna under färden över slätterna till Sion i Saltsjödalen. De hade begåvats med kraft i det heliga templet. Make och hustru beseglades till varandra. Barn beseglades till sina föräldrar. Många av dem förlorade familjemedlemmar som dog längs vägen, men de visste att det inte var slutet för dem. De hade beseglats i templet för all evighet. Efter uppenbarelser som president Brigham Young mottagit byggde de heliga senare fler tempel västerut.

I dag finns det 130 tempel i verksamhet som gör att kyrkans trofasta medlemmar runtom i världen kan komma till Herrens hus och ta emot sina tempelförrättningar och ingå förbund med honom.

Templets förrättningar

Templets främsta syfte är att tillhandahålla de förrättningar som är nödvändiga för vår upphöjelse i det celestiala riket. Tempelförrättningarna leder oss till vår Frälsare och ger oss de välsignelser som kommer till oss tack vare Jesu Kristi försoning. Templet är det bästa universitetet som människan känner till. Det ger oss kunskap och visdom när det gäller världens skapelse. Instruktionerna i begåvningen visar hur vi ska leva under jordelivet. Betydelsen av ordet begåvning är ”gåva”. Förrättningen består av ett antal instruktioner om hur vi bör leva och av förbund vi ingår om att leva rättfärdigt genom att följa vår Frälsare.

En annan viktig förrättning är att beseglas för evigt i ett celestialt äktenskap. Det här äktenskapsförbundet gör att barn kan beseglas till sina föräldrar och att barn som föds inom förbundet blir en del av en evig familj.

Läran och förbunden lär oss: ”Allt vad du beseglar på jorden skall vara beseglat i himlen, och allt vad du binder på jorden i mitt namn och enligt mitt ord, säger Herren, det skall vara bundet för evigt i himlarna.” (L&F 132:46)

När ett par knäböjer vid altaret är jag som beseglare medveten om min roll som en Herrens representant. Jag vet att det som beseglas på jorden bokstavligt talat beseglas i himlen — och det kommer aldrig att brytas om de som beseglas förblir trofasta och uthärdar till änden.

Jag har under årens lopp sett många par som har haft starka och livskraftiga äktenskap när de har förblivit trofasta mot förbunden de ingick i templet. De här lyckade äktenskapen har flera saker gemensamt.

För det första vet de enskilda personerna i de här paren vilka de är — söner och döttrar till Gud. De sätter upp som evigt mål att återigen leva hos vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus. De strävar efter att lämna den naturliga människans sätt bakom sig. (Se Mosiah 3:19.)

För det andra känner de till läran och betydelsen av de frälsande tempelförrättningarna och tempelförbunden och hur viktiga de är för att de ska uppnå eviga mål.

För det tredje väljer de att uppnå Guds rikes eviga välsignelser hellre än att eftersträva världens timliga och tillfälliga ägodelar.

För det fjärde inser sådana par att när de beseglas för tid och all evighet så har de valt en evig livskamrat — tiden för att uppvakta andra är över! Det finns inget behov av att leta längre!

För det femte tänker de här paren mer på den andre än på sig själva. Själviskhet kväver den andliga känsligheten. När de kommunicerar med Herren i bön så kommer de närmare varandra och inte längre bort från varandra. De samtalar med varandra så att småsaker inte tillåts bli stora saker. De pratar tidigt om hur de ”sårats lite” utan större risk att förolämpa den andre. När så trycket i kokaren höjs och den börjar vissla så uppstår inga explosioner av bittra känslor. Det är så mycket bättre att släppa ut lite ånga innan locket flyger av tryckkokaren. De är villiga att be om ursäkt och förlåtelse om de har sårat den de älskar. De uttrycker sin kärlek till varandra och kommer närmare varandra. De upplyfter och stärker varandra.

Templets välsignelser

Templet är en helig byggnad, en plats där nödvändiga, frälsande ceremonier och förrättningar utförs för att förbereda oss för upphöjelse. Det är viktigt att vi har en säker förvissning om att vår förberedelse för att komma till det heliga huset och att vårt deltagande i de här ceremonierna och förbunden är några av de viktigaste händelserna vi någonsin får uppleva under vårt jordiska liv.

Vi kom frivilligt från vår himmelske Faders närhet till denna jordiska prövotid med handlingsfrihet och visste att vi skulle få erfara motsatser i allting. (Se 2 Nephi 2:11.) Vårt mål är att ta på oss Guds hela vapenrustning och motstå de ogudaktigas brinnande pilar med trons sköld och Andens svärd (se L&F 27:15–18), att härda ut till slutet och att vara värdiga att leva i Gud Faderns och hans Son Jesu Kristi närhet i all evighet — att uppnå det som kallas evigt liv.

Slutnot

  1. History of the Church, 4:603.

Fotografi av Salt Lake-templet, Welden C Andersen; till höger: fotoillustration John Luke

Mose och israeliterna välsignades med ett bärbart tempel, tabernaklet, där det heliga förrättningsarbetet under moselagen utfördes — och dit Herren kom då och då för att samtala med Mose.

Illustration Ted Henninger