2009
Gjør deg verdig til og delta i tempelarbeid
Juli 2009


Besøkende lærerinners budskap

Gjør deg verdig til og delta i tempelarbeid

Undervis i disse skriftsteder og sitater eller, om det er behov for det, et annet prinsipp som vil være nyttig for søstrene du besøker. Bær vitnesbyrd om læresetningen. Oppfordre dem du besøker, til å fortelle hva de har følt og lært.

Hvordan kan jeg forberede meg til tempelarbeid?

Silvia H. Allred, førsterådgiver i Hjelpeforeningens generalpresidentskap: «Templet er Herrens hus. Han setter betingelsene for hvordan det skal brukes, hvilke ordinanser som skal forrettes og de normer som kvalifiserer oss til å komme inn … Personlig verdighet er en nødvendig betingelse for å motta templets velsignelser. Vi forbereder oss ved å adlyde budene og strebe etter å gjøre Guds vilje.» («Hellige templer, hellige pakter», Liahona, nov. 2008, 113.)

Eldste David B. Haight (1906-2004) i De tolv apostlers quorum: «Vi som ønsker å komme til templet, må leve slik at vi får hjelp til å være verdige til å gå inn og fullt ut ta del … I intervjuer med prestedømsledere overveier vi vår verdighet til å komme inn i templet. Vår underskrift på tempel–anbefalingen, sammen med deres, vitner om at vi er verdige til å gå inn i templet.» («Kom til Herrens hus», Lys over Norge, juli 1992, 16.)

Hvilke velsignelser får man ved å gjøre seg verdig til og delta i tempelarbeid?

L&p 110:7:«Jeg vil åpenbare meg for mitt folk i barmhjertighet i dette hus.»

President Howard W. Hunter (1907-95): «La oss skynde oss til templet så ofte som tid og midler og personlige omstendigheter tillater det. La oss ikke bare reise dit for våre avdøde slektninger, men la oss også reise dit for å nyte den personlige velsignelse ved tilbedelse i templet og den hellighet og trygghet som finnes innenfor disse innviede vegger. Templet er et sted for skjønnhet, et sted for åpenbaring, det er et sted for fred.» («Det store symbol på vårt medlemskap», Lys over Norge, nov. 1994, 6.)

D&C 38:32: «Der vil jeg gi dere min lov, og der skal dere bli begavet med kraft fra det høye» (se også L&p 95:8).

Eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum: «Tempelbegavelsens velsignelser er like viktige for oss alle som vår dåp. Derfor må vi forberede oss så vi kan være rene og tre inn i Guds tempel. Tempelarbeid er en anledning til å utføre personlige begavelser og pakter for de levende og også utføre disse samme ordinanser for forløsning for de avdøde. Av denne grunn instruerer Skriftene oss om å bygge templer og forberede oss til å bli verdige til å ta del i de hellige tempelordinanser og - pakter …

Hovedformålet med templet er å kunne utføre de ordinanser som er nødvendige for vår opphøyelse i det celestiale rike. Tempelordinanser leder oss til vår Frelser og gir oss de velsignelser vi får gjennom Jesu Kristi forsoning.» («Temple Blessings», i Brigham Young University 2005-2006 Speeches [2006], 1, 4.)

President Gordon B. Hinckley (1910-2008): «Enhver mann eller kvinne som reiser til templet i en oppriktighetens og troens ånd, kommer ut av Herrens hus som en bedre mann eller kvinne. Det er behov for stadig forbedring i livet for oss alle. Det er av og til behov for å forlate verdens støy og uroligheter og gå innenfor veggene til et hellig Guds hus, for der å føle Hans ånd i et hellig og fredfylt miljø.» («Om misjoner, templer og forvaltning», Lys over Norge,jan. 1996, 56.)

Innfelt: Fotografi av Mérida Mexico tempel: Marcos Gonzalez; bakgrunn: Fotografi av Nauvoo Illinois tempel: John Luke