2009
Salige er de som stifter fred
Juli 2009


Kom, lytt til en profets røst

Salige er de som stifter fred

Fra en tale holdt ved Brigham Young University 6. februar 1994

Bilde
President Henry B. Eyring

Når vi ser i avisen og på TV, ser vi ikke mye om fred. Hver dag er nyhetene fulle av vold over hele verden.

Frelseren sa: «Og velsignet er alle de som stifter fred, for de skal kalles Guds barn» (3. Nephi 12:9).

Da jeg leste dette, undret jeg meg over løftet. Det lød ikke som noe veldig strålende. Men jeg ser nå at løftet er både strålende og sikkert. De som vil få evig liv, er Guds barn.

Jeg vitner om at Gud kjenner deg. Han bryr seg om dem som er rundt deg, og han elsker deg. Du er hans disippel, og det gjør deg til et lys for folk. Når du handler i tro for å tilby evangeliet og fred til menneskene rundt deg, vil de føle Frelserens lys. Du vil ha pekt ut veien.

Jeg vitner for deg at Gud lever. Jesus er Kristus. Jeg føler hans kjærlighet til deg. Jeg vet at Frelseren talte sannhet da han sa: «Salige er de som stifter fred.»

En lite fredelig familiens hjemmeaften

Ethvert hjem opplever å trenge en fredsstifter. President og søster Eyring har fire sønner og to døtre. En gang da barna var små, underviste president Eyring om fred på en familiens hjemmeaften. Mens han underviste, merket han at to av hans smågutter sparket hverandre! Men da disse to guttene ble eldre, lærte de å være fredsstiftere og ble hverandres beste venner og hjelpere.

Når hender det at din familie trenger en fredsstifter? Hva kan du gjøre for å hjelpe?

Fredsstifter søkes!

Her er en situasjon da det trengtes en fredsstifter. Legg bildene i riktig rekkefølge fra det første til det siste for å se hvordan ett barns ønske om å være en fredsstifter påvirket familien.

A

B

C

D

Svar:

Hvordan vi fikk saligprisningene

«Salige er de som stifter fred» er en av Jesu læresetninger som kalles «saligprisningene» (se Matteus 5:1-11). Saligprisningene viser hvordan vi kan ha et lykkelig liv. Hver enkelt oppgir en bestemt velsignelse vi mottar når vi følger en bestemt læresetning. Slik fikk vi saligprisningene:

1. En dag fulgte en stor menneskemengde Jesus. De hadde hørt at han kunne helbrede folk og gjøre andre mirakler. De ønsket å høre ham undervise.

2. Jesus var i nærheten av en høyde, eller et fjell. Han gikk litt opp i åssiden og holdt en tale, eller preken.

3. I sin preken lærte Jesus folket hvordan de skulle leve så Gud kunne velsigne dem. Ordet saligprisning betyr «å være lykkelig» eller «å bli velsignet».

4. Den talen Jesus holdt den dagen, kalles Bergprekenen. Etter at Jesus hadde oppstått, holdt han en lignende tale for folket i Amerika da han besøkte dem (se 3. Nephi 12:3-11).

  • Riktig rekkefølge er C, A, D, B.

Fredsfyrsten, av Simon Dewey. Fotografi av due © Corbis. Bergprekenen, av Harry Anderson. Illustrasjoner: Beth Whittaker