2009
Bön och den blå horisonten
juni 2009


Budskap från första presidentskapet

Bön och den blå horisonten

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

Något som jag tyckte mycket om när det gällde flygning var att ge mig av från en mörk och regnig flygplats, stiga uppåt genom de täta och hotande vintermolnen och sedan plötsligt komma upp ovanför det mörka töcknet och stiga allt högre mot det strålande solskenet och den oändliga blå himlen.

Jag förundrade mig ofta över parallellen mellan denna fysiska åtgärd och vårt personliga liv. Hur ofta är vi inte omslutna av hotande moln och stormigt väder och undrar om mörkret någonsin ska skingras? Om det bara fanns ett sätt för oss att lyfta oss själva upp ur livets tumult och nå en plats där lugn och ro råder.

Medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga vet att det är möjligt. Det finns ett sätt att höja sig över vardagslivets turbulens. Kunskapen, insikten och vägledningen vi får genom Guds ord och profetisk vägledning i vår tid visar hur vi kan göra just det.

Lyftkraft

För att få upp ett flygplan från marken måste man skapa lyftkraft. Inom aerodynamik skapas lyftkraft när luft passerar över flygplansvingarna på ett sådant sätt att trycket under vingarna är större än trycket ovanför vingarna. När lyftkraften överstiger gravitationskraftens dragning nedåt lyfter planet från marken och flyger iväg.

På liknande sätt kan vi skapa lyftkraft i vårt andliga liv. När kraften som lyfter oss upp mot himlen är större än frestelserna och våndorna som drar ner oss kan vi höja oss och sväva i Andens sfär.

Ordböcker beskriver lyftkraft som en kraft som bär eller styr från en lägre nivå till en högre, en kraft som verkar i uppåt-gående riktning och som motverkar gravitationskraften.1

Psalmisten satte målet ännu högre: ”Till dig, HERRE, lyfter jag min själ” (Ps 25:1) och ”Jag lyfter mina ögon upp till bergen. Varifrån skall min hjälp komma? Min hjälp kommer från HERREN.” (Ps 121:1–2)

Vi lyfter våra ögon mot himlens Gud genom att främja vår personliga andlighet. Vi gör det genom att leva i harmoni med Fadern, Sonen — vår Frälsare — och den Helige Anden. Vi gör det genom att sträva efter att verkligen vara undergivna, milda, ödmjuka, tålmodiga, kärleksfulla och villiga att underkasta oss allt som Herren anser lämpligt att lägga på oss, alldeles som ett barn underkastar sig sin far. (Se Mosiah 3:19.)

En uppriktig bön från ett rättfärdigt hjärta

Det finns många evangelieprinciper som hjälper oss att få lyftkraft, men jag vill fokusera på en särskild. Bönen är en av de evangelieprinciper som ger lyftkraft. Bönen har kraft att lyfta oss upp från våra världsliga bekymmer, att föra oss upp genom moln av misströstan och mörker till en ljus och klar horisont.

En av de största välsignelserna och förmånerna och möjligheterna vi har som barn till vår himmelske Fader är att vi kan kommunicera med honom. Vi kan prata med honom om våra upplevelser, prövningar och välsignelser. Vi kan lyssna efter och ta emot celestial vägledning av den Helige Anden. Vi kan uppsända vår vädjan till himlen och få en försäkran om att vår bön har hörts och att han besvarar den som en kärleksfull och vis Fader.

De böner som stiger ovanför taket är de böner som är innerliga och saknar utnötta upprepningar eller ord som talas utan eftertanke. Våra böner bör uppspringa ur vår innerliga önskan att vara ett med vår Fader i himlen.

Gud välkomnar alltid våra böner, om de uttalas i tro. Om du någonsin känner dig oförmögen att be, så är det i den stunden du absolut behöver utöva din tro och be. Nephi lärde i all enkelhet: ”Om ni ville hörsamma Anden som lär människan att be skulle ni veta att ni måste be. Ty den onde anden lär … människan … att hon inte skall be.” (2 Nephi 32:8)

President Harold B Lee (1899–1973) lärde: ”Den rättfärdiges uppriktiga bön öppnar alltid dörren till gudomlig visdom och styrka inom det område för vilket han rättfärdigt söker detta.”2

Besvaras våra böner? Jag vittnar om att de gör det.

Kan vi få gudomlig hjälp, visdom och stöd från den himmelska sfären? Återigen vittnar jag med bestämdhet om att så är fallet.

Lydnad försäkrar oss om att vi får svar på våra böner. I Nya testamentet läser vi: ”Och vad vi än ber om, det får vi av honom, ty vi håller hans bud och gör det som gläder honom.” (1 Joh 3:22)

Svaren på våra böner kommer i Herrens egen tid. Ibland kan vi bli frustrerade över att Herren väntar med att besvara våra böner. I sådana fall måste vi förstå att han vet sådant som inte vi vet. Han ser sådant som inte vi ser. Lita på honom. Han vet vad som är bäst för sina barn, och eftersom han är en fullkomlig Gud besvarar han våra böner på ett fullkomligt sätt och i rätt tid.

Andra gånger kan svaren på våra böner komma omedelbart. Profeten Joseph Smith lärde sig följande i en uppenbarelse som gavs till honom i Kirtland 1831: ”Den som ber i Anden ber enligt Guds vilja, därför sker det alldeles som han ber.” (L&F 46:30; kursivering tillagd) Vilket underbart löfte!

Ett nytt perspektiv

Bönen är en himmelsk gåva som hjälper oss att få andlig lyftkraft. Den förfinar och förbättrar vår relation till Gud. Är det inte förunderligt att vi kan samtala med den största källan till visdom och medlidande i universum när vi vill och var vi vill?

Dagliga, enkla, uppriktiga och mäktiga böner lyfter oss till en högre andlig nivå. I våra böner lovprisar vi Gud, tackar honom, bekänner våra svagheter, ber om det vi behöver och uttrycker vår djupa hängivenhet till vår himmelske Fader. När vi gör denna andliga ansträngning i Jesu Kristi, Återlösarens namn, får vi ökad inspiration, uppenbarelse och rättfärdighet, vilket för in det himmelska ljuset i vårt liv.

Jag tänker tillbaka på min tid som pilot och de gånger när täta moln och hotande åskväder fick allt att se mörkt och trist ut. Fastän allt såg så dystert ut från mitt jordiska utgångsläge visste jag att ovanför molnen lyste solen som en gnistrande juvel i en ocean av blå himmel. Jag trodde inte att så var fallet — jag visste det. Jag visste det för jag hade själv upplevt det. Jag behövde inte lita till andras teorier eller uppfattningar. Jag visste.

På samma sätt som den aerodynamiska kraften kan lyfta oss över världens yttre stormar vet jag att principen om andlig lyftkraft kan ta oss över livets inre stormar.

Och jag vet något annat. Fastän det var en hisnande upplevelse att komma upp över molnen och flyga mot den klara blå horisonten så är det inget jämfört med undret i vad vi alla kan uppleva när vi lyfter vårt hjärta i ödmjuk och uppriktig bön.

Bönen hjälper oss att höja oss över de stormiga dagarna. Den ger oss en glimt av den blå himmel som vi inte kan se från vår jordiska utgångspunkt, och den ger oss ett annat perspektiv — en strålande andlig horisont fylld av hopp och tillförsikt om de härliga välsignelser Herren har lovat dem som älskar och följer honom.

Slutnoter

  1. Se till exempel Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, 11:e utgåvan (2003), ”lift”, s 718–719.

  2. Harold B Lee, Stand Ye in Holy Places (1974), s 318.

Bönen är en himmelsk gåva som hjälper oss att få andlig lyftkraft. Den förfinar och förbättrar vår relation till Gud.

Till vänster: foto © Dynamic Graphics, Inc.

Till vänster: fotoillustration Craig Dimond, © IRI; till höger: foto © IRI