2009
Eldste Neil L. Andersen
Mai 2009


Eldste Neil L. Andersen

i De tolv apostlers quorum

Bilde
Elder Neil L. Andersen

I løpet av de 16 årene eldste Neil Linden Andersen har virket som generalautoritet, har han ofte hørt president Monson si at «den Herren kaller, den gjør Herren kvalifisert» (Thomas S. Monson siterer Harold B. Lee, «Den som hedrer Gud, blir hedret av Gud», Lys over Norge, januar 1996, 49). Mer enn noensinne trøster eldste Andersen seg nå med disse ordenene.

Eldste Andersen, som har virket som De syttis seniorpresident, forklarer: «Ingen er forberedt på et kall som dette. Det er overveldende, og jeg føler meg veldig utilstrekkelig. Jeg ber om at Herren må finne meg tilstrekkelig ydmyk og formbar til at han kan forme meg til den jeg må bli.»

Eldste Andersen ble født i Logan, Utah 9. august 1951, sønn av Lyle P. og Kathryn Andersen. Han gir sine mange år med arbeid sammen med familien æren for å ha lært ham viktige verdinormer. «På en liten familiegård må alle i familien bidra. Det er en velsignelse å lære tidlig at arbeid er en tilfredsstillende del av livet.»

Som 19-åring ble eldste Andersen kalt på misjon til Frankrike, hvor medlemmenes store hengivenhet og Mormons boks omvendelseskraft styrket hans voksende vitnesbyrd.

Etter sin misjon utmerket eldste Andersen seg ved Brigham Young University ved at han mottok Hinckley-stipendet og ble valgt til nestformann for studentrådet.

Det var der eldste Andersen møtte den som kanskje skulle komme til å få størst innflytelse på hans liv, nemlig hans fremtidige hustru, Kathy Sue Williams. De to giftet seg i Salt Lake tempel 20. mars 1975.

«Da jeg møtte henne,» sier eldste Andersen med et varmt smil, «ble normene i mitt liv atskillig høyere – og jeg fulgte omhyggelig opp med mine bønner, mitt skriftstudium og med å holde budene til minste detalj. Hennes innflytelse på meg og våre barn er fenomenal. Hun har en ren og disiplinert tro.»

Etter å ha fullført studiene ved BYU i 1975, tok eldste Andersen mastergrad i bedriftsledelse ved Harvard University i 1977. Han og Kathy flyttet så til Kathys barndomshjem i Florida, hvor han arbeidet innen markedsføring, eiendomsutvikling og helseomsorg. Senere ble han president for Tampa Florida stav.

I 1989, som 37-åring, ble eldste Andersen kalt tilbake til Frankrike – denne gangen som president for Frankrike Bordeaux misjon. «Våre fire små barn var tapre i møtet med en ny kultur og et nytt språk, og vi så på nært hold Herrens hånd i virksomhet i oppbyggelsen av hans rike,» sier han.

Eldste Andersen ble kalt til De syttis første quorum i april 1993, 41 år gammel. Med hans år som misjonspresident, har han vært på oppdrag for Kirken utenfor USA i 10 av de siste 20 årene. «Vi har elsket Kirkens storartede mennesker over hele verden,» sier han. «Den tro, hengivenhet og de vitnesbyrd vi har sett i alle land, har vært et stort eksempel for oss.»

I fire år bodde eldste og søster Andersen i Brasil, hvor de så Herrens verk blomstre som aldri før og fikk venner for livet på et nytt kontinent. Senere hjalp eldste Andersen De tolv med å føre tilsyn med Mexico og Sentral-Amerika. Da han arbeidet ved Kirkens hovedkvarter, ledet han Kirkens audiovisuelle avdeling, førte tilsyn med innspillingen av Testamentene til én hjord og én hyrde samt det innledende arbeidet med mormon.org i 2001.

Eldste Andersen er takknemlig for at han har fått mulighet til å lære under veiledning av Det første presidentskap og De tolv de siste 16 årene. «President Monson har vært en fantastisk lærer for meg og mange andre. Han har lært oss å strekke oss ut til andre slik Frelseren ville ha gjort,» sier han. «Han har stadig understreket at det ikke finnes noen større glede enn å vite at man er et redskap i Herrens hånd til å besvare en oppriktig bønn.»

Selv om han følte seg veldig ydmyk over å ha blitt kalt til det hellige apostelembede, uttrykte eldste Andersen på generalkonferansen sitt urokkelige vitnesbyrd om Frelseren. «Jeg finner trøst,» sa han «i at i én kvalifikasjon for det hellige apostelembede hvor det ikke kan gis noe spillerom, har Herren velsignet meg rikelig. Jeg vet med fullkommen sikkerhet ved Den hellige ånds kraft at Jesus er Kristus, Guds elskede Sønn» («Kom til ham», Liahona, mai 2009, 78).