2009
Gaver som hjelper oss å navigere gjennom livet
Mai 2009


Gaver som hjelper oss å navigere gjennom livet

Vi er ikke overlatt til oss selv. Gud har gitt oss de nødvendige gaver for å hjelpe oss i jordelivet.

Bilde
Elder José A. Teixeira

Vår himmelske Fader har en plan for oss, en plan for lykke. Sentralt i planen står Herren Jesus Kristus og hans forsoning. Å følge Jesu Kristi læresetninger og eksempel vil gjøre oss i stand til mer fullstendig å forstå vår rolle i denne planen.

I første kapittel i Mose bok finner vi en kort, men verdifull erklæring som enkelt skisserer Guds verk – nemlig: «Å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv.»1

På vårt livs reise for å vende tilbake til og bli mer lik vår Fader, er vi ikke overlatt til oss selv. Gud har gitt oss de nødvendige gaver for å hjelpe oss i jordelivet.

«Åndelige gaver er velsignelser eller evner gitt av Gud til hans barn.»2 Disse gavene hjelper oss å navigere vårt liv i retning av evige mål.

For en trøst det er å vite at det finnes en plan som gir oss en Frelser, Jesus Kristus.3 Hans offer gjør det mulig for alle mennesker som retter seg etter hans læresetninger, å få tilgivelse gjennom omvendelse. For en trøst det er å vite at vi kan få hjelp til å lykkes med våre anstrengelser for å vende tilbake for å bo hos vår Fader i himmelen. For en trøst det er å vite at vi ikke er alene når vi seiler i ukjent farvann og gjennomgår livets erfaringer.

Én gave som vil hjelpe oss å navigere gjennom livet, er den gaven han har gitt til alle, nemlig evnen og friheten til å velge.

Våre valg har utvilsomt kraft til å forandre vårt liv. Dette er et usedvanlig tegn på tillit til oss, og samtidig et verdsatt personlig ansvar som må anvendes klokt. Vår Fader i himmelen respekterer vår frihet til å velge, og vil aldri tvinge oss til å gjøre det rette, heller ikke vil han hindre oss i å ta middelmådige valg.4 Hans oppfordring angående denne viktige og nødvendige gave, uttrykkes imidlertid tydelig i Skriftene: «Men se, det som er av Gud, innbyr og lokker stadig til å gjøre godt. Derfor er alt som innbyr og lokker til å gjøre godt og til å elske Gud og til å tjene ham, inspirert av Gud.»5

Ordene «stadig til å gjøre godt» viser tydelig hvilket mål vi må bruke når vi anvender vår handlefrihet.

Valg har tilhørende konsekvenser, som kanskje eller kanskje ikke vil vise seg umiddelbart etter at vi har tatt våre valg. Å bruke de åndelige gaver vi har fått er avgjørende for å kunne holde oss på rett kurs.

Jeg brukte nylig en GPS-mottaker i lommeformat. Dette er en fantastisk innretning som består av en antenne innstilt på frekvenser som sendes av satellitter høyt over jorden, og en skjerm som viser min aktuelle posisjon på jorden.

I de senere år har slike innretninger blitt utbredt til vitenskapelige formål, kartlegging, landmåling og, mer nylig, til å hindre folk i å kjøre seg vill!

Gjennom alle tidsaldre har menneskene prøvd å unngå å gå seg vill. I mitt hjemland Portugal pleide for eksempel de oppdagelsesreisende på 1400-tallet å dra «fra Lisboas kyst til farvann hvor intet seil var heiset før»6, ved hjelp av de beste kart og stjernene på nattehimmelen, sammen med de mest avanserte seilskip som fantes på den tiden, til å finne sine mål. Til tross for alt dette var det ingen enkel oppgave for disse navigatørene å seile i motvind og ofte reise i det uendelige før de fant veien på det enorme havet.

I dag kan jeg derimot, ved hjelp av denne GPS-mottakeren, alltid få øyeblikkelig svar på spørsmål som:

  • Hvor er jeg?

  • Hvor skal jeg?

  • Hva er den beste måten å komme dit på?

  • Når vil jeg komme frem?

Med dette lille apparatet føler jeg stor trygghet når jeg kjører bil, og stoler på at det vil føre meg nøyaktig dit jeg ønsker å komme, med usedvanlig stor presisjon.

Jeg husker imidlertid en dag jeg kjørte inn i et underjordisk parkeringshus og oppdaget en ny funksjon på dette apparatet – en advarselsrøst sa: «Mistet satellittsignal.» Betongkonstruksjonene rundt meg hadde brutt satellittsignalet og fått apparatet til å miste forbindelsen.

Da jeg igjen kom ut i friluft, innså jeg også at det tok litt tid før apparatet gjenfant det nødvendige signalet.

Vi har også en innbygget «GPS», som til enhver tid lar oss vite hva som er rett og hva som er galt og hjelper oss å ta riktige valg.

«Vi er født med en naturlig evne til å skille mellom rett og galt fordi Kristi lys er gitt til alle mennesker (se L&p 84:46). Denne evnen kalles samvittighet. Det at vi har den gjør oss til ansvarlige personer.»7

I tillegg har vi som medlemmer av Kirken, mottatt Den hellige ånds gave, som kan trøste, beskytte og veilede oss.8

Men i likhet med andre evner, kan vår samvittighet bli inaktiv gjennom synd eller misbruk.9 Hvis vi blir følelsesløse overfor det som hører Gud til, mister vi også det signalet som trengs for å veilede oss. Å holde budene er vår beste forsikring for å opprettholde et sterkt signal fra Guddommen.

President Thomas S. Monson, vår kjære profet, har sagt: «Vårt liv avhenger av de avgjørelser vi tar – for avgjørelser bestemmer vår fremtid.»10

Jeg bærer vitnesbyrd om at det å velge det gode til slutt fører til lykke, mens gale valg trekker oss ned i elendighet.11 Å lære å velge det gode og holde budene vil skape et mønster som vil hjelpe oss å:

  • Føle tilfredsstillelse i livet,

  • Bli mer lik vår himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus og

  • Kvalifisere oss til å arve alle de velsignelser som er lovet de trofaste.

En annen gave som vil hjelpe oss å navigere gjennom livet, er evnen til å tro på dem som vitner om Jesus Kristus.12

Gjennom våre profeter i alle tider, også vår egen, har Gud åpenbart sin plan for enkeltpersoners og familiers lykke. De som følger profetene, mottar de velsignelser Gud har lovet.

Vi kan alltid stole på de levende profeter. Deres læresetninger gjenspeiler Herrens ord og vilje. «For Herren Herren gjør ikke noe uten at han har åpenbaret sine skjulte råd for sine tjenere profetene.»13

Teksten i en Primær-sang formaner oss:

Kom, følg profeten,

kom, følg profeten, si ikke nei!

Kom, følg profeten, …

kom følg profeten, Han viser vei…

Vi kan alltid motta støtte på vår vei,

følg det Guds profeter sier klart til deg.14

Jeg vitner om at vår Fader i himmelen er oppmerksom på hver og en av oss, at han hører og besvarer våre bønner og at han kommuniserer med sine profeter for å veilede oss. Når vi utvikler vår tro slik at vi tror på og etterlever profetenes ord, vil vi styrke vårt vitnesbyrd om lykkens plan og Jesu Kristi sentrale rolle i den.

Gjennom friheten til å velge og den iboende evnen til å tro på dem som vitner om Jesus Kristus, vil vi kunne krysse livets store farvann og nå vårt evige mål.

Vi har blitt undervist denne helgen av profeter, seere og åpenbarere. Jeg er takknemlig for den veiledning vår Fader i himmelen har gitt oss og for hans Sønn Jesus Kristus, vår Frelser og Forløser. Jeg vitner om at de lever og elsker oss, og når vi etterlever de læresetninger vi har mottatt, vil vi ta gode valg, vi vil ikke gå oss vil, og vi vil nå vårt evige hjem. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Moses 1:39.

  2. «Spiritual Gifts», på gospeltopics.lds.org.

  3. Se «God has a plan for your life», at www.mormon.org/mormonorg/eng/ basic-beliefs/heavenly-father-s-plan-of- happiness/god-has-a-plan-for-your-life.

  4. Se «God has a plan for your life», på www.mormon.org.

  5. Moroni 7:13.

  6. Luis de Camõens, The Lusiad, book I, stanza 1, trans. William Julius Mickle (1776).

  7. Se «Samvittighet» i Veiledning til Skriftene på scriptures.lds.org.

  8. Se Apostlenes gjerninger 2:38.

  9. Se «Samvittighet» i Veiledning til Skriftene på scriptures.lds.org.

  10. Thomas S. Monson, «Decisions Determine Destiny», Tambuli, juli 1980, 30.

  11. Se «God has a plan for your life», på www.mormon.org.

  12. Se L&p 46:14.

  13. Amos 3:7.

  14. «Følg profeten», Barnas sangbok, 58-59.