2009
Et liv i dyd – steg for steg
Mai 2009


Et liv i dyd – steg for steg

Ungdomstiden er en avgjørende tid da dere kan utvikle mønstre for dyd som vil hjelpe dere å ta nødvendige skritt mot evig liv.

Bilde
Mary N. Cook

Et av de kjæreste øyeblikk i en mors liv er når hun får sin nyfødte pike i armene og innser at denne rene ånd nettopp har kommet fra vår Fader i himmelen. Det er en god påminnelse om at vi er døtre av vår himmelske Fader, og et barn som nettopp har forlatt hans nærhet, kommer til jorden ren og klar til å lære og gå fremover.

Da jeg var hjemmefra og gikk på universitetet, fikk jeg et brev på morsdagen fra min egen mor som fortalte følgende gode erfaring:

«Denne morsdagen er ekstra spesiell, for jeg tenker nå på at jeg har vært mor for deg i 21 år og hvilket privilegium det har vært. Vi følte at du var spesiell for oss. Vi ga deg navnet Mary. Vi ønsket at du skulle holde deg ren og god, slik navnet antyder.

Din tante med samme navn var veldig, veldig glad i deg og laget en vakker, liten kjole til deg til å bli velsignet i, for det meste [sydd] for hånd, slik at du kunne få et navn under det aller første nadverdsmøte etter at du var blitt bragt hjem – fremdeles bitte liten.»

Da jeg leste dette brevet, forsto jeg at mors største håp var at jeg skulle forbli ren og dydig. Dyd «er et mønster for tanke og adferd som er basert på høye moralske normer» (Forkynn mitt evangelium [2005], 118-119). Mor visste at livet ville bli vanskelig, og at å holde seg dydig ville være en livslang utfordring. Hun ønsket at jeg skulle ha evangeliets velsignelser til å lede meg og hjelpe meg å møte den utfordringen.

Dere, mine kjære unge kvinner, har allerede truffet mange gode valg. Nå må dere etablere mønstre for dyd som vil holde dere på denne veien gjennom hele livet. Søk «forbilder for de troende» (se 1. Timoteus 4:12) som kan være ved deres side for å støtte og hjelpe dere å leve et dydig liv.

Hvorfor er det så viktig ikke bare for våre jordiske foreldre, men også for vår himmelske Fader at vi er dydige? Dyd gir fred, karakterstyrke og lykke i dette liv. Vår himmelske Fader visste at vi ville stå overfor mange valg og utfordringer, og en dydig livsførsel ville forberede oss til å lykkes.

For mange av dere var dagen da dere ble velsignet, et første skritt på deres reise i et dydig liv. Deres valg om å bli døpt, bekreftet og motta Den hellige ånds gave og deres innsats for å ta verdig del i nadverden og fornye deres dåpspakt hver uke er særdeles viktige skritt fremover i et liv i dyd.

Deres neste skritt på denne reisen er å forberede dere til å være verdige til å gå inn i templet, der dere vil inngå flere hellige pakter og motta hellige tempelordinanser, innbefattet celestialt ekteskap. Dette vil kreve at dere er dydige.

Ungdomstiden er en avgjørende tid da dere kan utvikle mønstre for dyd som vil hjelpe dere å ta nødvendige skritt mot evig liv.

I det svært velkjente syn i 1. Nephi kapittel 8 blir vi minnet om hvor vanskelig det er å holde seg på den trange og smale sti som fører til evig liv. Far Lehi beskrev for sine sønner utfordringene til forskjellige grupper mennesker som søkte livets tre, «hvis frukt var ønskelig fordi den gjorde en lykkelig» (v. 10). Dette treet representerte Guds kjærlighet. (Se 1. Nephi 11:21-22.)

Den første gruppen begynte på den snevre og smale sti, men de grep ikke fatt i jernstangen som ville holde dem på stien, og de gikk seg vill i den mørke tåken (se 1. Nephi 8:21-23).

Noe av denne mørke tåken, eller fristelsene Satan bruker for å formørke veien til evig liv, er spesielt rettet mot kvinner. Han får kyskhet og moralsk renhet til å synes gammeldags. Han har fått morsrollen til å synes mindre viktig. Han har lykkes i å forvirre kvinner angående deres roller i Herrens guddommelige plan.

For å navigere gjennom denne mørke tåken trenger vi jernstangen, som representerer Guds ord (se 1. Nephi 15:23-24). Vi må studere og forstå sannhetene og budene som finnes i Skriftene. Vi må lytte omhyggelig til ordene fra våre profeter i de siste dager. Deres læresetninger vil gi oss veiledning og beskyttelse. Og vi må holde fast på normene i Til styrke for ungdom.

Personene i den andre gruppen Lehi så, klynget seg til jernstangen. De fortsatte i riktig retning, og de var i stand til å spise av treets frukt. De opplevde sann lykke, men deres lykke varte dessverre ikke lenge, for da de så seg om, så de personer som gjorde narr av dem. (Se 1. Nephi 8:24-27.) De skammet seg og ga etter for andres press.

Dette er en av Satans beste fremgangsmåter overfor de unge. Unge kvinner, vi må være forenet i rettferdighet, så vi kan stå sterke når andre gjør narr av våre handlinger og vår tro.

Én måte vi kan motstå verdens press på, er å «stå … på hellige steder og vær urokkelige» (L&p 87:8). Hold dere unna situasjoner der dere sannsynligvis kan bli fristet, spottet og foraktet. Å forplikte seg til å være dydig vil gi dere styrke til å motstå press fra jevnaldrende. Vi blir rådet slik i Til styrke for ungdom: «Ha mot til å forlate en kino eller et videoparty, skru av en datamaskin eller et fjernsyn, skifte radiokanal eller legge fra deg et blad hvis det som presenteres, ikke harmonerer med vår himmelske Faders normer.» ([2002], 19.)

Vi skulle unngå upassende stoff på Internett og mobiltelefoner, så vel som krenkende musikk og uanstendig dans. Dere kan bli latterliggjort. Dere kan bli pekt fingre av. Dere må kanskje stå alene, men vær så snill å ha mot til å motstå disse fristelsene.

Hva vil hjelpe deg å presse deg fremover og fortsette å holde fast i jernstangen? Konsentrer ditt liv om Frelseren, og legg deg til daglige vaner for et rettskaffent liv.

Bli kjent med Frelseren og alt han har gjort for deg. Jeg synes det er interessant at da denne siste gruppen kom frem til livets tre, falt de ned. De var ydmyke. De forsto at de ikke kunne ha kommet frem uten Frelserens hjelp.

Husk, det er forsoningens rensende kraft som gjør det mulig for oss å være dydige. Alle gjør vi feil, men «fordi Frelseren elsker deg og har gitt sitt liv for deg, kan du omvende deg. Omvendelse er en handling som viser tro på Jesus Kristus… Frelserens sonoffer har gjort det mulig for deg å få tilgivelse for dine synder… Bestem deg for å ta verdig del i nadverden hver uke og fylle ditt liv med dydige aktiviteter som vil gi deg åndelig kraft. Hvis du gjør dette, vil du styrke din evne til å motstå fristelse, holde budene, [forbli ren] og bli mer lik Jesus Kristus.» (Unge kvinner – Personlig fremgang [tillegg, 2009], 3.)

Daglige vaner for rettskaffen adferd vil også hjelpe deg til alltid å holde fast i stangen. Som Unge kvinners generalpresidentskap har vi innbudt alle unge kvinner i verden til utvikle tre daglige vaner:

For det første: Be til din Fader i himmelen, morgen og kveld, hver dag.

For det annet, les i Mormons bok hver dag i minst fem minutter.

Og for det tredje: Smil! Hvorfor? Vi har Jesu Kristi gjengitte evangelium, som gir oss sann lykke.

Nå må du huske at du ikke er alene på denne reisen. Da du ble døpt og bekreftet, ble du gitt Den hellige ånds gave, som kan gi deg veiledning på alle områder i livet. Du vil trenge denne veiledningen. Et dydig liv «til alle tider og i alle ting og på alle steder» (Mosiah 18:9) gjør deg kvalifisert til Den hellige ånds konstante veiledning.

Noen ganger kan du føle at du er den eneste som går på denne stien. På samme måte som dine kjære omga deg da du kom til denne verden, er det mange rundt deg nå som kan påvirke deg til det gode – dine foreldre, brødre og søstre, Unge kvinners ledere, prestedømsledere, gode venner – og til og med «engler [vil være] rundt om dere og støtte dere» (L&p 84:88).

Se deg omkring i kveld og se dem som kan hjelpe deg på denne veien. Det er venner som holder fast i jernstangen til tross for det verden forteller dem, som kjenner og lever ifølge Guds ord og hans profeters ord, som står på hellige steder og ikke blir påvirket av verdens press, som konsentrerer sitt liv om Frelseren og hans sonoffer, og som daglig streber etter å leve rettferdig. Dette er dine forbilder for de troende. Lær av dem, og, unge kvinner, dere kan være et forbilde for de troende for dem og andre.

La meg fortelle dere om et flott forbilde som heter Hillary, en bikubepike i Lagos i Nigeria. Noen av klassevenninnene hennes gjorde narr av henne for hennes normer, spesielt hennes anstendige klær. Hun bestemte seg for alltid å ha med seg to små eksemplarer av Til styrke for ungdom. Når noen latterliggjør henne, gir hun dem et eksemplar som de kan beholde, og forklarer normene og hvorfor hun følger dem. Det andre eksemplaret beholder hun som sin personlige påminnelse om å etterleve normene.

Vi må være forenet og hjelpe hverandre å fylle livet med det som er «dydig, skjønt, prisverdig og godt» (13. trosartikkel). Vi innbyr alle unge kvinner, mødre og faktisk alle kvinner som ønsker å gå sammen med oss i denne dydens sak, å fullføre de nye erfaringene og det nye prosjektet i Personlig fremgang for normen dyd.

For noen uker siden ba jeg min 86 år gamle mor om å arbeide på normen dyd sammen med meg. Det har vært en fin velsignelse for oss begge. Når vi har arbeidet med erfaringene for normen, har hun fortalt meg om sin beslutning som ung kvinne i 1930-årene om å strebe etter å være mer dydig. Vi har studert skriftsteder om dyd, «Familien – En erklæring til verden» og til og med Til styrke for ungdom – sammen. Uavhengig av hverandre har vi skrevet i dagbøkene våre om velsignelser vi har fått når vi har strebet etter å være rettskafne og dydige. En viktig velsignelse vi begge fant, var verdighet til å komme til templet. Unge kvinner, det er deres neste skritt.

På samme måte som det tok 40 år å bygge Salt Lake tempel, sten for sten, bygger dere et dydig liv, skritt for skritt. Dere har inngått pakter om å være lydige. Dere har truffet noen gode valg. De mønstre for dyd dere utarbeider nå, vil hjelpe dere til alltid å holde fast i jernstangen. Du vil aldri være alene på reisen, for Frelseren vil alltid være med deg, og du kan omvende deg. Du har blitt velsignet med Den hellige ånd, som vil trøste og veilede deg. Se hen til forbildene for de troende, og prøv å hjelpe andre på deres reise.

Jeg bærer vitnesbyrd om at vi er vår himmelske Faders døtre. Han elsker oss og er oppmerksom på hver enkelt av oss, uansett vår situasjon. Enten vi er 16 eller 86, er hans største ønske at vi skal oppleve evig lykke. Dette vitner jeg ydmykt om, i Jesu Kristi navn. Amen.