2009
Lignelsen om de ti jomfruer
mars 2009


Lignelsen om de ti jomfruer

I denne lignelsen lærte Frelseren oss hvordan vi skal forberede oss til hans annet komme.

I disse siste dager har Herren sagt: «Vær trofaste, be alltid, sørg for at deres lamper er gjort istand og brenner, og ha olje med dere så dere kan være rede til Brudgommens komme» (L&p 33:17). Dette rådet viser til lignelsen om de ti jomfruer, som viser hvordan vi skal forberede oss til Kristi annet komme (se Matteus 25:1-13). Her er noen forklaringer som kan være til hjelp når du studerer denne lignelsen og overveier hva den betyr.

Ti jomfruer

Det var skikk blant jødene at brudgommen kom til brudens hjem om kvelden. Der var brudepikene sammen med henne. Når brudgommens komme ble kunngjort, gikk disse brudepikene ut med lamper for å lyse opp veien for ham til huset der festen skulle holdes.

I denne lignelsen representerer jomfruene medlemmer av Kirken, og brudgommen representerer Kristus. Herren forklarte for Joseph Smith at de kloke jomfruene er de som «har mottatt sannheten og har antatt Den Hellige Ånd som sin veileder og ikke er blitt ført vill» (L&p 45:57).

Brudgom

I Bibelen brukes et bryllup for å illustrere Herrens komme (se Jesaja 62:5; Matteus 22:1-14). I forbindelse med jødiske brylluper ble brudgommens komme til brudens hus kunngjort. Bryllupene begynte vanligvis om kvelden, og lampene ble tent i skumringen. Derfor var midnatt senere enn de ti jomfruene ventet brudgommen – og kunngjøringen kom plutselig.

Vi kjenner ikke tidspunktet for Kristi annet komme, men vi skulle forberede oss til det som om det kan være når som helst – enten snart eller senere.

Lamper

Oljelampene som jødene brukte på Jesu tid, kalles Herodes-lamper etter kong Herodes.

Lampe-foten var laget av leire og formet på en pottemakers skive.

Tuten ble laget ved hjelp av en form.

Håndtaket ble formet for hånd og deretter festet til lampen.

En veke laget av linfibre eller et sivstrå ble plassert i tuten, og så ble lampen fylt med olivenolje. Straks veken absorberte oljen, ble lampen tent.

Disse lampene gjorde det mulig for folk å ha med seg lys overalt. På samme måte skal vi bære evangeliets lys med oss (se Matteus 5:14-16).

Olje

Oliven blir først lagt i bløt i vann for å rense dem og fjerne den bitre smaken, og så blir de presset for å ekstrahere oljen. Olivenolje, som ble produsert over hele Middelhavsområdet, hadde stor anvendelse i oldtiden: til mat, matolje, krydder, sårbehandling, ingrediens i kosmetikk og såper og til lampeolje.

Oljen i lignelsen representerer vår tro og vårt vitnesbyrd, vår renhet og hengivenhet, våre gode gjerninger og at vi holder pakter – alle måter som vi «har antatt Den Hellige Ånd som [vår] veileder» på (L&p 45:57).

De kloke jomfruer kunne ikke dele sin olje med de dårlige jomfruer, for «den åndelige beredskaps olje kan ikke deles med andre» (Marvin J. Ashton, «A Time of Urgency», Ensign, mai 1974, 36).

Kanner

Kannene i lignelsen var beholdere for ekstra olje. Å være klok betyr at vi er forberedt på det uforutsette med ekstra tro, vitnesbyrd og Ånden. Noen ganger slår vi oss til ro med å tenke at vi har nok med å overleve. Men å følge Frelseren betyr med enn bare å overleve. Det betyr at vi alltid må strebe etter å komme ham nærmere og forberede oss til tider da vår tålmodighet, tro og vårt vitnesbyrd vil bli prøvet.

Lampene ble tent i skumringen.

Brudgommen kom ved midnatt.

Herodes-lamper kunne vanligvis brenne i omkring to timer.

Det annet komme, av Harry Anderson, © IRI. Illustrasjoner: Dan Burr. Fotoillustrasjon: Matthew Reier