2009
Fokuser på Herrens frelsesverk
mars 2009


Fokusér på Herrens frelsesverk

Dette intervjuet ble ledet av LaRene Porter Gaunt fra staben i Kirkens tidsskrifter.

I et intervju med Kirkens tidsskrifter bar Julie B. Beck, Hjelpeforeningens generalpresident, sitt vitnesbyrd om Hjelpeforeningen.

Bilde
Julie B. Beck

Hvilken rolle har Hjelpeforeningen når det gjelder å fremme Frelserens verk?

Søster Beck: Som søstre i Hjelpeforeningen er vi først og fremst forenet på grunn av vår tro på Jesus Kristus. Han er vår leder og vårt forbilde. Jeg bærer vitnesbyrd om at hans forsoning er en realitet. Jeg vitner om at han lever og at hans makt er reell.

Som siste-dagers-hellige ønsker vi å komme til Kristus. Da profeten Joseph Smith organiserte Hjelpeforeningen, sa han at kvinnene ikke bare skulle ta seg av de fattige, men også redde sjeler.1 Dette er fremdeles vårt formål. Vi skal hjelpe til i Herrens frelsesverk, som er «å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv» (Moses 1:39).

Vi kan begynne med å styrke oss selv åndelig gjennom bønn og ved å bli selvhjulpne med hensyn til kunnskap om Skriften. Vi verdsetter fullt ut ordinansene, paktene og budene Herren har gitt oss.

Så kan vi hjelpe til med å samle det adspredte Israel. Det er vår plikt å hjelpe til med å forberede misjonærer, å dele evangeliet med andre og hjelpe til med å beholde dem som er døpt. Vi har ansvar for å forberede oss selv og familiemedlemmer til templets velsignelser. Vi kan samle informasjon om vår slektshistorie og hjelpe Herrens barn å bli beseglet i evige familier.

Trinn for trinn kan vi i Hjelpeforeningen hjelpe hverandre å komme til Kristus ved å utføre det arbeidet vi ble organisert for å gjøre.

Hvordan kan travle søstre i Hjelpeforeningen gjøre alt dette?

Søster Beck: Kirkens fantastiske kvinner er i stand til å gjøre dette og mer til – vi kan bare ikke gjøre alt på en gang. Derfor er det så viktig å prioritere og bruke våre ressurser og vår tid der det vil utrette mest godt – å hjelpe til med Herrens verk.

Hver enkelt søster skulle søke Den hellige ånds veiledning. Hvis hun hjelper Herren med hans verk, er hun berettiget til hans hjelp.

Hvordan lærte du om Hjelpeforeningens betydning?

Søster Beck: Da jeg var ung, var min far president for den eneste misjonen i Brasil. Det var mindre enn 4000 medlemmer der – de fleste med store muligheter, men ennå ikke beredt til å lede. Bare en håndfull grener hadde en Hjelpeforening.

Min mor ble kalt til å organisere Hjelpeforeninger i misjonen. Hun snakket ikke portugisisk og hadde ikke noen håndbok. Det hun hadde, var et vitnesbyrd om evangeliet og om Hjelpeforeningen. Hun og hennes rådgivere begynte å lære søstrene å være besøkende lærerinner.

De begynte opplæringen i en liten gren i São Paulo. Syv ydmyke kvinner var tilstede på møtet. Min mors rådgiver, en brasiliansk kvinne, ønsket søstrene velkommen. Etter bønnen sto hun med skjelvende hender og leste et budskap som forklarte hva besøkende lærerinners arbeid besto i. Deretter reiste mor seg. Hun kunne fire setninger på portugisisk: «Jeg vet at Gud lever. Jeg vet at Jesus er Kristus. Jeg vet at vi har en levende profet. I Jesu Kristi navn. Amen.» Møtet ble avsluttet. Hun omfavnet kvinnene og sa farvel.

Hvilken beskjeden begynnelse på et så stort arbeid! Til slutt ble Hjelpeforeningen opprettet i alle grener i Brasil. Søstrene gjorde forarbeidet til en stav og det første tempel i Syd-Amerika. De lærte om ordinanser og pakter og hvordan man kan frelse sjeler.

Delvis fordi Hjelpeforeningens søstre bidro til å fremme Herrens verk, har Kirken nå mer enn en million medlemmer i Brasil. I likhet med disse søstre i Brasil må vi gjøre vår del. Ingen kan gjøre det for oss. Vi kan ikke delegere vårt ansvar for å bygge opp riket. Det er vårt arbeid. La oss gå inn for det og utmerke oss når det gjelder å bygge opp tro, styrke familier og gi hjelp.

Hvilke velsignelser er knyttet til å fokusere Hjelpeforeningens aktiviteter på Herrens frelsesverk?

Søster Beck: Når vi utfører Herrens verk for å frelse og velsigne andre, blir vi forenet og kan nedkalle himmelens velsignelser. Jeg har en visjon av at Kirkens kvinner forenes på mektige måter. Jeg tror at når vi fokuserer på det viktige og gir avkall på det trivielle, får vi selvtillit og vi blir oppløftet. Vi klarer oss bedre og føler oss mindre nedtynget. Vi vil naturligvis fremdeles ha det travelt, men vil være travelt opptatt med frelsens verk.

Hvordan kan Hjelpeforeningen hjelpe oss å beholde riktig perspektiv i denne urolige verden?

Søster Beck: Hjelpeforeningen sørger for et forsvar i disse farlige tider. Søndagsleksjoner, Hjelpeforeningens aktiviteter og møter og besøkende lærerinners virksomhet er det vi bruker for å utføre Herrens verk og styrke den enkelte og familier.

Selv om vi konfronteres med problemer som skilsmisse, ulydighet, gjeld, depresjon, apati og avhengighet, kan vi ikke glemme at vi også lever i en tid da Herrens ånd utøses over oss. Dette er en tid da evangeliet blir forkynt over hele verden, da Israels barn blir samlet, da templer finnes på jorden og da vi blir beskyttet av prestedømmets pakter og ordinanser.

Vi må be om et videre syn for å se det Herren ser. Arbeidet er mer omfattende enn vi innser. Vi kan lykkes mot en svikefull og besluttsom fiende. Våre hjem kan og skulle være tilfluktssteder.

Hvilken rolle har søndagens leksjoner i Hjelpeforeningen?

Søster Beck: Formålet med vårt søndagsmøte er å studere evangeliets læresetninger sammen. Kvinner som er kalt til å arbeide i Primær, Unge kvinner og andre steder, lærer også evangeliets læresetninger i sine kall. Fordi vårt pensum er så viktig, må vi se til at åpningspostene i Hjelpeforeningen er korte og verdige for å innby Ånden til studiet av evangeliet som følger.

I Hjelpeforeningen studerer vi Læresetninger fra Kirkens presidenter, som er en serie leksjonsbøker med profetiske læresetninger og utgjør en personlig boksamling med disse læresetningene for Kirkens menn og kvinner. Profetenes ord er klare og inspirerte. Vi kan ikke – vi ikke – forholde oss passive og likegyldige i vårt studium av dem.

Vi studerer profeten Joseph Smiths ord fra den beste samlingen av hans verker som noensinne er produsert. Denne boken er et resultat av mange års forskning og omhyggelig gjennomgang. Selv om Skriftene og Kirkens tidsskrifter kan berike en diskusjon, trenger vi ikke supplere profeters ord med andre kilder, spesielt ikke med noe som ikke Kirken har utgitt.

Vi ber våre lærere stille innsiktsfulle spørsmål og oppmuntre til fri utveksling av tanker. Ånden er læreren, og vi må forberede oss slik at Han vil være tilstede ved enhver søndagsleksjon.

Hvilken rolle har Hjelpeforeningens møter på en hverdag?

Søster Beck: På Hjelpeforeningens møter på en hverdag anvender vi frelsens læresetninger. Enhet og søsterfellesskap vil være et naturlig resultat av å arbeide sammen. Vi kan for eksempel lære ferdigheter for å dele evangeliet med andre og forberede misjonærer. Vi kan lære om hverandre gjennom slektshistorie. Når vi forbedrer våre hjemkunnskapsferdigheter som rengjøring, organisering, matlaging, søm og hagearbeid, lærer vi å skape en atmosfære for utvikling og åndelig vekst i vårt hjem.

Vi må også lære å bli selvhjulpne med hensyn til timelige saker som utdannelse, yrkesutvikling og holde oss oppdatert innen teknologi. Vi skulle samle et matforråd, og vi skulle vite hvordan vi skal budsjettere våre penger. Vi skulle også arbeide for å forbedre fysisk og mental helse.

Når vi planlegger disse møtene og aktivitetene, må vi vurdere vår dyrebare tid, energi og innviede midler. Bruk disse ressursene bare som hjelp til å etterleve evangeliet i hjemmet og for å fremme Herrens verk.

Hvordan kan vi hjelpe unge kvinner med overgangen til Hjelpeforeningen?

Søster Beck: Våre talentfulle unge kvinner krysser overgangen fra ungdom til voksen alder, og Hjelpeforeningens søstre har ansvar for å se til at ingen av dem går tapt.

Unge kvinner har lært å holde sin dåpspakt, og i Hjelpeforeningen hjelper vi dem å forberede seg til å inngå tempelpakter. 18 år gamle Hjelpeforenings-søstre kan lede komitéer, lære bort ferdigheter, hjelpe til med misjonærarbeid, være besøkende lærerinner, delta i slektshistorie og tempelprosjekter og delta fullt ut i arbeidet med å frelse sjeler.

Hvilken rolle har besøkende lærerinners virksomhet?

Søster Beck: Besøkende lærerinner virker på vegne av Frelseren. Våre hender er hans hender, vår kjærlighet er hans kjærlighet, og vår tjeneste er hans tjeneste.2 Gode besøkende lærerinner kjenner søstrene de besøker. De er glad i dem, tjener dem og hjelper dem å lære evangeliet ved Ånden. De fokuserer på å styrke hjem og liv. Det finnes ikke noe større privilegium enn å våke over og styrke en annen person – det dreier seg virkelig om frelse.

Hvordan er Hjelpeforeningen utslagsgivende i verden?

Søster Beck: Jeg hadde et møte med kvinnelige regjeringsmedlemmer og parlamentsmedlemmer fra Vest-Afrika som spurte meg hvordan vi hjelper afrikanske kvinner. Jeg forklarte at vi har mange organiserte kvinnegrupper, kalt Hjelpeforeninger, i deres land. Vi sender Kirkens instruksjonshåndbok til presidenten i hver gruppe. Kvinnene kommer ofte sammen for å studere evangeliet og lære hvordan de skal ta seg av sin familie.

Presidenten deler Hjelpeforeningens kvinner inn i par som besøker kvinnene i deres hjem, der de vurderer behov. Er det noen syke? Har de nok mat og klær? Har de den utdannelsen de trenger? Etter besøkene rapporterer kvinnene hva de har avdekket. Noen trenger sko, noen skal ha barn, og noen av dem trenger arbeid. De spør om det i deres gruppe finnes de nødvendige ressurser. Oftest gjør det det. Det er dette vi gjør for våre kvinner i Afrika.

Mens jeg snakket, nikket disse kvinnene og smilte. En av dem sa: «Den modellen vil fungere for våre kvinner.»

Jeg tror at Hjelpeforeningen er en modell som fungerer over hele verden, og at våre søstre er den beste, den dyktigste og største kraft til det gode på jorden i dag. Jeg har tro på vår evne til å fremme Herrens frelsesverk sammen.

Noter

  1. Se History of the Church, 5:25.

  2. Se HenryB. Eyring: «Vær på høyde med ditt kall», Liahona og Ensign, nov. 2002, 76.

Fotografi av søster Beck: Busath Photography. Fotoillustrasjon: Craig Dimond. Detalj fra Kristus og den rike unge mann, av Heinrich Hofmann, gjengitt med tillatelse fra C. Harrison Conroy Co.

Fotoillustrasjon: Matthew Reier. Fotografi av Curitiba Brasil tempel: John Luke, © IRI

Fotoillustrasjon: Matthew Reier