2008
Veien
November 2008


Veien

Det finnes bare én vei til lykke og tilfredsstillelse. Jesus Kristus er veien.

Bilde
Elder Lawrence E. Corbridge

Jesus Kristus, Alfa og Omega, begynnelsen og enden

«I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud… I ham var liv, og livet var menneskenes lys.»1

Han sa: «Jeg er Alfa og Omega, Kristus, Herren, ja, jeg er han, begynnelsen og enden, verdens Forløser.»2

Han sa: «Den som drikker av det vann jeg vil gi ham, skal aldri i evighet tørste, men det vann jeg vil gi ham, blir i ham en kilde med vann som veller frem til evig liv.»3

Han sa: «Jeg er livets brød. Den som kommer til meg, skal ikke hungre. Og den som tror på meg, skal aldri noen gang tørste.»4

Han sa: «Jeg er verdens lys! Den som følger meg, skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys!»5

Han sa: «Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør.

Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø.»6

Han sa: «Jeg er veien og sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg.»7

Jesus Kristus er veien. Han er lyset og livet, brødet og vannet, begynnelsen og enden, oppstandelsen og livet, verdens Frelser, sannheten og veien.

Det finnes bare én vei til lykke og tilfredsstillelse. Han er veien. Enhver annen vei, uansett hvilken vei det er, er dårskap.

Han tilbyr oss en brønn med levende vann. Enten drikker vi for aldri mer å tørste, eller så lar vi være, og forblir i vår dumhet tørste.

Han er livets brød. Enten spiser vi for aldri mer å hungre, eller så lar vi være, og forblir i vår dumhet svake og sultne.

Han er verdens lys. Enten følger vi ham og ser klart, eller så lar vi være, og forblir i vår dumhet blinde og i mørke.

Han er oppstandelsen og livet. Han sa: «De ord jeg har talt til dere, er ånd og er liv.8 Enten lærer vi av ham og får et rikere liv,9 eller så lar vi være, og forblir i vår dumhet som om vi var døde.

Han er verdens Frelser. Enten aksepterer vi velsignelsene ved hans forsoning og blir rene, verdige til å ha hans Ånd, eller så lar vi være, og forblir i vår dumhet ensomme og urene.

Han er veien.

Ingen annen Gud

«Vi tror på Gud den evige Fader og på hans Sønn Jesus Kristus og på Den hellige ånd.»10 Faderens plan ble gjennomført av Sønnen for at vi kunne ha Den hellige ånd. Faderens vei er Sønnens vei. Han sa: «Du skal ikke ha andre guder foruten meg.»11

Bare Gud kan velsigne oss. Bare han kan opprettholde vårt liv. Bare han kan få vårt hjerte til å slå og gi oss pust. Bare han kan bevare og beskytte oss. Bare han kan gi oss styrke til å bære livets byrder. Bare han kan gi oss kraft, kunnskap, fred og glede. Bare han kan tilgi våre synder. Bare han kan helbrede oss. Bare han kan forandre oss og forme en guddommelig sjel. Bare han kan bringe oss tilbake i sin nærhet. Han vil gjøre alt dette og mye mer om vi bare vil minnes ham og holde hans bud. Hva skal vi så gjøre? Vi vil minnes ham og holde hans bud. Det er det eneste intelligente å gjøre.

Jesus døper med Den hellige ånd

Døperen Johannes sa at mens han døpte med vann, døpte Jesus «med Den Hellige Ånd»12.

Ingenting i dette liv er av større verdi enn Den hellige ånds himmelske gave. Den er kilden til glede, fred, kunnskap, styrke, kjærlighet og alt annet som er godt. Sammen med forsoningen er den den kraft som kan forandre oss og gjøre oss sterke der vi er svake. Sammen med prestedømmet er den den kraft som besegler ekteskap og familier for evig.13 Den er den kraft Herren anvender for å tilkjennegi seg for dem som tror på ham.14 Alt godt er avhengig av å motta og bevare Den hellige ånds kraft i vårt liv. Alt avhenger av det.

Av denne grunn gikk Jesus Kristus inn i en hage kalt Getsemane, hvor han overvant synden for oss. Han påtok seg våre synder. Han tok straffen for våre feil. Han betalte prisen for vår utdannelse. Jeg vet ikke hvordan han gjorde det han gjorde. Jeg vet bare at han gjorde det, og fordi han gjorde det, kan dere og jeg få tilgivelse for våre synder slik at vi kan bli begavet med hans kraft. Alt avhenger av det. Hva skal vi så gjøre? Vi vil påta oss Sønnens navn, alltid minnes ham og holde hans bud som han har gitt oss, så hans Ånd alltid kan være hos oss15. Alt avhenger av dette.

«Mitt åk er gagnlig, og min byrde er lett»

En av menneskenes mest populære og attraktive filosofier er å leve som de selv vil, gjøre som de vil, være seg selv, ikke la seg diktere av andre. Men Herren sa: «Jeg er veien.»16 Han sa: «Følg meg.»17 Han sa: «Hva slags menn burde dere være? Sannelig sier jeg dere, likesom jeg er.»18

Dere må ikke tro at det er umulig. Vi tror kanskje at vi egentlig ikke kan følge ham fordi han la listen for sitt liv så utrolig høyt at det synes umulig. Vi tror kanskje det er for vanskelig, for høyt, for mye, mer enn vi har evne til, iallfall nå. Dere må aldri tro det. Selv om Herrens norm er den høyeste, må dere aldri tro at den kun kan oppnås av noen utvalgte få som er de aller flinkeste.

I dette tilfellet er livets erfaringer villedende. I livet lærer vi at det høyeste man oppnår i enhver menneskelig bestrebelse, alltid er det vanskeligste og derfor bare kan oppnås av noen utvalgte få som er de aller flinkeste. Jo høyere normen er, jo færre er det som kan nå opp til den.

Dette er imidlertid ikke tilfelle her, for til forskjell fra enhver annen erfaring i dette liv, er ikke dette en menneskelig bestrebelse. Det er Guds verk. Det er Guds verk, og det er hans «herlighet å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv»19. Det finnes ikke noe tilsvarende. Ingen steder. Aldri noensinne.

Ingen institusjon eller plan, intet program eller system som noensinne er uttenkt av mennesker, har tilgang til Jesu Kristi forsonings forvandlende kraft og Den hellige ånds gave. Derfor, selv om Herrens oppfordring om å følge ham er den høyeste av alle, er den også oppnåelig for alle, ikke fordi vi er i stand til det, men fordi han er det, og fordi han kan gjøre oss alle i stand til det. «Vi tror at hele menneskeheten [alle, både levende og døde] kan bli frelst gjennom Kristi forsoning ved å adlyde evangeliets lover og ordinanser.»20

Herrens vei er ikke vanskelig. Livet er vanskelig, ikke evangeliet. «[Det er] en motsetning i alle ting»21, overalt, for alle. Livet er vanskelig for oss alle, men livet er også enkelt. Vi har bare to valg.22 Vi kan enten følge Herren og bli begavet med hans kraft og motta fred, lys, styrke, kunnskap, frimodighet, kjærlighet og glede, eller vi kan gå en annen vei, en hvilken som helst annen vei, og gå den alene – uten hans støtte, uten hans kraft, uten veiledning, i mørke, forvirring, tvil, sorg og fortvilelse. Jeg spør: Hvilken vei er lettest?

Han sa: «Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile!

Ta mitt åk på dere og lær av meg… Så skal dere finne hvile for deres sjeler.

For mitt åk er gagnlig, og min byrde er lett.»23

Livet er vanskelig, men livet er enkelt. Gå inn på veien, og gi aldri noensinne opp. Aldri gi opp. Bare fortsett. Hvis dere ikke gir opp, vil dere klare det.

Det finnes bare én vei til lykke og tilfredsstillelse. Jesus Kristus er veien. Enhver annen vei, uansett hvilken vei det er, er galskap.

Jeg bærer vitnebyrd om ham, Jesus Kristus, at han er den levende Guds Sønn, han er livets brød, han er sannheten, han er oppstandelsen og livet, han er Frelseren og verdens lys. Han er veien, den eneste veien.

Måtte vi være kloke nok til å følge ham. I Jesu Kristi hellige navn, amen.

Noter

  1. Johannes 1:1, 4.

  2. L&p 19:1.

  3. Johannes 4:14.

  4. Johannes 6:35.

  5. Johannes 8:12.

  6. Johannes 11:25-26.

  7. Johannes 14:6.

  8. Johannes 6:63.

  9. Se Johannes 10:10.

  10. 1. trosartikkel.

  11. 2. Mosebok 20:3.

  12. Johannes 1:33.

  13. Se L&p 132:7, 19.

  14. Se 2. Nephi 26:13.

  15. L&p 20:77.

  16. Johannes 14:6.

  17. Markus 8:34.

  18. 3. Nephi 27:27.

  19. Moses 1:39.

  20. 3. trosartikkel.

  21. 2. Nephi 2:11.

  22. Se Moroni 7:15-17.

  23. Matteus 11:28-30.