2008
Fordi min far leste Mormons bok
November 2008


Fordi min far leste Mormons bok

Jeg vil oppfordre alle som hører meg i dag, til å lese Mormons bok og anvende det løfte den inneholder. De som gjør det, vil vite at boken er sann.

Bilde
Elder Marcos A. Aidukaitis

God morgen, kjære brødre og søstre. Det er en stor glede og ære å tale til dere i dag. Jeg ber om at Gud må lede mine ord og at hans Ånd må være hos oss, slik at «den som taler og den som mottar, forstår hverandre, og begge blir oppbygget og fryder seg sammen» (L&p 50:22).

Jeg ser på 2. juni 1940 som en svært viktig dag i vår families historie. På denne dagen ble min far døpt inn i Kirken.

Da han skrev til sin far, beskrev eldste Jack McDonald, en av misjonærene som døpte min far, dagen med følgende ord:

«Forrige søndag var en spesielt vakker dag. Vi misjonærer dro til et avsondret sted ved elvebredden, ute på landet, og der utførte eldste Jones og jeg [eldste McDonald] vår første dåp. Antony Aidukaitis gikk ned i det kalde vannet og ble medlem av Kirken… Alt var perfekt. Himmelen var så blå, jordene så fredfylte og grønne, alt var så herlig at ingen av oss kunne unngå å føle tilstedeværelse av en stor innflytelse.

[Da vi gikk] sammen med vårt nye medlem, sa han at han ikke kunne forklare hvor vidunderlig denne dagen hadde vært for ham, at han faktisk følte seg som et nytt menneske… Dette var vår første dåp – uten at vi hadde noen ære for det. Han omvendte seg selv.»

Denne hendelsen forandret mitt liv. Jeg vet ikke om min far kunne forutse visdommen i sin handling, men jeg elsker ham for det han gjorde den dagen. Han gikk bort for over 30 år siden, men jeg vil hedre og velsigne hans navn for alltid.

Min fars foreldre kom fra Litauen, men han ble født i Skottland. Han flyttet til Brasil mens han ennå var ung. Hans engelskkunnskaper lettet omvendelsen, ettersom han kunne lese Mormons bok på engelsk. Det fantes ennå ingen pålitelig oversettelse til portugisisk. Denne språkbarrieren hindret min mor i å slutte seg til Kirken før noen år senere, men da hun gjorde det, ble hun et mektig eksempel på plikttroskap overfor andre og kjærlighet til Gud i vår familie. Hun er nå 92 år gammel, og hun er her i dag. Det gir meg stor glede å si at jeg elsker henne for hennes trofasthet. Jeg vil også hedre og velsigne hennes navn for alltid.

Jeg beundrer det mot min far hadde til å døpe seg inn i Kirken til tross for de omstendigheter han sto overfor den gangen. Det var ikke lett for ham. Hans kone ble ikke døpt sammen med ham. Alkoholens og tobakkens laster var sterke fristelser for ham. Han var fattig. Hans mor var imot at han sluttet seg til Kirken, og hun sa at om han døpte seg, ville hun ikke lenger betrakte ham som sin sønn. Det var færre enn 300 medlemmer i Brasil, og Kirken hadde ikke et eneste møtehus der. Jeg er virkelig forbauset over min fars besluttsomhet og mot.

Hvordan kunne han ta en slik beslutning tross så mange ugunstige omstendigheter? Svaret er enkelt: Det var fordi min far leste Mormons bok. Da han leste den, fikk han kunnskap om at gjenopprettelsens budskap var sant. Mormons bok er et bevis på at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er sann. Forkynn mitt evangelium forklarer at «Mormons bok, sammen med Ånden, er [den] mest kraftfulle kilde når det gjelder omvendelse» ([2004], 104).

President Gordon B. Hinckley har sagt: «De som har lest [Mormons bok] og bedt angående den, enten de er rike eller fattige, lærde eller ulærde, har vokst på grunn av bokens kraft…

… Uten å nøle lover jeg dere at hvis dere med bønn vil lese Mormons bok, uansett hvor mange ganger dere tidligere har lest den, vil … Herrens ånd få innpass i deres liv. Dere vil få en fornyet beslutning om å vandre i lydighet mot hans bud og et sterkere vitnesbyrd om at Guds Sønn virkelig lever.» («Mormons bok», Lys over Norge, okt. 1988, s. 7.)

Disse løftene gikk i oppfyllelse for min far og for min familie. I samsvar med det vi har lært, leser vi i Skriftene som familie hver dag. Dette har vi gjort i mange år. Vi har lest Mormons bok flere ganger i vårt hjem, og det vil vi fortsette å gjøre. Slik det ble lovet, har Herrens ånd kommet inn i vårt familie, og vi har følt en sterkere beslutning om å vandre i lydighet til hans bud og et sterkere vitnesbyrd om at Guds Sønn virkelig lever.

Når man vet at Mormons bok er sann, vet man at Joseph Smith var kalt av Gud til å gjenopprette Jesu Kristi kirke på jorden. Man vet at Joseph Smith så Faderen og Sønnen. Man vet at det bare finnes én tro og én gyldig dåp. Man vet at en Guds profet lever på jorden i dag og at han har alle prestedømmets nøkler og retten til å utøve dem, slik Peter hadde i oldtiden. Man vet at Jesus Kristus er Guds Sønn, det eneste navn man kan motta frelse gjennom. Man vet at Gud Faderen lever og at han elsker oss. Man vet at hans frelsesplan er fullkommen, og man ønsker å utføre ordinanser, etterleve budene og holde ut til enden.

Jeg blir lei meg når noen som har fått Mormons bok og har fått disse tingene forklart for seg, fremdeles nekter å lese den. Jeg blir lei meg når noen mennesker lar seg påvirke av andre, nekter å undersøke boken og legger den bort som noe verdiløst og aldri får del i det åndelige festmåltid den tilbyr. For meg er dette ubegripelig. Det er som om en sønn eller datter, atskilt fra en kjærlig far, nektet å lese et brev fra ham, og ikke engang åpne konvolutten. De som tar slike valg, er som bortskjemte barn som nekter å smake på det måltidet som er tilberedt av deres kjærlige mor.

Gud åpenbarer sin sannhet når folk følger Moronis formaning i Moroni 10:3-5. Forkynn mitt evangelium oppsummerer Moronis instruksjoner som følger:

  • En: «Lese Mormons bok og overveie dens budskap om Jesus Kristus.»

  • To: «Be til Gud med tro på Jesus Kristus om å få et vitnesbyrd om at Mormons bok er sann og at Joseph Smith er gjenopprettelsens profet.»

  • Tre: «Be oppriktig og med “ærlig hensikt”, det vil si å ha til hensikt å handle ifølge svaret de mottar fra Gud» (111).

Til dem som hevder at vi ikke kan vite disse tingene, vitner jeg om at vi kan, når vi er ydmyke nok til å gjøre slik Gud har befalt oss gjennom sine profeter på jorden. Å tro noe annet, ville være å godta den absurde forestilling at Gud ikke vet hvor sannhet kan finnes eller ikke har evne til å vise oss den. Bare fordi noen ikke har handlet i samsvar med denne bokens løfte, betyr det ikke at ikke andre har gjort det.

Hvorfor elsker og hedrer jeg min fars navn? Fordi min far leste og handlet i samsvar med løftet i Mormons bok. Hvorfor elsker og hedrer jeg min fars navn? Fordi han ikke vek tilbake fra det svar han mottok, selv i møte med store utfordringer. Hvorfor elsker og hedrer jeg min fars navn? Fordi han velsignet mitt liv, selv før jeg ble født, ved å ha mot til å gjøre det Gud forventet av ham.

Jeg vil oppfordre alle som hører meg i dag, til å lese Mormons bok og anvende det løfte den inneholder. De som gjør det, vil vite at boken er sann.

Jeg bærer vitnesbyrd om at Mormons bok er Guds ord. På grunn av dette vet jeg at Joseph Smith er en Guds profet. Jeg vet at han ikke skrev Mormons bok, men oversatte den ved Guds kraft. Jeg vet at Thomas S. Monson er en Guds profet på jorden i dag, den eneste mann på jorden som innehar alle prestedømmets nøkler og retten til å utøve dem. Jeg vet at Jesus Kristus er vår Frelser og at han lever. Jeg vet at Gud lever og at han elsker oss. I Jesu Kristi navn. Amen.