2008
Den sterkeste motivasjonskraft
August 2008


Kom, lytt til en profets røst

Den sterkeste motivasjonskraft

Fra en generalkonferansetale som ble holdt i oktober 2006.

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

Våre motiver og tanker påvirker til sist våre handlinger. Jeg vil fortelle om en personlig erfaring fra min ungdom om styrken i rettferdige motiver.

Etter omveltningene etter 2. verdenskrig havnet min familie i det russiskokkuperte Øst-Tyskland. Da jeg gikk i 4. klasse, måtte jeg lære russisk som obligatorisk fremmedspråk på skolen. Jeg syntes det var vanskelig på grunn av det kyrilliske alfabetet, men med tiden syntes jeg det gikk greit.

Da jeg var 11 år, måtte vi forlate Øst-Tyskland i all hast på grunn av min fars politiske overbevisning. Da ble det skolegang i Vest-Tyskland, som på den tiden var amerikansk-okkupert. På den skolen måtte alle barn lære engelsk. Det hadde vært vanskelig å lære russisk, men engelsk var umulig for meg. Jeg tenkte at munnen min ikke var laget for å snakke engelsk. Lærerne mine strevde. Foreldrene mine led. Og jeg visste at engelsk definitivt ikke var mitt språk.

Men så skjedde noe som forandret mitt unge liv. Nesten daglig syklet jeg til flyplassen og så på fly som tok av og landet. Jeg leste, studerte og tilegnet meg alt jeg kunne finne om flyging. Det var mitt høyeste ønske å bli flyger. Jeg kunne allerede se meg selv i cockpiten i et rutefly eller et militært kampfly. Jeg følte med hele meg at dette var min greie!

Så fikk jeg vite at for å bli flyger måtte jeg kunne snakke engelsk. Fra den ene dagen til den neste, og fullstendig overraskende for alle, syntes munnen min å ha forandret seg. Jeg var i stand til å lære engelsk. Det måtte fortsatt mye arbeid, utholdenhet og tålmodighet til, men jeg greide å lære engelsk!

Hvorfor? På grunn av en berettiget og sterk motivasjon.

Vitnesbyrdet om at Jesu Kristi gjengitte evangelium er sant, er den sterkeste motivasjonskraft i vårt liv. Jesus understreket om og om igjen styrken i gode tanker og riktige motiver: «Se hen til meg i enhver tanke, tvil ikke, frykt ikke» (L&p 6:36).

Vitnesbyrdet om Jesus Kristus og det gjengitte evangelium vil hjelpe oss å lære om Guds konkrete plan for oss, og så handle i samsvar med den. Det gir oss forsikring om at Gud virkelig lever, at han er sann og god, om Jesu Kristi læresetninger og forsoning og om det guddommelige kall siste-dagers profeter har. Vårt vitnesbyrd motiverer oss til å leve rettskaffent, og et rettskaffent levesett gjør et vitnesbyrd sterkere.