2008
Flere ideer til samlingsstunden, august 2008
August 2008


Flere ideer til samlingsstunden, august 2008

Her er noen flere ideer Primærforeningens ledere kan bruke sammen med stoffet til samlingsstunden som står i augustnummeret av Liahona. Leksjonen, instruksjoner og aktivitet som korresponderer med disse ideene, finner du under «Til Gud i himmelen» på side B4 og B5 i Barnas venn i dette nummeret.

  1. Be barna lytte mens du nynner eller spiller «Den hellige ånd» (Barnas sangbok, 56). Sangen vil gi dem litt informasjon om den viktige personen dere skal snakke om. Be barna fortelle det de vet om Den hellige ånd, og ta med i diskusjonen de fire uttalelsene som finnes i Primær 3, leksjon 12, 57.

    Vis «Kunst inspirert av evangeliet» 601 (Dåp) og 602 (Den hellige ånds gave). Gjennomgå ordinansene dåp, bekreftelse og mottakelse av Den hellige ånds gave. Gi hvert barn en kopi av dåps- og bekreftelsessirkelen på side B4. Gi dem tid til å utføre aktiviteten. Understrek at disse ordinansene er knyttet til hverandre, og at sirkelen vil hjelpe dem å huske hvor viktige begge deler er.

    Be barna fortelle om opplevelser de har hatt hvor de har blitt tilskyndet av Den hellige ånd til å gjøre gode valg. Etter at hvert barn har fortalt om sin opplevelse, synger dere de siste to setningene i det andre verset av «Den hellige ånd», som begynner med «Å, må jeg alltid lytte til den milde røst». Bær vitnesbyrd om hvilken velsignelse det er å ha Den hellige ånds gave og hvordan han har hjulpet deg å gjøre rettferdige valg.

  2. Forbered det dere trenger for å kunne spille «Hvordan holde vår dåpspakt» (Liahona, okt. 2006, B8). Begynn med å fortelle historien «Ren igjen» (Liahona, okt. 2006, B10). Skriv trinnene til omvendelse på tavlen, og gjennomgå dem med barna (se Primær 3, leksjon 10, 46).

    Spill «Hvordan holde vår dåpspakt». Når et barn lander på et felt som krever at han eller hun flytter tilbake, snakker du om trinnene til omvendelse og ber barna foreslå hva han eller hun kan gjøre for å omvende seg. Avslutt med å synge en sang eller salme om omvendelse. Bær vitnesbyrd om omvendelse.

  3. Sangpresentasjon: «Den gang da Jesus Kristus ble døpt» (Lys over Norge, sept. 1997, «Spesielt for barn», 5). Vis «Kunst inspirert av evangeliet» 208 (Døperen Johannes døper Jesus), og be barna fortelle det de vet om denne hendelsen. Les Matteus 3:13-17. Lær barna første vers av «Den gang da Jesus Kristus ble døpt», og be dem rekke opp hånden når sangen minner dem om det som hendte i beretningen i Skriftene.

    Mens du lærer dem sangen, kan du lede barnas oppmerksomhet ved å stille spørsmål som: «Hva heter elven der Jesus ble døpt?» «Hvem var tilstede da Jesus ble døpt?» «Hva følger jeg når jeg blir døpt?» «Hvordan blir jeg døpt?» «Hvilken myndighet brukes til å døpe?» «Hvem sitt rike blir jeg medlem av når jeg blir døpt?» «Hva vil alltid lede meg?» Denne sangen er en utmerket mulighet til å lære barna en viktig læresetning gjennom sang. Bær vitnesbyrd om disse viktige sannhetene mens du underviser.

    Melodien i denne sangen er mild og behagelig. Be barna synge den ærbødig. Det kan være lurt å lære den bort i saktere tempo enn det som er foreslått. Når så barna er kjent med teksten, øker du tempoet til det komponisten anbefaler. For å gjøre det mer interessant kan dere synge de første to linjene lavt, for så å øke volumet når melodien går opp på tredje linje. Gjør barna oppmerksom på at melodien på siste linje går ned, noe som innbyr til å synge den siste linjen lavt.