2008
Man må ta seg tid til å være hellig
Juni 2008


Man må ta seg tid til å være hellig

I Hong Kongs gater farer livet forbi i vanvittig tempo. Enten det er dag eller natt, beveger folkemasser seg i ordnede rekker, men i hurtig tempo fra sted til sted. Folk strømmer inn i undergrunnsbanen og tyter ut på den andre siden på vei til arbeid, markedsplass eller skole.

I en kultur som belønner hardt arbeid og prestasjon, kan det virke som døgnet ikke har timer nok til å rekke alt.

«Jeg trenger mer tid,» sukker Ng Kathy Ka-Lai, som tar et lite avbrekk sammen med noen av sine unge enslige voksne venner etter en travel søndag.

Vennene lærer ved erfaring at verden kan være både krevende og overveldende. Den kan trekke et menneske i mange retninger på en og samme tid, samtidig som den også trenger seg inn i den tiden en måtte ha til overs. Verdens krav til oss kan gi lite rom for åndelige ting. Og hvis vi ikke er påpasselige, kan vi, før vi vet ordet av det, være i verdens grep fremfor i en posisjon der vi kan påkalle Guds barmhjertighet.

Verdens tempo øker stadig

Kathy og hennes venner vet hvor lett det er å bli fanget inn av verdens travelhet.

Chow Shu Wai, 28, produksjonsleder, arbeider 70 timer i uken. Yuen Lung Sing, 29, arbeider over 50 timer i uken som bygningsingeniør. Kathy, 28, arbeider også ca. 50 timer i uken innen salg- og kundeservice. Chan Misty Lai Ming, 27 og forskningsassistent, og Tsang Dick Hing Leung, 28 og mekaniker, arbeider begge ca. 45 timer.

I tillegg påtar disse trofaste unge voksne medlemmene seg ekstra ansvar knyttet til kall i Kirken som hver av dem bruker 5 til 15 timer i uken på. I venneflokken finner vi en Unge kvinners president på stavsplan, en rådgiver i Unge menns presidentskap på stavsplan, en rådgiver i menighetens søndagsskolepresidentskap, en president for regionens Institutt-råd og en unge enslige voksnes representant på stavsplan.

For å finne tid til personlig åndelig fornyelse sier vennene at de må planlegge. Det vil noen ganger si at de må bruke oppfinnsomhet eller sove mindre, stå opp tidligere, legge seg senere og ellers bruke reisetiden og spisepauser på arbeidet.

«Hvis vi har vilje til å ta oss tid til for eksempel skriftstudium, er det enkelt å finne tid til det,» sier Dick. «Det er når vi ikke planlegger, vi sannsynligvis kaster bort eventuell fritid.»

Vær på vakt mot distraksjoner

For – når verden ikke krever din oppmerksomhet i form av arbeid og andre ansvarsoppgaver, prøver den vanligvis å vekke din oppmerksomhet med andre måter å fylle tiden på.

«Det er så mye som distraherer i verden,» sier Misty. Misty nevner som eksempel MP3-spillere, som gir deg anledning til å ha med favorittmusikken din hvor du enn ferdes, men de kan hindre din konsentrasjon.

«Jeg la bort MP3-spilleren min for snart et år siden,» sier hun. «Den gjorde det vanskelig å holde fokus. Jeg klarer ikke å tenke når MP3-spilleren er på.»

Dick snakker om fjernsyn. «Har jeg tid til TV, har jeg tid til Skriftene,» sier han. «Vi trenger å finne en balanse og gjøre de riktige tingene til riktig tid.»

For disse unge voksne er ikke problemet dårlige programmer eller å lytte til upassende musikk. Problemet er å la underholdning oppta den lille tiden de har til åndelige ting. Eller som eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum sa: «Når det som hører verden til, trenger seg på, får altfor ofte det som er galt, høyest prioritering… Satan har et mektig redskap å bruke mot gode mennesker. Det er forvirring. Han vil få gode mennesker til å fylle tilværelsen med ”gode ting” slik at det ikke blir rom for det viktigste.»1

Helliggjør deg selv

Samtidig som de prøver å gjøre seg fri fra verden, lærer Dick, Kathy, Lung, Misty og Shu hvilket ansvar de har for å gjøre som Herren sier: «Dere skal hellige dere og være hellige» (3. Mos. 20:7). Vennene drøfter hvordan de skal søke å bli helliggjort.

1. Ved tro

«De skal utøve tro på meg, sier Herren, … så de kan bli helliggjort ved meg» (Ether 4:7).

Tro fører til handling, og disse unge voksne tror at tro på Jesus Kristus vil føre til Kristus-lignende handlinger.

I dagens løp prøver Dick å tenke på Jesus så ofte som mulig. «Han er vårt eksempel på hellighet. Hva gjorde Jesus? Hva sa han?» sier han.

Og så forsøker han å leve slik.

På grunn av sin tro studerer vennene Skriftene, går på Institutt, arbeider sammen med misjonærene og arbeider i templet. De tjener andre og bærer sitt vitnesbyrd så sant det er mulig. De viser også at de er villige til å ofre sine ønsker for å være lydig mot Herren.

«Mitt sinn og mine handlinger må være konsentrert om Jesus Kristus,» sier Kathy. «Jeg kan ikke si at jeg ønsker å være mer tålmodig, og så ikke foreta meg noe. Hvis jeg tror på ham, kan jeg bli mer lik ham.»

2. Ved studium

«Hellige dem i sannheten! Ditt ord er sannhet» (Johannes 17:17).

«Når vi bruker Skriftene, blir de svar som hjelper oss å møte og løse våre problemer i livet,» sier Dick om sine erfaringer med skriftstudium.

Alle samtykker. Og alle forteller de at de prøver å finne tid hver dag til å studere Skriftene, enten det er en halvtime før arbeidstid eller sengetid eller under reisen.

Studium, ledsaget av bønn og ettertanke, åpner for inspirasjon, sier Lung. Det kan til og med forandre vår legning.2

«Skriftene gir meg dypere forståelse av evangeliet,» sier Lung. «Jeg kan føle Ånden, og det fører meg nærmere Gud.»

3. Ved offer

«Helliggjørelse … finner sted fordi de gir seg hen til Gud» (Helaman 3:35).

«Frelseren ber oss være villige til å ofre våre egne ønsker for å følge Gud,» sier Kathy.

«Vi må være villige til å oppgi verdslige ting,» samtykker Misty.

Lung snakker for eksempel om den unge mannen i Lukas-evangeliet som spurte Jesus hva han måtte gjøre for å arve evig liv. Mannen hadde holdt budene fra han var ung, men han var ikke villig til å gi avkall på sin rikdom da Jesus oppfordret ham til å selge alt han eide for å følge Frelseren (se Lukas 18:18-23).

«Han måtte ofre det han var glad i for å følge Kristus,» forklarer Lung. «Alle har vi noe – ikke nødvendigvis rikdommer – men noe som holder oss fra å følge ham.»

Et eksempel de snakket om, er kong Lamonis far som var villig til å forsake alle sine synder for å kjenne Gud (se Alma 22:18).

«Gud ønsker å finne ut om vi har tro til å følge ham. Han ønsker vårt hjerte,» sier Misty. «Han vil vite hva vi elsker høyere. Det er slik vi blir hans disipler.»

«For å bli hellige må vi ofre vår vilje, våre ønsker,» sier Shu.

4. Ved lydighet

«Det som styres ved lov, blir også bevart ved lov og blir fullkommengjort og helliggjort ved den» (L&p 88:34).

Å ofre våre ønsker virker helliggjørende når vi gjør det for å gjøre Herrens vilje, leve i henhold til våre pakter og holde Hans bud.

«Gud har gitt oss lover,» sier Dick. «Lydighet mot dem helliger oss.»

«Vi kunne motta flere velsignelser hvis vi bare var mer villige til å adlyde,» sier Kathy. «Vi kan være lykkelige ved å holde Hans lov.»

5. Ved forsoningen

«Vi er blitt helliget ved at Jesu Kristi legeme ble ofret én gang for alle» (Hebr. 10:10).

«For meg betyr hellig å være verdig til å være i Guds nærhet, å være ren,» sier Lung. «Det er bare mulig gjennom forsoningen.»

«Han har allerede erfart alle våre vanskeligheter,» sier Misty. «Det vi føler, har han allerede følt. Forsoningen har stor kraft til å gjøre oss hellige slik Han er hellig» (se Moroni 10:32-33).

Kathy sier at noe av det som inngår i å la forsoningen virke i vårt liv, er å «minnes hva Frelseren har gjort» for oss.

Dick sier at han føler forsoningens virkning når han omvender seg og holder budene hver dag, og lar Herren gjøre ham ren – et eksempel på hvordan vi kan helliggjøre oss selv så Herren kan hellige oss (se 3. Mos. 20:7-8).

I verden, men ikke av verden

Disse unge voksne tar seg tid til å være hellige og fri seg fra verdslighet fordi Herren har befalt oss å: «organisere og bereder dere og helliggjør dere, ja, rens deres hjerter og tvett deres hender og deres føtter for meg…»

Men hvorfor han har befalt oss å være hellige er like viktig som å forstå hvordan vi skal gjøre det.

«så jeg kan gjøre dere rene, så jeg kan vitne for deres Fader og deres Gud og min Gud at dere er rene fra denne ugudelige generasjons blod» (L&p 88:74-75).

«Livet kan være helt vilt,» sier Dick og ser utover den endeløse travelheten i Hong Kong-kvelden. «Når vi gjør rom for Frelseren i livet vårt, kan vi få hans hjelp til å overvinne utfordringer. Ingenting i verden er så viktig for meg som å kunne være i stand til å vende tilbake til min himmelske Fader.»

Noter

  1. «Gjør det viktigste først», Liahona, juli 2007, 7.

  2. Se Boyd K. Packer, «Frykt ikke», Liahona, mai 2004, 77.