2008
Tre broar
April 2008


Kom lyssna till en profets röst

Tre broar

Från ett tal under generalkonferensen i oktober 2003.

Bild
President Thomas S. Monson

För många år sedan läste jag en bok som hette The Way to the Western Sea (Vägen till Västhavet) av David S Lavender. Den berättar på ett spännande sätt hur Meriwether Lewis och William Clark ledde en expedition över nordamerikanska kontinenten för att upptäcka ett sätt att ta sig till Stilla havet över kontinenten.

Deras vandring krävde det yttersta av dem. De tog sig över djupa klyftor och fick gå långt till fots bärande på båtar fyllda med förnödenheter, för att hitta ett nytt vattendrag att färdas på.

När jag läste om deras upplevelser tänkte jag ofta: ”Tänk om de hade haft nutidens broar att spänna över klyftorna eller de rasande vattnen.” Jag kom att tänka på magnifika broar som byggts i vår tid och som gör att vi lätt kan ta oss över sådana hinder: Den vackra och berömda Golden Gate Bridge i San Francisco, den robusta Harbour Bridge i Sydney i Australien och andra i många länder.

Faktum är att vi alla är resenärer — ja, upptäcktsresanden i jordelivet. Vi har inte fördelen av tidigare personliga erfarenheter. Vi måste ta oss över branta stup och stormiga vatten under vår resa här på jorden.

Jesus Kristus var er, min och hela mänsklighetens allra störste arkitekt och brobyggare. Han byggde de broar som vi måste gå över för att nå vårt himmelska hem.

Jesus gav oss Lydnadens bro. Han var ett ständigt exempel på personlig lydnad eftersom han lydde sin Faders bud.

Den andra bron som Mästaren gav oss och som vi måste gå över är Tjänandets bro. Vi ser till Frälsaren som vårt exempel på tjänande. Fastän han kom till jorden som Guds Son tjänade han ödmjukt människorna i sin omgivning. Han välsignade de sjuka. Han gjorde så att den lame kunde gå, den blinde se, den döve höra. Han uppväckte till och med döda.

Slutligen gav Herren oss Bönens bro. Han sade: ”Bed alltid, så skall jag utgjuta min Ande över dig, och stor skall din välsignelse bliva.” (L&F 19:38)

Jesus, brobyggaren, överbryggade den stora avgrund som vi kallar döden. ”Liksom i Adam alla dör, så skall också i Kristus alla göras levande.” (1 Kor 15:22) Han hjälpte oss med det som vi inte kan göra för oss själva och därför kan mänskligheten gå över de broar som han byggde — in i det eviga livet.