2008
Frågor och svar
April 2008


Frågor och svar

”Vad ska jag säga när mina vänner säger att Jesus Kristus var en stor morallärare men inte Frälsaren eller Guds Son?”

Liahona

Du kan börja med att kortfattat bära ditt vittnesbörd om Jesus Kristus. Säg till dina vänner att du håller med om att Herren var en stor morallärare men att du också tror på skrifterna som vittnar om att han är Frälsaren och Guds Son. Säg att ditt vittnesbörd ger dig frid och tillförsikt. Säg till dina vänner att de kan få samma kunskap om de vill. Om de inte är intresserade finns det inte mycket du kan säga för att övertyga dem. Ändra glatt samtalsämne.

Om de vill veta sanningen kan ditt vittnesbörd kanske fånga deras intresse och ge dig chansen att lära dem hur de själva kan få ett vittnesbörd. De behöver studera skrifterna, lyssna på andras vittnesbörd och be uppriktigt om det de lärt sig så att den Helige Anden kan uppenbara sanningen för dem. Du kan hjälpa dem komma igång genom att bära följande vittnesbörd:

  1. Vår himmelske Fader vittnade själv om att Jesus Kristus är hans Son. (Se Matt 3:17; 17:5; 3 Nephi 11:7; Moses 6:52, 57.) Den senaste händelsen inträffade 1820 när Joseph Smith hörde vår himmelske Fader säga om Frälsaren: ”Denne är min älskade Son, Hör honom.” (J S skrifter 2:17)

  2. Om dina vänner tror att Jesus var en stor morallärare kan du inbjuda dem att undersöka hans lärdomar och vittnesbörd. Frälsaren sade sådant som bara han kunde säga, till exempel: ”Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör.” (Joh 11:25) För att kunna vara en morallärare måste han undervisa om sanningen, och Herren själv vittnade: ”Jag är Jesus Kristus, Guds Son.” (3 Nephi 9:15)

  3. Profeter vittnar också om Frälsaren. Aposteln Petrus, till exempel, vittnade: ”Du är Messias, den levande Gudens Son.” (Matt 16:16) Inbjud dina vänner att lyssna på generalkonferensen eller ge dem ett exemplar av marsnumret 2008 av Liahona. I det numret och på konferensen vittnar levande apostlar och profeter — särskilda vittnen om Jesus Kristus — om att han är Frälsaren och Guds Son.

Slutligen kan du berätta för dina vänner varför vi behöver en Frälsare. Förklara att synd och död hindrar oss från att återvända till vår himmelske Fader. Det vara bara Guds Son som kunde genomföra försoningen och göra förlåtelse och uppståndelse möjliga. Vittna om att utan Jesu Kristi försoning skulle vi inte kunna uppleva frid under det här livet eller evigt liv i den kommande världen. ”Det [finns] under himlen [inget] annat namn, som givits åt människor, genom vilket vi blir frälsta.” (Apg 4:12)

Läsarna

Jag skulle säga till mina vänner att Jesus verkligen var en stor morallärare. Något av det viktigaste han undervisade om var att han var den utlovade Frälsaren och Guds Son. Jag tror inte att en person som ljuger och hittar på en sådan berättelse kan vara en stor morallärare. Mina vänner skulle behöva avgöra om han var en ärlig man. Jag tror att Jesus var den han utgav sig för att vara, Guds Son. Jag har lärt mig detta genom bön och skriftstudier och skulle inbjuda mina vänner att göra detsamma.

Jacob J, 13 år, Arizona, USA

En gång när jag var tillsammans med mina vänner sade en av dem att han inte trodde att Jesus Kristus var allt det som folk säger att han är, och att Bibeln kunde ha skrivits av vem som helst. Jag hade aldrig tidigare känt Anden så starkt som när jag sade: ”Jag vet att den är sann. Jag vet det.” Alla var tysta. Min vän sade att han önskade att han hade samma kunskap. Det var det perfekta tillfället att tala om för honom hur man får ett vittnesbörd. Be om att vår himmelske Fader ska vägleda dig så att du kan vara ett redskap i hans händer. Var inte rädd för att bära ditt vittnesbörd.

Laura R, 20 år, Asunción, Paraguay

Låt honom eller henne titta på kyrkans DVD Tro på Kristus. Jag har sett många människor få vetskap om att Jesus Kristus är Guds Son och att han genomförde den oändliga försoningen. Bär också ditt vittnesbörd, för då kommer en andlig bekräftelse genom den Helige Anden.

Äldste Mahunray Ada, 22 år, Filippinernamissionen Manila

I den här situationen är det inte bra att försöka bråka och insistera på att Jesus Kristus verkligen var Frälsaren. Jag skulle försöka förklara genom att ge fakta och samtidigt vittna om att Jesus är Frälsaren och Guds Son. Jag är övertygad om att Gud stöder dig, och Anden hjälper dig definitivt att komma på bra tankar och de nödvändiga orden. (Se Hebr 10:15–16; 3 Nephi 28:11.)

Elena F, 19 år, Ulianovsk, Ryssland

Du kan bära ditt vittnesbörd om Kristus. Du kan berätta vad du tror och läsa skriftställen i Bibeln. Om de inte är intresserade är det bara att gå vidare och inte låta det påverka ditt vittnesbörd.

Cortney C, 16 år, Arizona, USA

Jag skulle inte argumentera utan bära mitt vittnesbörd om Frälsaren och på så sätt hjälpa dem förstå att han inte bara dog och uppstod utan att han också led för oss så att vi kan omvända oss. Han visade genom sitt exempel hur vi kan komma tillbaka till honom och bo för evigt hos honom. Hjälp dem också förstå att Mormons bok är ännu ett testamente om Jesus Kristus.

Cristopher F, 18 år, Talagante, Chile

Var aldrig rädd för att bära ditt vittnesbörd om Frälsaren. Vittna för dem om att du vet att Jesus Kristus är Guds Son och att han verkligen dog för våra synder. Anden kommer att vittna för dem om att han är Kristus, Frälsaren och världens Återlösare. Det kanske är just ditt vittnesbörd som övertygar dem om vem han verkligen är.

Chelsea N, 18 år, Nevada, USA