2008
Lyss till profeten — Han ger oss Herrens ord
April 2008


Samlingsstunden

Lyss till profeten — Han ger oss Herrens ord

”Ty Herren, Herren gör ingenting utan att ha uppenbarat sin hemlighet för sina tjänare profeterna.” (Amos 3:7)

Världen är förvirrad, full av nöd och svält. Om du inte tror det, se på Aktuellt. Men vi kan bli ledda rätt på denna jord

genom vår profet som ger oss Herrens ord.

Dessa ord från ”Lyss till profeten” (Barnens sångbok, s 58–59) säger att vi leds rätt genom att följa profeten. För att bli ledda av profeten behöver vi lyssna och lyda. Kan du komma ihåg en gång när du lyssnade på profeten? Kan du komma ihåg en gång när du eller din familj valde att lyda och göra det som profeten bad er att göra? Hur kändes det när du lydde?

Lyssna på några primärbarn som berättar vad det innebär att följa profeten: Austin säger: ”När jag gör som han säger så blir jag glad.” Lindsay säger: ”Profeten har bett mig att ha passande kläder, gå till kyrkan, läsa skrifterna och be. Han vill att jag ska döpas, välja det rätta och följa mammas och pappas exempel.”

I Läran och förbunden 21:5 står det: ”Ty hans ord skolen I taga emot som från min egen mun.” Det skriftstället lär att profeten alltid säger det som vår himmelske Fader vill att du ska veta. Profeten visar alltid hur du ska leva så att du kan återvända till din himmelske Fader en dag.

Aktivitet

Ta loss sidan LS4 och klistra fast den på tjockt papper. Lyssna när profeten talar under generalkonferensen och välj ut tre saker han ber dig att göra. Skriv dem på affischen. Sätt upp affischen där du kan se den och bli påmind om att följa profeten.

Förslag till samlingsstunden

  1. Gå kort igenom hur Johannes Döparen kom till Joseph Smith för att återställa aronska prästadömet och hur Petrus, Jakob och Johannes återställde melkisedekska prästadömet. Förklara hur vår himmelske Fader kan välsigna kyrkans medlemmar genom prästadömet. Inbjud en prästadömsledare, efter godkännande av biskopen eller grenspresidenten, att tala i Primär om hur prästadömet välsignar oss. Dela ut papper och pennor, kritor eller tuschpennor. Be barnen att rita exempel på hur prästadömet har välsignat deras liv. Be ett barn att läsa Läran och förbunden 107:64–67. Fråga: ”Vem är ’presiderande högpräst över kyrkans högre prästadöme’?” Säg till barnen att vår profet har alla prästadömets nycklar, det vill säga att han har myndighet att presidera över hela kyrkan. Sjung ”Tack, Gud, att profeter du sänder”. (Psalmer, nr 10) Bär ditt vittnesbörd om profeten och om prästadömet.

  2. Visa Evangeliet i bild 520 (Gordon B Hinckley) och återge berättelsen som president Hinckley (1910–2008) återgav om en kvinna som förlät en tonåring för ett felaktigt val som förändrade hennes liv för evigt. (Se ”Var mer förlåtande”, Liahona, mar 2007, LS2–LS3.) Säg att vår profet har sagt att vi ska förlåta andra. Använd dramatiseringar för att hjälpa barnen lära sig berättelser i skrifterna om förlåtelse. (Se ”Dramatiseringar”, Undervisning: Den högsta kallelsen [2000], s 164–165.) Till exempel: Första Moseboken 42–45 — Josef förlåter sina bröder; Första Nephi 7 — Nephi förlåter sina bröder. Bär ditt vittnesbörd om Frälsarens försoning. Hjälp barnen förstå hur han gjorde det möjligt för oss att omvända oss och få förlåtelse så att vi kan återvända för att bo hos vår himmelske Fader igen.