2008
Vi tror
Mars 2008


Vi tror

Her er korte svar på noen spørsmål som ofte blir stilt medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Hva tror siste-dagers-hellige om Jesus Kristus? Oppsto han bokstavelig fra de døde? Vil han komme igjen til jorden i herlighet? Er hans nåde nødvendig for at man skal bli frelst?

Dette er noen få spørsmål folk ofte stiller når de støter på Kirken eller dens medlemmer for første gang. Når medlemmer skal besvare spørsmål, skulle de først og fremst være beredt til å lytte til Den hellige ånds veiledning. Men de korte svarene som følger, kan være stoff å overveie når vi prøver å formulere svar.

Tror dere på den historiske Jesus Kristus som levde og forkynte i Det hellige land, slik det står i Bibelen?

Ja. Vi tror at Jesus ble født av Maria, forkynte i Det hellige land under sin virksomhet der i omkring tre år, døde på korset og oppsto fra de døde, akkurat slik profeter har forutsagt i århundrer før hans komme (se for eksempel 1. Mosebok 49:10, Salme 2:6-7, 22:16-18, 118:22, Jesaja 7:14, Mika 5:2). Vi tror at han led og sonet for hele menneskehetens synder og gjorde omvendelse og tilgivelse mulig (se Jesaja 53:4-6). Vi tror at han overvant døden og at hver mann og kvinne gjennom ham kan oppstå med fysiske legemer (se Romerbrevet 6:5, 8:11). Vi tror at alle Guds sønner og døtre som kommer til jorden, ved lydighet til prinsippene i hans evangelium kan oppnå frelse og vende tilbake for å bo med vår Fader og hans Sønn i deres rike i himmelen (se 1. Peter 3:18, 3. trosartikkel).

Tror dere at Herren bokstavelig oppsto fra de døde?

Ja. Som hans apostler vitnet om i Bibelen, ble Jesus Kristus sett i sitt oppstandne legeme av hundrevis av vitner (se Lukas 24:39, Johannes 20:20, 1. Korinterbrev 15:3-8). Som oppstanden person virket han blant tusener av sine «andre får» (Johannes 10:16) i Amerika og viste dem sårene i sine hender og føtter og i siden og underviste blant dem i mange dager (se 3. Nephi 11-28).

Sammen med sin Fader viste han seg i 1820 for Joseph Smith jr. Herren ba denne unge profeten gjenopprette Hans kirke og evangelium fordi evangeliet var blitt forandret slik at det inneholdt menneskefilosofi etter oldtidens apostlers død. Joseph Smith og en av hans medarbeidere ga følgende vitnesbyrd om Jesus Kristus i 1832: «Han lever! For vi så ham, ja, ved Guds høyre hånd, og vi hørte røsten bære vitnesbyrd om at han er Faderens Enbårne» (L&p 76:22-23).

Tror dere at han vil komme igjen til jorden i herlighet?

Ja. Som det står i den hellige skrift: «Denne Jesus, som er tatt opp fra dere til himmelen, skal komme igjen på samme måten som dere så ham fare opp til himmelen» (Apostlenes gjerninger 1:11). «Men jeg, jeg vet at min gjenløser lever, og som den siste skal han stå fram på støvet» (Job 19:25). «Han kommer i himmelens skyer for å regjere på jorden over sitt folk» (L&p 76:63).

Videre tror vi at på grunn av hans oppstandelse vil også vi motta vårt fysiske legeme igjen: «Etter at denne min hud er blitt ødelagt, skal jeg ut fra mitt kjød skue Gud» (Job 19:26). «For likesom alle dør i Adam, slik skal også alle bli gjort levende i Kristus» (1. Korinterbrev 15:22). «Kristi død skal løse denne timelige døds ånd, så alle skal oppstå fra denne timelige død. Ånden og legemet skal gjenforenes til sin fullkomne skikkelse» (Alma 11:42-43).

Tror dere at hans nåde er nødvendig for vår frelse?

Absolutt. Uten Jesu Kristi nåde kunne ingen bli frelst eller motta evige velsignelser (se Romerbrevet 3:23-24). Gjennom hans nåde vil alle oppstå, og alle som tror på og følger ham, kan få evig liv (se Johannes 3:15). Gjennom hans nåde kan dessuten vårt hellige forhold til ektefelle og familie fortsette gjennom evigheten (se Matteus 16:19, 1. Korinterbrev 11:11, L&p 132:19). Disse evige velsignelser er hans gaver til oss. Vi kan ikke selv på egen hånd gjøre noe som ville gjøre oss fortjent til dem.

Ikke desto mindre gjør Skriftene det klart at vi mottar de fulle velsignelser av hans nåde gjennom tro på og lydighet mot hans læresetninger. Apostelen Paulus forkynte at vi ikke kan frelse oss selv. Vi trenger Herrens nåde: «For av nåde er dere frelst, ved tro. Og dette er ikke av dere selv, det er Guds gave. Det er ikke av gjerninger, for at ikke noen skal rose seg. For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud forut har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem» (Efeserbrevet 2:8-10).

Jakob forklarer: «Slik er det også med troen. Dersom den ikke har gjerninger, er den død i seg selv… Dere ser at et menneske blir rettferdiggjort ved gjerninger, og ikke bare av tro» (Jakobs brev 2:17, 24). Derfor kunne Frelseren fortelle den rike unge mannen som hadde vært lydig og ønsket evig liv, at det fremdeles var mer å gjøre (se Matteus 19:16-22, Lukas 18:18-23). Siste-dagers-hellige tror at Kristi nåde gjelder fullt ut for dem som tror på Kristus og gjør de gjerninger han forkynte. «Vi vet at det er ved nåde vi blir frelst etter at vi har gjort alt vi kan» (2. Nephi 25:23, uthevelse tilføyd).

Selv om våre gode gjerninger ikke kan rense oss for synd, viser de oppriktigheten i vår tro på Jesus Kristus og vår trofasthet mot den vei han vandret.

Tror dere at Joseph Smith på en eller annen måte er like viktig som Jesus Kristus når det gjelder å frelse mennesker?

Nei. Joseph Smith var en profet som er viktig for menneskehetens historie. Det arbeidet han gjorde under guddommelig veiledning, bragte velsignelser og kunnskap til jorden som var gitt Guds profeter og deres tilhengere på Det gamle og Det nye testamentes tid, men som var gått tapt. I likhet med disse oldtidens profeter var Joseph Smith en tjener for Herren Jesus Kristus som forkynte at frelse og alle evighetens velsignelser bare kunne komme gjennom vår Frelser: «De fundamentale prinsipper i vår religion er apostlenes og profetenes vitnesbyrd om Jesus Kristus, at han døde, ble begravet, oppsto på den tredje dag og fór opp til himmelen; og alt annet som henhører til vår religion, er bare supplement til dette.»1 Ved en annen anledning forkynte profeten: «Når vi reflekterer over vår store Mesters hellighet og fullkommenhet, han som har åpnet en vei tilbake til seg ved å ofre seg selv, smelter våre hjerter på grunn av hans nedlatenhet.»2

Noter

  1. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 50-51.

  2. Læresetninger – Joseph Smith, 55.