2008
Omfavnet i Hans kjærlighets armer
Mars 2008


Omfavnet i Hans kjærlighets armer

Da vår sønn Nolan var bare ett år gammel, ble han rammet av slag i forbindelse med komplikasjoner av hjernehinnebetennelse. Nå som 14-åring strever han med lavtrykks-shunt, lærevansker og lammelse av en side av kroppen.

Tross alle utfordringene har Nolan oversteget våre forventninger. Hver milepæl han når, gir oss stor glede. Han har utviklet tålmodighet og en besluttsomhet som er verd å ta etter.

Min mann, Ryan, og jeg, sammen med våre fem andre sønner, har vokst åndelig på grunn av vår erfaring med Nolan. Til tider blir vi motløse og bekymrer oss for fremtiden hans, men så teller vi våre velsignelser, ser hvilken kjærlighet og omtanke vår Fader i himmelen og hans Sønn har for hver av oss, og minnes en bønn som ble besvart da Nolan var seks år.

En kveld da vi var usikre på hvordan vi skulle takle Nolans utfordringer, knelte min mann og jeg ned for å be for ham. Da vi bønnfalt Herren, ga vi spesielt uttrykk for bekymring for Nolans adferd i forbindelse med sitt selvbilde. Vi ba oppriktig om at Nolan måtte føle vår Frelseres kjærlighet og forstå sin store verdi som et Guds barn.

Neste morgen kom Nolan rett ut på kjøkkenet, der jeg laget frokost. Før frokost pleide han vanligvis leke med sine brødre eller legge seg ned på sofaen. Men han så tankefull ut da han klatret opp på en krakk ved benken, så opp på meg og sa: «Jeg hadde en drøm i natt.»

Jeg merket at han var alvorlig, og min interesse ble straks vekket.

«Hadde du det?» spurte jeg. «Hva hendte i drømmen?»

«Jesus var der,» svarte Nolan enkelt, «og han holdt meg.»

Jeg har et vitnesbyrd om at vår kjærlige Fader i himmelen hører og besvarer våre bønner og at vår Frelser er vår talsmann hos Faderen. De kjenner hver enkelt av oss. De er klar over våre behov og våre muligheter. De vet hvordan de skal hjelpe oss.

Moroni sier oss: «Hvis dere spør av et oppriktig hjerte, med ærlig hensikt og har tro på Kristus, vil han åpenbare sannheten … for dere. Og ved Den Hellige Ånds kraft kan dere vite sannheten i alle ting» (Moroni 10:4-5). Jeg har lært at dette skriftstedet ikke bare gjelder hvordan vi kan få et vitnesbyrd om Mormons bok, men også ethvert spørsmål som vi oppriktig søker svar på. Når vi har utfordringer, hjertesorg og prøvelser, er vi svært oppriktige og har aldeles ærlig hensikt.

Jeg er så takknemlig for at jeg er medlem av Frelserens kirke, der jeg har lært mye om hans evangelium ved studium, tjeneste og Den hellige ånd. Jeg er så takknemlig for at jeg vet at vår Frelser vil hjelpe, trøste og lede oss alle. Jeg vet at vi alle kan bli omfavnet i hans «kjærlighets armer» (L&p 6:20) når vi kommer til ham.