2008
«Jeg er veien»
Mars 2008


«Jeg er veien»

Frelseren lærte oss noe viktig da han sa: «Jeg er …»

Noen ganger får du de mest minneverdige opplevelser med Skriftene når du plutselig oppdager mønstre der mens du leser. Har det for eksempel noen gang slått deg hvor ofte det nevnes i Johannes’ evangelium at Jesus brukte ordene «Jeg er»? Når Jesus sa dette, kom han vanligvis med en sammenligning for å forklare folk hvem han er og hva han gjør for dem. Se nøye på disse sammenligningene, så vil du lære mye om Frelseren.

Livets brød

«Jeg er livets brød. Den som kommer til meg, skal ikke hungre. Og den som tror på meg, skal aldri noen gang tørste… Jeg er det levende brød som er kommet ned fra himmelen. Om noen eter av dette brød, skal han leve i evighet» (Johannes 6:35, 51).

Påsken er til minne om israelittenes utfrielse fra Egypt og innbefatter at man spiser usyret brød. Da denne høytiden nærmet seg, utførte Jesus miraklet med å mette de 5000. Mange som så dette miraklet, fulgte ham fordi han hadde gitt dem mat, og derfor sa han at de skulle søke den mat «som varer ved til evig liv» (Johannes 6:27). Han underviste dem deretter om manna og minnet dem på at den kom fra himmelen for å mette israelittene i ørkenen. Han erklærte: «Jeg er livets brød», og fortalte dem om den åndelige føde deres himmelske Fader sendte gjennom ham, så vel som løftet om evig liv han kom med.

Ved en senere påskehøytid brukte Jesus brød som symbol på sitt legeme som en del av nadverden. Når vi spiser brødet hver uke under nadverden, minnes vi Jesus Kristus – hans offer, hans oppstandelse og løftet om stadig åndelig næring ved å bli ledsaget av hans Ånd.

Verdens lys

«Jeg er verdens lys! Den som følger meg, skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys» (Johannes 8:12).

Jesus kalte seg verdens lys under løvhyttefesten. Hver kveld under denne festen ble tempellysene tent for å symbolisere Guds lys, som sendes ut til verden. Johannes erklærte at Jesus var «det sanne lys, som opplyser hvert menneske» (Johannes 1:9). Og gjennom profeten Joseph Smith åpenbarte Herren at Kristi lys «kommer gjennom ham som opplyser deres øyne, det samme lys som skjerper deres forstand» og som «gir alle ting liv [og] er den lov alt styres ved» (L&p 88:11, 13).

Vårt sinn og vår ånd blir opplyst gjennom Jesus Kristus. Hans lys veileder oss på stien, hjelper oss å skjelne mellom godt og ondt og viser oss veien til evig liv.

Vintreet

«Jeg er vintreet, dere er grenene. Den som blir i meg, og jeg i ham, han bærer mye frukt. For uten meg kan dere intet gjøre» (Johannes 15:5).

Jesus sammenlignet seg med stammen (hovedgrenen) på en vinranke. Den holder ikke bare hele planten festet i jorden, men den gir også næring til alle de mindre grenene, som går ut fra den og bærer frukt. Jesus Kristus er vårt ankerfeste for håp og vår kilde til åndelig næring og vekst. Gjennom ham får vi den styrke vi trenger for å leve rettskaffent og gjøre gode gjerninger. Han er også Kirkens grunnvoll og kilden til dens myndighet til å forkynne evangeliet og utbre det over hele verden.

Den gode hyrde

«Jeg er den gode hyrde. Jeg kjenner mine, og mine kjenner meg,» (Johannes 10:14).

En hyrdes viktigste oppgave er å lede sauene til mat og vann og føre dem tilbake til sikkerheten i kveen. En hyrde beskytter også sauene mot fare, som ville dyr og tyver. Fordi han kjenner flokken sin, ser han når en sau mangler og går avgårde for å finne den. Sauene hans er lydige og stoler helt på ham.

Jesus, Den gode hyrde, kaller på oss når vi går på avveier, og hvis vi lærer å gi akt på hans røst, leder han oss til frelsens og det evige livs trygge enger og beskytter oss mot dødens og syndens farer.

«Jeg er»

«Jesus sa til dem: Sannelig, sannelig sier jeg dere: Jeg er før Abraham ble til» (Johannes 8:58).

Bare ved å si «Jeg er» sa Jesus på en måte alt. Med dette erklærte han at han er verdens Skaper og Jehova, Det gamle testamentes Gud, hvis navn bokstavelig betyr «Jeg er» (se 2. Mosebok 3:14).

Jesus er Guds Sønn, Messias og Frelseren, som frelser oss fra synd og død. Takket være den han er og hva han gjorde for oss, kan vi få evig liv og bli den vi er ment å bli.