2007
Spørsmål og svar
Oktober 2007


Spørsmål og svar

«En dag leste jeg 1. Nephi 7:12, der det står at Herren er i stand til å gjøre alle ting for oss hvis vi utøver tro på ham. Hvordan utøver vi tro på Kristus?»

  • Å utøve tro på Jesus Kristus betyr å stole på og ha tillit til ham.

  • Tro er evnen til å tilkjennegi hans vilje i ditt liv.

  • Tro, en gave fra Gud, er en følge av din rettskaffenhet.

  • Tre svært viktige kapitler om tro er Hebreerbrevet 11, Ether 12 og Moroni 7.

Liahona

Tro er å stole på og ha tillit til Herren. Din tro på ham er en kraft som vil få deg til å adlyde hans evangelium, og din lydighet vil hjelpe deg å få sterkere tro, som er en gave fra Gud.

Som det står i Skriftene, hvis du har tro på Herren, kan han gjøre alt for deg, som å helbrede, tilgi, trøste og omvende deg. Men å ha tro betyr ikke at vi skal fortelle Gud hva han skal gjøre. Det betyr å stole på ham og forstå at vi mottar alle velsignelser «ifølge [hans] vilje» (1. Nephi 7:12) og «i hans egen tid og på hans egen måte» (L&p 88:68). Eksempelvis mottar du kanskje ikke straks svar på dine bønner. Men din tro forsikrer deg om at vår himmelske Fader hører dine bønner og vil svare deg når tiden er inne.

For å utvikle og vise din tro må du (1) lære Guds ord å kjenne, enten ved å lese i Skriftene eller lytte til dem som har myndighet til å forkynne det (se Romerbrevet 10:17). Når du kjenner ordet, får du hjelp til å se at Gud alltid holder sine løfter.

(2) Handle ifølge det du lærer eller, som Alma sier, prøve ordet. Ordet er som et frø. Hvis det er godt, vil det utvide din sjel, opplyse din forstand, og du begynner å fryde deg over det (se Alma 32:28). Dette er din åndelige bekreftelse på at ordet er sant, og det vil styrke din tro.

(3) Etterlev budene. Din rettskaffenhet gjør at troens gave vil øke. Vis din tro på Jesus Kristus ved å følge hans eksempel og læresetninger. Gjør det han ber deg om gjennom Skriftene, levende profeters læresetninger og Den hellige ånds tilskyndelser. Godtok du for eksempel president Gordon B. Hinckleys oppfordring om å lese Mormons bok innen utgangen av 2005? De som gjorde det, handlet i tro og mottok de lovede velsignelser. (Hvis du ikke leste ut Mormons bok da, kan du naturligvis fremdeles gjøre det!)

Selv om mange går gjennom livet uten tro på Herren, kan de aldri arve evig liv uten tro på ham. Bare gjennom Jesu Kristi evangelium – med tro på ham som det første prinsipp – kan vi oppnå «evig liv som er den største av alle Guds gaver» (L&p 14:7).

Lesere

Jeg tror at vår hengivenhet overfor Kristus og hans evangelium er den beste måten å vise vår kjærlighet til ham og vår tro på ham. Når vi etterlever hans prinsipper og normer og vandrer stødig på den vei han har vist oss, bærer vi vitnesbyrd ikke bare for ham, men også for andre mennesker i vårt liv. Vi bærer vitnesbyrd om vår takknemlighet for hans offer for oss og også for evangeliets gjengivelse.

Jan V., 17, Moravia, Tsjekkia

Å ha tro på Jesus Kristus betyr å stole helt og fullt på ham og være fullstendig sikker på at han lever og er vår Frelser. Vi må sette vår lit til Kristus fordi han vet hvordan han skal hjelpe oss å overvinne våre vanskeligheter. Hvis vi mangler tro på ham, vil vi bekymre oss for vår åndelige tilstand og tvile på Guds løfter. Å fokusere på Frelseren har hjulpet meg å holde fast på evangeliet, kontrollere min frykt og overvinne hindringer.

Natalia N., 19, Chimborazo, Ecuador

Vis tro på Kristus ved lydighet. Tro uten gjerninger er død. Når vi adlyder uten å vite hvorfor, viser vi vår tillit til og tro på ham. Å adlyde bud viser at vi stoler på ham og har tro på det han sier vi skal gjøre. Daglig bønn og skriftlesing styrker mitt forhold til min himmelske Fader og gir meg mer tro på ham. Du må også vente svar på dine bønner. Be om hjelp til å få tro.

Meghan S., 18, Missouri, USA

Vi kan vise tro ved å la Herren lede vårt liv. Ved å stole på Gud, følge ham og arbeide flittig for å holde budene kan vi vise tro på ham. Når vi har underkastet oss hans vilje, kan vi bli vitne til store mirakler i vårt eget og andres liv rundt oss.

Dmitriy Z., 21, Donetsk, Ukraina

Vi kan vise vår tro på Gud på mange måter, som å lese i Skriftene og be hver dag, holde sabbatsdagen hellig, betale tiende og fasteoffer, hjelpe andre og være villige til å holde andre bud.

Seng S., 18, Battambang, Kambodsja

Når vi tror på Herrens hjelp og makt, da kan vi gå fremover i tillit til ham. Når vi adlyder budene, viser vi at vi har tro på ham. Jeg vet av hele mitt hjerte at han ønsker å gi oss store velsignelser, og at tro og lydighet kreves for å motta dem.

Marco C., 18, Liguria, Italia

Hvis vi har kunnskap om evangeliet og tror at det er sant, må vi prøve å etterleve det for å motta velsignelsene. Tro uten gjerninger er død. Hvis man har tro og gjerninger, blir troen stadig sterkere. I 1. Nephi 7:12 får vi en påminnelse om å være trofaste mot Gud. Å være trofast er det første som må gjøres for å utvikle tro.

Otgonchimeg B.,15, Töv, Mongolia

Vi kan vise tro på Jesus Kristus ved å stole på og vise fullstendig tillit til hans allvitenhet og allmakt. En god måte å gjøre dette på er å betale tiende, for ved det kan vi vise at vi er villige til å gi avkall på verdslige ting til fordel for større lovede velsignelser.

Samantha L., 15, Zamboanga del Sur, Filippinene

Vi viser tro på Kristus ved å komme til kirken, holde bønn, lese i Skriftene, akseptere kall, omvende oss fra våre synder, ta nadverden og foredle våre kall.

Adam N., 18, Georgia, USA

Svarene tar sikte på å gi hjelp og perspektiv, og er ikke å betrakte som offisielle uttalelser om Kirkens lære.

Bilde

«Hver gang du prøver din tro – det vil si handler med verdighet på en tilskyndelse – vil du motta bekreftelse fra Ånden. Slike følelser vil befeste din tro. Når du gjentar dette mønsteret, vil din tro bli sterkere… Med vedvarende øvelse vil troen bli en levende, mektig, oppløftende, inspirerende kraft i ditt liv.»

Eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum: «Troens oppholdende kraft i tider med usikkerhet og prøvelser», Liahona, mai 2003, 76.