2007
Hvor stor skal ikke din glede være
Oktober 2007


Samlingsstunden

Hvor stor skal ikke din glede være

«Slik skal dere la deres lys skinne for menneskene, så de kan se de gode gjerninger dere gjør og prise deres Far i himmelen» (Matteus 5:16).

Har du lagt merke til at når du deler noe, for eksempel noe godt eller en leke, med andre, så føler du godt? Naturligvis har du det. Du kan dele andre ting enn noe godt eller leker med andre, for eksempel kunnskap. Å dele kunnskap med andre kan gi stor glede – ikke bare til den som mottar, men også til giveren. Den beste kunnskapen å dele med andre er Jesu Kristi evangelium.

Ni år gamle Ashley følte gleden ved å dele evangeliet med andre. Etter at Ashley var blitt utfordret til å gi bort et eksemplar av Mormons bok, kjørte faren henne hjem til rektor, og Ashley ga henne en Mormons bok. Ashley ga også rektors navn til heltidsmisjonærene. For en glede Ashley følte! (Se «Nine-Year-Old Member Missionary», Friend, juli 1997, 42-43.)

Det viktigste du kan dele med andre, er Jesu Kristi evangelium. Herren kalte Oliver Cowdery og David Whitmer til å forkynne evangeliet. Han forklarte hvor lykkelige de ville bli:

«Og om så skjer at dere skulle arbeide alle deres dager med å rope omvendelse til dette folk og bare bringer én sjel til meg, hvor stor skal ikke deres glede være med ham i min Faders rike!

Og nå, hvis deres glede vil bli stor med én sjel som dere har bragt til meg i min Faders rike, hvor stor skal ikke deres glede bli om dere skulle bringe mange sjeler til meg!» (L&p 18:15-16).

Vi viser vår tro på Jesus Kristus når vi deler evangeliet med andre. Og for en stor glede vi føler når vi hjelper andre å få høre om Jesus Kristus og vår himmelske Faders plan.

Aktivitet

Skriv navnet ditt under en av misjonærfigurene. Klipp den ut, og lim den på tykt papir. På familiens hjemmeaften plasserer du misjonærfiguren ved siden av hvert bilde og forklarer familien hvordan personen er en misjonær i hver situasjon. Be familien rollespille situasjonene på bildene eller forskjellige situasjoner de tenker på, og la deg øve på å dele evangeliet med andre.

Idéer til samlingsstunden

  1. 1. Lag noen papirlapper der du skriver handlinger som er et eksempel, godt og dårlig. La noen barn trekke en papirlapp hver fra en eske. Les dem etter tur. La barna avgjøre om situasjonen er et godt eller et dårlig eksempel. Fest lappene på tavlen enten under overskriften «Et godt eksempel» eller «Et dårlig eksempel». For eksempel: «Jeg bruker sømmelige klær» plasseres under «Et godt eksempel», og «Jeg banner av og til» plasseres under «Et dårlig eksempel». Hjelp barna å finne, lese og lære utenat Matteus 5:16. Bær vitnesbyrd om at Jesus Kristus er et eksempel for oss alle.

  2. 2. Be barna tenke på et tidspunkt da de hører andre bære vitnesbyrd. Forklar at selv om vitnesbyrdsmøtet er en tid for å bære vitnesbyrd, så kan vi også bære vitnesbyrd andre ganger. Slå opp 2. Timoteus 1:7-8. President Gordon B. Hinckley har sagt: «Jeg ønsker at ethvert medlem i denne kirken vil plassere disse ordene et sted de kan se dem hver morgen når de begynner på en ny dag.» («Frykt ikke», Liahona, febr. 2005, B2.) Han sier at de ordene vil gi oss mot, tro og styrke. La barna skrive av vers 7 og første del av vers 8, og ta det med hjem og plassere det et sted der de kan se det hver morgen. Hjelp barna å føle kraften i profetenes og apostlenes vitnesbyrd. Spill et opptak av et vitnesbyrd fra en generalkonferanse eller fra videoen Spesielle vitner om Kristus, hvis den er tilgjengelig. Eller les fra et nummer av Liahona.

Merk: Hvis du ikke ønsker å ta sider ut av tidsskriftet, kan denne aktiviteten kopieres eller skrives ut fra Internett på www.lds.org. For engelsk klikker du på «Gospel Library». For andre språk klikker du på «Languages».