2007
Templets velsignelser
Juli 2007


Fra venn til venn

Templets velsignelser

«I de siste dager … skal fjellet der Herrens hus står, være grunnfestet… Og alle hedningefolk skal strømme til det» (Jesaja 2:2).

Bilde

Jeg elsker templet. Da jeg var barn, tok Primær-læreren min klassen med til området rundt Salt Lake tempel. Det var fantastisk å gå rundt der, beundre de vakre blomstene og føle vår himmelske Faders ånd i nærheten av Herrens hus.

Læreren min forklarte at templet er laget av granitt. Hun fortalte hva pionerene ofret for å skaffe disse kostbare steinene – at det tok dem fem dager å føre én stein til tempeltomten. «Kan dere se alle de steinene?» spurte hun. «Tenk på hvor mange dager det må ha tatt pionerene å få dem hit for å bygge dette vakre templet.» Jeg husker at jeg forsto hvilket offer våre forfedre hadde gjort.

Det var en minneverdig opplevelse. Det er også et eksempel på hvordan dere barn kan glede dere over templets velsignelser nå. Hvis du bor i nærheten av et tempel, kan du ta del i den åndelige atmosfæren på tempelområdet. Etter at du er blitt døpt og bekreftet, kan du delta i tempelinnvielser. Og det vil bli mange flere innvielser. 11 blir planlagt akkurat nå! Når du fyller 12, kan du utføre dåp for de døde. Uansett hvor langt unna et tempel du bor, er det viktig at du forbereder deg nå til denne hellige anledningen.

Barn kan øve en kraftig, god innflytelse på både voksne og andre barn. Noen av Primær-barna i Houston Texas tempeldistrikt skrev til dem som bygget templet der. I brevet sto det: «Vi vil dere skal vite at templet er svært viktig for oss. Siden tomten ble innviet av en Herrens apostel, er bygningen og området hellig for oss. Vi vil komme til templet for å gifte oss. Vi vil komme dit for å lære hva vi må vite for å vende tilbake til vår himmelske Fader. Måtte Herren velsigne dere for det arbeidet dere gjør for oss.»

Bygningsarbeiderne la så dette nydelige brevet på kontoret sitt. De leste det hver dag. Da templet var fullført, tok bygningsarbeiderne med sine egne barn på omvisning i templet og lot dem føle den ånd som Primær-barna ga uttrykk for i sitt brev.

En annen velsignelse jeg har mottatt, er å ha så tett samarbeid med president Gordon B. Hinckley. I løpet av de siste ni årene har Kirken gått fra å ha 51 templer til 124. Dette miraklet har styrket min tro og hjulpet meg å forstå betydningen av templer.

I 1998 hadde vi 51 templer i drift og 17 under oppføring. Under generalkonferansen sa så president Hinckley at vi trengte å ha 100 templer innen år 2000.1 Det betydde at 32 nye templer skulle bygges i tillegg til de 17 som allerede var påbegynt. Vi mente det var en umulig oppgave. Men ingenting er umulig når Herren velsigner det. Det krevdes mange mirakler for at det skulle skje på så kort tid. Gang på gang la ting seg til rette i akkurat rette øyeblikk – mirakler som å finne nok gresstorv til å dekke en tempeltomt bare timer før innvielsen skulle finne sted.

I år 2000 ble 34 templer innviet. Det er det meste som noensinne har blitt innviet på ett år i verdens historie. President Hinckley ble inspirert til å bygge flere templer. Så velsignet Herren oss storlig og bidro til at dette skulle skje fordi han hedrer sine profeter. Jeg håper du også hedrer profetene. Og jeg håper at du alltid vil verdsette og forberede deg til templets velsignelser.

Note

  1. Se «Nye templer som sørger for evangeliets største velsignelser», Lys over Norge, 1998, 88.