2007
Bli et redskap i Guds hender ved å handle i hellighet
Juli 2007


Besøkende lærerinners budskap

Bli et redskap i Guds hender ved å handle i hellighet

Velg ydmykt og les de skriftsteder og læresetninger fra dette budskapet som best dekker behovene til de søstrene du besøker. Gi søstrene del i dine erfaringer og ditt vitnesbyrd. Oppfordre dem du underviser, til å gjøre det samme.

Hva vil det si å handle i hellighet?

President James E. Faust, annenrådgiver i Det første presidentskap: «Hellighet er sjelens styrke. Den kommer ved tro og gjennom lydighet til Guds lover og ordinanser. Gud renser så hjertet ved tro, og hjertet blir rent for det som er vanhellig og uverdig. Når hellighet oppnås ved å rette seg etter Guds vilje, vet man intuitivt hva som er galt…

Vi skulle reise til templet blant annet for å verne om vår egen og våre familiers hellighet.

I tillegg til templer skulle et annet hellig sted på jorden være våre hjem…

Måtte Herren velsigne oss alle i vårt spesielle ansvar for å finne hellighet for Herren ved å stå på hellige steder. Slik vil vi finne den åndelige beskyttelsen vi trenger for oss selv og våre familier.» («Stå på hellige steder», Liahona, mai 2005, 62, 67-68.)

Eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum: «Å utvikle Kristus-lignende egenskaper er ingen lett oppgave… Den virkelige prøven finner sted når vi må la Kristus- lignende egenskaper bli synlige i vårt liv – som mann eller hustru, som far eller mor, sønn eller datter, blant våre venner, i vårt yrke, i forretningslivet og i fritiden. Vi, og også de som er rundt oss, kan se vår vekst når vi gradvis får større evne til å gå “frem i all hellighet for [Ham]” (L&p 43:9).» («Kristuslignende egenskaper – vinder under våre vinger», (Liahona, nov. 2005, 102.)

Hvordan kan jeg handle i hellighet og være et redskap i Guds hender?

Kathleen H. Hughes, Hughes, tidligere førsterådgiver i Hjelpeforeningens genralpresidentskap: «Hvem av oss lengter ikke etter å bli elsket, våket over, trøstet og bli undervist i det som er av Gud? Hvordan skjer det? Med én vennlighet, ett uttrykk for kjærlighet, én omtenksom gest, én villig hånd av gangen. Men mitt budskap er ikke til mottakere av slik nestekjærlighet, men til alle oss som må praktisere slike hellige handlinger hver dag. For å bli lik Jesus Kristus sa profeten Joseph at “vi må utvide vår sjel til å omfatte andre”.» («Så vi alle kan sitte ned i himmelen sammen», Liahona, nov. 2005, 110.)

Bonnie D. Parkin, tidligere Hjelpeforeningens generalpresident: «Pakter – eller bindende løfter mellom oss og vår himmelske Fader – er avgjørende for vår evige fremgang. Trinn for trinn lærer han oss å bli lik ham ved å engasjere oss i sitt verk. Ved dåpen lover vi å elske ham av hele vår sjel og elske våre søstre og brødre som oss selv. I templet inngår vi ytterligere pakter om å være lydig, uselvisk, trofast, hederlig og nestekjærlig. Vi inngår pakt om å ofre og å innvie alt vi har…

Herren har kalt oss til å gjøre alt vi gjør “i hjertets hellighet” [L&p 46:7]. Og hellighet er et produkt av å etterleve pakter… Hellighet påkaller ordene “Her er jeg, send meg”.» («I hjertets hellighet», Liahona, nov. 2002, 103, 105.)