2007
Spørsmål og svar
Juni 2007


Spørsmål og svar

«Jeg har kommet tilbake til Kirken og prøvd å begynne på nytt etter å ha begått noen feil, men jeg er redd for å falle igjen. Hvordan kan jeg overvinne denne frykten?»

  • For å overvinne frykten for å falle fra må du «streve fremover» på den snevre og smale sti.

  • Adlyd Guds ord, som finnes i Skriftene og i læresetningene til profeter i de siste dager.

  • Tilbe Gud, prøv å føle hans kjærlighet, og omvend deg så Frelseren kan styrke deg.

  • Ignorer folk som ler av deg fordi du prøver å gjøre det som er riktig.

Liahona

Du er ikke alene om å ha denne utfordringen. Alle gjør vi feil, og vi kan alle falle hvis vi ikke er forsiktige. Du kan finne noen svar på spørsmålet i 1. Nephi 8, en beskrivelse av Lehis syn. Her er noe av det Lehi så som kan hjelpe deg:

Han så folk som «strebet fremover» på den snevre og smale sti – de prøvde med andre ord å være trofaste. Men noen av dem «tok feil av retningen og ble borte» (v. 23). Noen kom frem til livets tre, men så «skammet de seg på grunn av dem som spottet dem, og de falt fra, gikk inn på forbudte stier og ble borte» (v. 28). Andre lyktes. De «trengte seg frem mens de hele tiden holdt fast i jernstangen til de kom frem, falt ned og spiste av treets frukt» (v. 30). Treets frukt representerer Guds kjærlighet – velsignelsene knyttet til Jesu Kristi forsoning.

Legg merke til hva de gjorde for å lykkes. Hvis du gjør dette, kan du overvinne frykten for å falle fra.

  1. 1. Strev fremover. Nephi forklarer: «Derfor må dere streve fremover med standhaftighet i Kristus og ha et fullkomment, klart håp og kjærlighet til Gud og alle mennesker. Hvis dere derfor strever fremover, nyter Kristi ord og holder ut til enden, se, så sier Faderen: Dere skal få evig liv» (2. Nephi 31:20).

  2. 2. Hold fast i jernstangen. Nephi sa at jernstangen er «Guds ord, og alle som ville lytte til Guds ord og holde fast ved det, skulle aldri gå til grunne. Heller ikke kunne motstanderens fristelser og brennende piler overmanne dem, gjøre dem blinde eller lede dem bort» (1. Nephi 15:24).

  3. 3. Spis av treets frukt. Å spise av frukten betyr å føle Guds kjærlighet i livet. Du kan be om å få føle denne kjærligheten, du kan omvende deg og la forsoningen virke i ditt liv.

  4. 4. Ignorer dem som ler av deg fordi du gjør det som er riktig. De som i Lehis drøm tok notis av menneskene i den store og rommelige bygningen som gjorde narr av dem, falt fra. Den bygningen representerer verdens stolthet og tro. Fordi bygningen ikke hadde noen grunnvoll, «falt [den], og dens fall var meget stort» (1. Nephi 11:36). Verdens stolthet er midlertidig. Å gjøre det rette vil være til velsignelse for deg for evig.

Hvis du gjør disse fire tingene, får du hjelp til å bygge på Jesu Kristi evangeliums grunnvoll, som «er en sikker grunnvoll, og hvis menneskene bygger på denne grunnvoll, kan de ikke falle» (Helaman 5:12).

Lesere

For tre år siden var jeg borte fra Kirken. Jeg ble nedfor på grunn av mine feiltrinn, og jeg bestemte meg for å komme tilbake til Kirken. Jeg var redd for å begå feil, så jeg bestemte meg for å gå ned på mine knær og gjøre noe jeg ikke hadde gjort på lenge: be til vår himmelske Fader. Jeg ba ham hjelpe meg å holde meg unna fristelsene, så det onde ikke ville få plass i mitt hjerte, for det fratar meg roen og bedrøver min sjel. Jeg stolte på at Herren ville opplyse veien for meg. Nå føler jeg fred i mitt hjerte. Hvis du er bedrøvet på grunn av dine synder og feiltrinn, kan du lese 2. Nephi 4:17-35.

Eldste John Sanchez, 21, Peru Piura misjon

Vi fristes og vi begår feil hver dag selv om vi er i Kirken. Men det som er viktig, er at vi omvender oss oppriktig fra det vi har gjort og hele tiden prøver å holde stand mot fristelse, og at vi fremfor alt er verdige og stadig ber vår himmelske Fader hjelpe oss, for han glemmer oss aldri. Hvis vi virkelig ønsker å forandre oss, vil han hjelpe oss, for han elsker oss så høyt.

Denise E., 18, Rancagua, Chile

Når du er redd, må du be, faste og spesielt søke i Skriftene. Herrens ord finnes der, og svarene på våre spørsmål er der. Husk at Herren ikke gir oss noen bud uten å berede en utvei for oss så vi kan holde dem. Og han elsker oss så høyt at han tilgir oss når vi omvender oss.

Ana A., 16, Falcón, Venezuela

For det første må vi forstå at vår himmelske Fader elsker oss selv om vi har falt. Det viktige er å reise seg og fortsette å prøve. For det annet må vi forstå at mismot er Satans redskap for å hindre oss i å oppnå den sanne lykke som bare kan finnes i Jesu Kristi evangelium. Ett av djevelens beste knep er å holde vår oppmerksomhet rettet mot fortidens synder eller feiltrinn, og frykten for at de skal skje igjen i fremtiden. Denne tankegangen hindrer oss bare i å gå fremover og forbedre oss. Til slutt vil jeg ta med et sitat jeg etterlever: «La ikke frykten for å mislykkes hindre deg i å delta i leken.» Vi er vår himmelske Faders barn, og med hans hjelp vil vi lykkes.

Chad C., 20, Utah, USA

Utøs din frykt for å falle fra i dine personlige bønner. Les i Skriftene daglig for å få kunnskap om evangeliet og føle Ånden. Delta på så mange som mulig av Kirkens møter, tempelturer og aktiviteter, så du kan føle Ånden så mye som mulig. Det vil også være klokt å søke råd fra biskopen og dine foreldre.

Jaclyn B., 17, Kansas, USA

Jeg vet hva du føler. Jeg har kommet tilbake til Kirken, og nå deltar jeg aktivt i alle Kirkens aktiviteter, innbefattet misjonærarbeid. En av lærdommene jeg har høstet, er å ha sterk tro på Jesus Kristus. Hvis vi har tro på ham, får vi hjelp til å være sterke. Jeg vet at Jesus Kristus er vår eneste sikre grunnvoll, som det står i Helaman 5:12.

Cheenee L., 17, Bulacan, Filippinene

Vår himmelske Fader elsker oss og forstår oss. Han vet at vi ikke er fullkomne og har lett for å falle. Jeg vet at min himmelske Fader elsker meg og gir meg styrke til å gå videre ved hjelp av Skriftene, bønn og faste. Når vi faller, må vi alltid reise oss igjen.

Celeste S., 20, Oslo, Norge

Svarene tar sikte på å gi hjelp og perspektiv, og er ikke å betrakte som offisielle uttalelser om Kirkens lære.

Bilde

«Dine pakter har større kraft enn fristelsens makt. La ikke frykten for fortidens overtredelser svekke din beslutning om å omvende deg og avstå fra dem. Husk! Gud har lovet å frelse deg “av hans hånd som hatet [deg], og [forløse deg] fra fiendens makt” (Salme 106:10).»

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum: «Hva jeg skulle ønske at ethvert nytt medlem visste – og enhver som har vært medlem lenge, husket», Liahona, okt. 2006, 14.