2007
En sikker grunnvoll i en usikker verden
Juni 2007


En sikker grunnvoll i en usikker verden

La ikke noe du ikke vet, ryste din tro på noe du vet.

Om morgenen 1. november 1755 jevnet et kraftig jordskjelv mange områder i Lisboa i Portugal med jorden, utløste en 5 til 10 meter høy tsunami som slo inn over havnebyen og startet en brann som raste i over tre døgn. Mange tusen ble drept i katastrofen.

Men det ødeleggende jordskjelvet rystet langt mer enn bare bygninger. Fordi katastrofen inntraff da kristne samlet seg for å markere en stor religiøs helligdag, alle helgens dag, rystet den også de troendes tro over hele kontinentet.

En slik åndelig rystelse kan inntreffe i livet like uventet som noen seismisk aktivitet og kan utrette like stor skade.

«Vi opplever ofte noe som kan få vår tro til å vakle,» sier Patricia Moreira, et medlem av Lisboa Portugal stav som sier at hun har opplevd slike ting i de 20 årene etter at hun alene sluttet seg til Kirken. «Det kunne være spørsmål fra ikke-medlemmer, angrep fra folk som var imot Kirken, eller til og med bare noe vi ikke forstår.»

Når spørsmål som synes ikke å kunne besvares, forårsaker spenn langs bruddlinjen mellom verden og evangeliet, kan skjelvet som kommer forårsake skade på troen blant dem som har en svak grunnvoll.

Så sikker en grunnvoll

Når det gjelder åndelig struktur, er det ikke nærheten til episentret som avgjør skjelvets effekt på vårt vitnesbyrd, men nærheten til Gud.

«Vår grunnvoll er Jesus Kristus og hans evangelium» (se Lukas 6:47-48), sier søster Moreira i en samtale om dette emnet med noen av sine enslige voksne venner i staven.

«Vi har ingen grunnvoll uten Ham,» tilføyer Darryl Nequetela, som ble medlem for bare litt over et år siden. «Noen grunnvoller er svake, men Hans er sikker og sann.» (Se Helaman 5:12.)

Ingen tvilens flodbølge, ingen filosofisk ild, ingen rystende skepsis av noen størrelse kan tilintetgjøre vår Forløsers klippe, hovedhjørnestenen, vår sanne grunnvoll, Jesus Kristus.

«Jeg vet at jeg er trygg når jeg er bygget på Hans grunnvoll,» sier bror Nequetela.

Når rystelsen begynner

Disse siste-dagers-hellige er kjent med Satans jordskjelv.

På arbeidet var Francisco Lopes (som siden har giftet seg) ofte utsatt for åndelige rystelser. «Noen av mine medarbeidere var skeptiske til min tro og kritiserte meg på grunn av det jeg trodde på,» sier han. «Ofte spurte de meg ut og brukte vitenskap som syntes å være i strid med vår tro.»

Bror Lopes minnes diskusjoner om utviklingslæren, DNA med mer. «De gjorde alt de kunne for å overbevise meg om at Kirken er falsk,» sier han med tanke på de spørsmålene han ikke kunne besvare så utfyllende. «Jeg måtte stole på mitt vitnesbyrd om Gud og hans evangelium. Jeg er takknemlig for denne grunnvollen.»

Men noe bror Lopes kan vitne om, er at når grunnen først begynner å ryste, er det for sent å begynne å forberede seg.

«Vi må ha utviklet og styrket vår tro på Jesus Kristus lenge før Satan angriper oss,»1 sa eldste Henry B. Eyring i De tolv apostlers quorum.

Bygg på klippen

Hvordan gjør vi Kristus til vår klippe?

Eldste Eyring har sagt: «Vi er sikre på den klippe som er Frelseren, når vi har underkastet oss ham i tro, fulgt Den hellige ånds veiledning i å holde budene lenge nok og trofast nok til at forsoningens kraft har forandret vårt hjerte. Når vi ved dette har blitt som et barn i vår evne til å elske og adlyde, er vi på sikker grunn.»2

Det krever tro. Det krever lydighet og omvendelse. Og det krever tid.

«Vi må styrke vår tro med daglig bønn og daglig skriftstudium, ved å tjene i våre kall, holde budene og gjøre vårt beste for å bli bedre mennesker,» sier søster Moreira, hvis mor og søster har sluttet seg til Kirken etter at hun først begynte å bygge på klippen. «Jeg tror vi trenger å følge president Monsons veiledning om å fylle vårt sinn med sannhet, fylle vårt hjerte med kjærlighet og fylle vårt liv med tjeneste.»3

«Vi kan forberede oss til prøvelser ved å bli kjent med Herren og hvordan han hjelper sine barn [se 1. Nephi 2:12]. Skriftene hjelper oss med det,» sier bror Nequetela. «Vi utvikler vår tro ved å vandre på rettferdighetens vei.»

Finn svar på vanskelige spørsmål

I likhet med bror Lopes får medlemmer av og til spørsmål som de ikke har svar på. Men han lot ikke noe han ikke visste, ryste hans tro på noe han visste.

«Det er ting jeg ennå ikke vet. Men jeg tviler ikke på disse tingene, for jeg vet at med tiden vil Gud åpenbare det jeg trenger å vite,» sier bror Lopes, «ikke når jeg synes eller ønsker det, men når Han mener at det er nødvendig å åpenbare det.»

Hva gjør man når man får vanskelige spørsmål som ikke synes å ha svar?

«De fleste svarene finner vi i Skriftene,» sier bror Lopes, som har fått spørsmål ikke bare fra venner og medarbeidere, men også fra sine foreldre, som tvilte på hans avgjørelse om å slutte seg til Kirken da han var 14 år gammel. «Men å finne og forstå disse svarene avhenger av personlig åpenbaring. Jeg kan også gå til mine ledere i Kirken eller spørre Gud direkte. Jeg er takknemlig for Den hellige ånd og en omsorgsfull Fader i himmelen.»

Tålmodighet når det gjelder åpenbaring

Når søking ved hjelp av bønn, ved å lese Skriftene og studere våre lederes ord ikke fører til svar, venter vi (se L&p 101:16).

«Jeg prøver å være tålmodig,» sier bror Nequetela, som kom fra Angola i 2000 for å studere i Portugal. «Selv om jeg ikke har noe svar, trøster Den hellige ånd oss med det svaret at vi skulle være tålmodige, at Gud gir oss linje på linje, bud på bud, og at vi skulle akseptere en rettferdig Guds faste påbud. Han vet hva som er best for oss, og han åpenbarer alt i sin egen beleilige tid.»

Tålmodighet når det gjelder åpenbaring, er gjenopprettelsens historie. Kirken er gjenopprettet på den opprinnelige grunnvoll – Jesu Kristi evangelium. Men alt skjedde ikke straks. Ifølge profeten Joseph Smith kom svar på evangeliske spørsmål «linje på linje, bud på bud, litt her og litt der, gir oss trøst ved å fremholde det som skal skje, og bekrefter vårt håp!» (L&p 128:21). Og slik vil det fortsatt være.

«Vi tror på alt som Gud har åpenbart, alt som han nå åpenbarer, og vi tror at han fortsatt vil åpenbare mange store og viktige ting angående Guds rike» (9. trosartikkel).

Gjenopprettelse i de siste dager

Høyt over dagens Lisboa ser bror Nequetela ut over byen fra brystvernet på Castelo São Jorge (St. Georges festning) og reflekterer over gjenoppbyggingen som har funnet sted siden naturkatastrofen i 1755.

Den gjenoppbygde byen blomstrer igjen. Festningen, som ble alvorlig skadet i jordskjelvet, har blitt bygd opp igjen på den gamle grunnvollen. Og på grunn av evangeliets gjengivelse lærer folket hvordan og hvor de skal etablere en tro som vil bestå uansett kilde til rystelser.

Vår prøvelses dag

Bilde

«Det vi trenger på vår prøvelses dag, er åndelig forberedelse. Det er å ha utviklet en tro på Jesus Kristus som er så sterk at vi kan bestå livets prøve, som hele vår evighet avhenger av…Vi må ha utviklet og styrket vår tro på Jesus Kristus lenge før Satan angriper oss, som han vil, med tvil og ved å appellere til våre kjødelige lyster, og med løgnaktige røster som sier at godt er ondt, og at det ikke finnes noen synd. Disse åndelige stormene raser allerede. Vi kan forvente at de vil øke i styrke helt til Frelseren kommer tilbake.»

Eldste Henry B. Eyring i De tolv apostlers quorum: «Åndelig forberedelse: Begynn tidlig og vær standhaftig», Liahona, nov. 2005, 37, 38.

Noter

  1. «Åndelig forberedelse: Begynn tidlig og vær standhaftig», Liahona, nov. 2005, 38.

  2. «Som et barn», Liahona, mai 2006, 15-16.

  3. Se Thomas S. Monson: «En formel for suksess», Lys over Norge, aug. 1995, 7.