2007
Flere ideer til samlingsstunden, april 2007
April 2007


Flere ideer til samlingsstunden, april 2007

Her er noen flere ideer Primærforeningens ledere kan bruke sammen med stoffet til samlingsstunden som står i aprilnummeret av Liahona. Leksjonen, instruksjoner og aktivitet som korresponderer med disse ideene, finner du under «Han lever!» på side B4 og B5 i Barnas venn i dette nummeret.

  1. Skriv ordet galt på tavlen. Fortell barna at når de omvender seg, vender de galt til rett. Be barna hjelpe deg med å gjøre ordet galt til rett ved å finne ut hva de kan gjøre for å omvende seg. Bruk tre situasjonsstudier (se «Situasjonsstudier», Undervisning, intet større kall, s. 177) til å vise situasjoner hvor barn må omvende seg. Etter den første situasjonsstudien synger du en sang eller salme om omvendelse, og forklarer at omvendelse er evangeliets andre prinsipp. Etter den andre situasjonsstudien synger du en sang eller salme om omvendelse. Etter den tredje situasjonsstudien synger du en sang eller salme om tilgivelse og forklarer at vi må tilgi andre som omvender seg. Visk ut ordet galt fra tavlen, og skriv ordet rett. Siter fra Mine evangelienormer: «Jeg vil velge det rette. Jeg vet at jeg kan omvende meg når jeg gjør en feil.» Bær vitnesbyrd om omvendelse og om Jesu Kristi forsoning.

  2. Forklar at vår levende profet har alle prestedømmets nøkler og all myndighet i Kirken i dag. Hold opp et bilde av profeten. Forklar imidlertid at han leder Kirken under en annens ledelse. Spør barna hvem det er (Jesus Kristus). Hold opp et bilde av Jesus Kristus, og plasser det over bildet av profeten for å vise at profeten arbeider under hans ledelse. Vis barna det siste konferansenummeret av Liahona. Forklar at når profeten taler til oss på generalkonferansen, lærer han oss det Jesus Kristus vil at vi skal høre og gjøre. Velg omhyggelig ut fire setninger fra profetens seneste taler, og be noen av de eldre barna om å lese dem. Skriv opp fire ting barna kan gjøre for å følge profetens ord. Du kan for eksempel skrive «betale tiende», «ha lettere for å tilgi» eller «lese Skriftene». Oppfordre barna til å tegne et bilde av en av ideene som de vil jobbe med for bedre å følge profeten (se «Tegneaktiviteter», Undervisning, intet større kall, s. 181-83). Velg en sang eller salme til hvert av de fire prinsippene som profeten nylig har omtalt. Be de barna som har tegnet bilder av det aktuelle prinsippet stå foran i rommet og holde opp sine bilder mens Primær synger sangen. Bær ditt vitnesbyrd om prestedømmets viktighet.

  3. Sangpresentasjon: «En engel kom til Joseph Smith» (dette nummeret, Barnas venn, s. B13). Før du skal lære bort denne sangen, bør du øve på å dirigere den unike rytmen. Takten går fra 3/4 til 2/4 på en del av hver linje.

    Heng følgende ordstrimler i tilfeldig rekkefølge: «Moroni», «høyden Cumorah», «nephittene» og «Mormons bok». Fortell barna at denne sangen handler om disse fire tingene. Be dem hjelpe deg å sette ordstrimlene i samme rekkefølge som i sangen. Syng sangen for dem, og spør så hvilken ordstrimmel som kommer først. Ettersom den første setningen er «en engel kom til Joseph Smith», er den riktige ordstrimmelen «Moroni». La barna synge den setningen sammen med deg. Syng sangen tre ganger til, og sett én ordstrimmel på plass hver gang. Forklar at Joseph Smith hentet gullplatene på Cumorah-høyden, at platene er en opptegnelse om nephittene og at den dyrebare, hellige boken er Mormons bok. Ettersom sangen er så kort, kan dere synge hele sangen hver gang du stiller et spørsmål. Dette vil hjelpe barna å bli kjent med ordene og den interessante rytmen. Oppfordre barna til å fortelle historien om Mormons bok for sin familie ved å synge denne sangen. Bær vitnesbyrd om at historien som fortelles i sangen er sann.