2007
Han lever!
April 2007


Samlingsstunden

Han lever!

”Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.” (Joh 3:16)

Syster Nielson undervisade solstråleklassen. Hon höll upp en bild av Jesus där han efter sin uppståndelse visar märkena efter såren.

”Menar du att han levde igen efter att han hade dött?” frågade Heather.

Jake utropade: ”Ja, det gjorde han! Vi ska också leva igen!”

Hur visste treårige Jake att Jesus levde igen? Hur visste han att han också skulle leva igen?

Jake lyssnade på syster Nielsons lektioner varje vecka. Hon undervisade om Jesus och bar sitt vittnesbörd. Jake lyssnade på sina föräldrar under familjens hemafton och vid andra tillfällen. De undervisade om Jesus och vittnade om honom. Känslan Jake hade i hjärtat sade honom att han skulle tro på det som hans lärare och föräldrar sade.

När Jesus hade uppstått visade han sig för sina lärjungar. Tomas var inte med dem. De andra lärjungarna talade om för Tomas att de hade sett Jesus. Men Tomas sade: ”Om jag inte får se hålen efter spikarna i hans händer och sticka fingret i hålen efter spikarna och inte får sticka min hand i hans sida, så kan jag inte tro.” (Joh 20:25)

Åtta dagar senare visade sig Jesus för Tomas. Jesus lät Tomas känna på märkena efter spikarna i hans händer och röra vid hans sida. Sedan sade Jesus: ”Därför att du har sett mig, tror du. Saliga är de som tror, fastän de inte ser.” (Joh 20:29)

Liksom Jake kan vi tro på Jesus fastän vi inte kan se honom. Vår tro växer när vi vet, utan att se, att Jesus är vår Frälsare.

Aktivitet

Sätt fast sidan LS4 på tjockt papper och klipp ut bilderna av Jesus, Maria från Magdala, apostlarna och Tomas. Vik flikarna längs den streckade linjen så att figurerna kan stå upp. Återge för din familj den sanna berättelsen i Johannes kapitel 20 om varje person som såg Frälsaren efter hans uppståndelse.

Förslag till samlingsstunden

  1. 1. Visa tre skokartonger. Ta ut ett par skor ur varje kartong, ett efter ett. (Du kan också visa bilder eller teckningar av skor.) Visa ett par stövlar som ska representera soldaterna som vaktade Jesu grav. Återge berättelsen på ett sådant sätt att barnen kan föreställa sig att de är där när Jesus läggs i graven. Sedan använder du ett par sandaler när du ska berätta om Maria från Magdala. Fråga barnen hur det kan ha känts att ha varit vid graven när den uppståndne Frälsaren visade sig. Sist visar du ett par skor av ett slag som barnen ofta använder. Fråga hur det känns att vara medlem i kyrkan och veta att de kommer att uppstå tack vare Jesu Kristi försoning och uppståndelse. Vittna om att Jesus Kristus dog och uppstod.

  2. 2. Säg till barnen att du ska ställa en kuggfråga. Fråga: ”Hur många profeter finns det på jorden idag?” Säg att varje medlem i första presidentskapet och i de tolv apostlarnas kvorum har inröstats som profet, siare och uppenbarare. Det betyder att vi har femton profeter på jorden! Men förklara att kyrkans president är den ende som kan ta emot uppenbarelse för hela kyrkan. En vecka före generalkonferensen kan du be flera äldre barn att två veckor senare ge en rapport om ett budskap som en apostel gav på generalkonferensen. Visa om möjligt en bild av den apostel vars budskap varje barn berättar om.