2007
Han lever!
April 2007


Samlingsstunden

Han lever!

«For så har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv» (Johannes 3:16).

Søster Nielson var lærer for Solstråle-klassen. Hun holdt opp et bilde av Jesus som viste sine sår etter at han var oppstått.

«Mener du at han levde igjen etter at han var død?» spurte Heidi.

Jan utbrøt: «Ja, det gjorde han! Vi skal også leve igjen!»

Hvordan visste tre år gamle Jan at Jesus levde igjen? Hvordan visste han at også han skulle leve igjen?

Hver søndag lyttet Jan til søster Nielsons leksjoner. Hun fortalte om Jesus og bar sitt vitnesbyrd. Jan lyttet til sine foreldre på familiens hjemmeaften og andre ganger. De fortalte om Jesus og bar vitnesbyrd om ham. I sitt hjerte følte Jan at han skulle tro på det læreren og foreldrene fortalte.

Etter at Jesus var oppstått, viste han seg for sine disipler. Tomas var ikke sammen med dem. De andre disiplene fortalte Tomas at de hadde sett Jesus. Men Tomas sa: «Dersom jeg ikke får se naglemerket i hans hender og stikke min finger i naglegapet og legge min hånd i hans side, vil jeg ikke tro» (Johannes 20:25).

Åtte dager senere viste Jesus seg for Tomas. Jesus lot Tomas føle naglemerket i hans hender og røre ved hans side. Da sa Jesus: «Fordi du har sett meg, tror du. Salige er de som ikke ser, og likevel tror» (Johannes 20:29).

I likhet med Jan kan vi tro på Jesus selv om vi ikke ser ham. Vår tro vil vokse når vi vet, uten å se, at Jesus er vår Frelser.

Aktivitet

Lim side B4 på tykt papir, og klipp ut bildene av Jesus, Maria Magdalena, apostlene og Tomas. Brett flikene langs den stiplede linjen slik at figurene kan stå. Fortell familien historien i Johannes 20 om hver person som så Frelseren etter hans oppstandelse.

Idéer til samlingsstunden

  1. 1. Vis frem tre skoesker. Ta ut ett par sko om gangen fra esken. (Du kan også vise bilder eller tegninger av sko.) Vis et par støvler som representerer soldatene som voktet Jesu grav. Fortell historien på en slik måte at barna kan innbille seg at de var der da Jesus Kristus ble lagt i graven. Deretter bruker du et par sandaler og forteller historien om Maria Magdalena. Spør barna hvordan de tror det føltes å være ved graven i hagen da den oppstandne Frelser viste seg. Til sist viser du et par sko som barna vanligvis bruker. Spør hvordan det føles å være medlem av Kirken og vite at vi vil oppstå på grunn av Jesu Kristi forsoning og oppstandelse. Bær vitnebyrd om at Jesus Kristus døde og oppsto.

  2. 2. Fortell barna at du skal stille dem et «lurespørsmål». Spør: «Hvor mange profeter har vi på jorden i dag?» Forklar at hvert medlem av Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum blir oppholdt som profet, seer og åpenbarer. Det betyr at vi har 15 profeter på jorden! Men forklar at Kirkens president er den eneste som kan motta åpenbaring for hele Kirken. En uke før generalkonferansen ber du noen eldre barn om å rapportere om to uker fra et budskap som en apostel holdt på generalkonferansen. Om mulig viser du et bilde av denne apostelen når barna forteller om budskapet.