2007
Flere ideer til samlingsstunden, januar 2007
Januar 2007


Flere ideer til samlingsstunden, januar 2007

Her er noen flere ideer Primærforeningens ledere kan bruke sammen med stoffet til samlingsstunden som står i januarnummeret av Liahona. Leksjonen, instruksjoner og aktivitet som korresponderer med disse ideene, finner du under «Vær ikke redd» på side B4 og B5 i Barnas venn i dette nummeret.

  1. Min tro på Jesus Kristus blir styrket når jeg ber. Be en bror i menigheten eller grenen, som biskopen eller grenspresidenten godkjenner, kle seg i et enkelt kostyme for å forestille Joseph Smith og fortelle historien om det første syn (se Joseph Smith – Historie 1:5-20). Be ham fokusere på den troen Joseph Smith viste da han leste Jakobs brev 1:5 og visste at han kunne «be til Gud». Be ham beskrive Joseph Smiths faste beslutning om å gå ut i skogen for å få svar på sine spørsmål. Mens gjesten forteller historien lar du pianisten spille «Hvilken skjønn og yndig morgen» (Salmer, nr. 13) eller en annen salme om profeten lavt i bakgrunnen. Be gjesten bære vitnesbyrd om Joseph Smith og bønnens kraft. La barna dele salmebøker og synge «Hvilken skjønn og yndig morgen».

  2. Jeg har tro på Herren Jesus Kristus. Han vil hjelpe meg å holde budene. Vis barna hvordan et sennepsfrø ser ut. Gå rundt så alle barna kan se hvor lite det er. (Hvis sennepsfrø ikke er tilgjengelige i ditt område, velger du et annet frø som vokser til noe stort, som et maisfrø, som blir til en stor maisstengel.) La barna slå opp Lukas 17:5-6. Les det sammen. Gjenta skriftstedet ved å forklare at apostlene ønsket større tro. Jesus sa at selv den minste grad av tro kunne flytte et stort tre. Eldste David B. Haight (1906–2004) i De tolv apostlers quorum sa: «President Hinckley taler ofte til oss om å utvikle mer tro… En slik tro er et resultat av å etterleve evangeliets prinsipper og leve slik vi skulle» («Våre profeters tro», Liahona, jan. 2002, s. 26). Hvis vi holder budene, vil vår tro vokse. Etter hvert som vår tro vokser, vil vi få et sterkere ønske om å holde budene.

    Syng «Hold alle budene» (Salmer, nr. 189). Gi hvert barn papir og blyant eller fargeblyanter. Be barna brette papiret i fire deler. Be dem tegne bilder av fire bud de kan holde (se «Tegneaktiviteter», Undervisning, intet større kall, s. 181). For å gi dem ideer til hva de kan tegne, lar du pianisten spille flere forskjellige Primær-sanger om bud som dåp, bønn, tiende osv. La barna vise hverandre tegningene sine. Forklar at det å ha tro vil hjelpe dem å holde budene. Fortell om en personlig erfaring da din tro på Herren hjalp deg å holde hans bud, og bær vitnesbyrd om hans kjærlighet til deg.

  3. Sangpresentasjon: «Jeg vil følge ham i tro» (Liahona, feb. 2003, s. 16 i Barnas venn, eller Jeg vil følge ham i tro, Utkast til samlingsstunder og barnas program på nadverdsmøtet i 2007 [2006], s. 11). Forklar at sangen «Jeg vil følge ham i tro» beskriver noen av Guds velsignelser til oss. Skriv 1, 2, 3 og 4 på tavlen. (Det kan være hensiktsmessig å presentere denne sangen i to deler og lære dem ett vers pr. uke. Skriv alle fire tallene på tavlen, men gjennomgå bare de to første velsignelsene den første uken.) Be barna lytte etter den første velsignelsen. Syng «Min Gud har gitt meg sitt sanne ord», og syng så «la, la» gjennom de neste to strofene. Når barna svarer, skriver du «Guds sanne ord» etter 1-tallet. La barna synge ordene som beskriver velsignelsen sammen med deg, og la dem så synge «la, la» gjennom de to neste strofene, akkurat slik du gjorde. Følg det samme mønsteret med «Min Gud har gitt meg en enkel tro». Forklar at den delen de har sunget «la, la» til forteller mer om velsignelsen. Når du gjennomgår resten av strofene, lar du barna lytte etter ord som rimer (ord/jord, lys/bys, vis/pris) i de forskjellige delene. Fortell barna hvor takknemlig du er for alt din himmelske Fader har velsignet deg med. Bær vitnesbyrd om Guds kjærlighet og om hvor viktig det er å følge ham i tro.