2006
Forsoningen kan sikre jeres fred og lykke
November 2006


Forsoningen kan sikre jeres fred og lykke

Ægte varig lykke – med dertilhørende styrke, mod og evne til at overvinde de største vanskeligheder – opnås, når du gør Jesus Kristus til midtpunktet i dit liv.

Vor Fader i himlen ønsker, at hver eneste af os skal nyde fred og lykke i livet på jorden. Vor Mester Jesus Kristus og hans profeter har lært dig, hvordan du kan få den fred og lykke, selv i en verden, der bliver mere og mere udfordrende, med flere konflikter og en tæt koncentration af tillokkende fristelser.

Jeg vil gerne illustrere den forkerte måde at finde fred og lykke på – og dernæst den rigtige – ved at bruge klippeklatring som analogi. Der er nogle, som forsøger at klatre op af en svær klippevæg ved hjælp af en metode, som kaldes soloklatring. De klatrer opad alene, uden udstyr, ledsagere eller nogen form for sikkerhed. De sætter deres lid til deres egne evner og dygtighed. De gør det for spændingens skyld ved med stor fare at leve et liv på kanten. De gør det trods sandsynligheden for, at de på et tidspunkt vil falde og komme alvorligt til skade eller miste livet. Der er mange, som står over for udfordringer og fristelser i livet uden den sikkerhed, som det giver at følge Guds bud gennem Helligåndens vejledning. I dagens besværlige verden vil de næsten helt sikkert bryde vigtige love med smertelige, ødelæggende konsekvenser til følge. Gå ikke »solo« i livet. Du vil næ-sten helt sikkert falde i overtrædelse.

Der er en mere sikker måde at klatre på en klippevæg. Når to klatrere håndterer en svær rute, klatrer førsteklatreren op ad væggen og fastgør kiler med en halv eller hel meters mellemrum. Hans eller hendes reb er fastgjort til kilen med en karabin. Sikkerheden garanteres ved hjælp af en klatremakker, kaldet andenklatreren, som er placeret et meget sikkert sted. Førsteklatreren beskyttes ved, at andenklatreren sikrer rebet, dvs. omhyggeligt styrer, hvordan rebet lægges ud. Således er førsteklatreren sikret, mens han klatrer opad. Hvis han mister grebet eller begår en fejl, begrænser kilen faldet. Andenklatreren sikrer ikke alene førsteklatreren, men opmuntrer ham også med bemærkninger og signaler, når de kommunikerer med hinanden. Deres mål er en sikker og spændende oplevelse gennem at overvinde en betydelig udfordring. De anvender fremgangsmåder og udstyr, som er afprøvet og godkendt. Det mest nødvendige udstyr omfatter en sikker klatresele, et pålideligt reb, en række forskellige kiler, som kan fæstnes på klippevæggen, en pose talkum til at forbedre ens greb og egnede støvler eller specielle sko, som førsteklatreren kan bruge til at få fodfæste på klippevæggens overflade.

De to klatrere har studeret klippeklatringens regler og teknikker. De er blevet undervist af erfarne klatrere og har trænet for at føle sig sikre på de rigtige bevægelser og anvendelsen af udstyret. De har planlagt en rute og besluttet, hvordan de skal arbejde sammen. Når førsteklatreren er klatret højt nok op og finder et passende sted, der er meget sikkert, fastgør han eller hun sig og trækker rebet op, mens andenklatreren følger den »rute« eller reblængde, som er spændt ud. Når han når op til førsteklatreren, gentages processen. Den ene sikrer rebet, mens den anden klatrer op og indsætter kiler med en halv eller hel meters mellemrum for det tilfælde, at én af dem ved et uheld skulle falde. Mens teknisk klippeklatring forekommer risikabelt og farligt, sikrer disse forholdsregler en spændende oplevelse, som opnås på sikker vis ved at følge de korrekte principper.

I det virkelige liv er kilerne Guds love, som tilvejebringer beskyttelse i alle de udfordringer, som du vil møde. Rebet og karabinerne, der sikrer rebet til kilen, repræsenterer lydighed mod de befalinger. Når du lærer de befalinger at kende, så fortsæt med at efterleve dem, og hav en plan for at undgå fare – så har du et sikkert middel til at opnå beskyttelse mod Satans fristelser. Du udvikler en karakterstyrke, der styrker dig mod overtrædelse. Hvis du træder forkert, behøver der ikke være et varigt problem på grund af den sikring eller hjælp, som er tilgængelig gennem din omvendelse.

Lad Frelseren være din »førsteklatrer« i livet. Han har sagt: »Jeg er … Himlens Klippe … den, der kommer ind ad porten og klatrer op ved mig, skal aldrig falde.«1 Forløseren leder dig sikkert over livets sværeste forhindringer. Hans love er fuldstændig sikre og beskyttende kiler, som fordriver frygt og sikrer fremgang i en ellers farlig verden. Et sådant liv giver dig helt sikkert fred og lykke.

Ægte varig lykke – med dertilhørende styrke, mod og evne til at overvinde de største vanskeligheder – opnås, når du gør Jesus Kristus til midtpunktet i dit liv. Lydighed mod hans lærdomme giver en sikker bestigning på livets rejse. Det kræver en indsats. Selvom der ikke er nogen garanti for resultater her og nu, er der forsikringen om at løsningen kommer, freden hersker, og lykken bliver din, når Herren vil.

De udfordringer, du står over for, og de udviklende oplevelser, du kommer ud for, er ment som midlertidige begivenheder i et liv fuld af fortsat fred og lykke. Bedrøvelse, hjertesorg og skuffelse er begivenheder i livet. Det er ikke meningen, at de skal være livets hovedindhold. Jeg ønsker ikke at bagatellisere, hvor svære nogle af disse hændelser kan være. Når den lektie, du skal lære, er meget vigtige, kan prøvelser stække sig over lange perioder, men de bør ikke få lov til at blive det begrænsende fokus for alt, hvad du gør. Dit liv kan og bør være vidunderligt belønnende. Det er din forståelse og anvendelse af Guds love, der giver dit liv et strålende formål, mens du bevæger dig opad og overvinder livets vanskeligheder. Det syn på livet begrænser udfordringerne til, hvor de hører til – som springbræt til yderligere vækst og færdigheder.

Herren ønsker din personlige vækst og udvikling. Din fremgang fremskyndes, når du villigt tillader ham at lede dig gennem enhver udviklende oplevelse, du måtte møde, uanset om du bryder dig om oplevelsen eller ej. Stol på Herren. Bed om at blive ledt af Ånden, så du kan kende hans vilje. Vær villig til at acceptere det. Så kvalificerer du dig til den største lykke og de bedste resultater i livet.

Fred og lykke er et retfærdigt livs dyrebare frugt. Det er kun muligt på grund af Jesu Kristi forsoning. Det vil jeg forklare.

Hver eneste af os begår fejl i livet. De fører til brud på evige love. Retfærdigheden er den del af vor himmelske Faders plan for lykke, der opretholder orden. Den er, ligesom tyngdekraften er det for en klatrer, altid til stede. Den er en ven, hvis de evige love efterleves. Den er til skade for dig, hvis lovene ignoreres. Retfærdigheden garanterer, at du modtager de velsignelser, du har gjort dig fortjent til gennem efterlevelse af Guds love. Retfærdigheden kræver også, at alle brudte love tilfredsstilles. Når du adlyder Guds love, bliver du velsignet, men man kan ikke optjene og gemme ekstra points til at tilfredsstille de love, du bryder. Hvis de forbliver ubetalte, kan de brudte love gøre dit liv elendigt og afholde dig fra at vende tilbage til Gud. Kun Jesu Kristi liv, lærdomme og især hans forsoning kan udfri dig fra denne ellers umulige knibe.

Retfærdighedens krav for brudte love kan tilfredsstilles gennem nåde, som du kan opnå ved din fortsatte omvendelse og lydighed mod Guds love. En sådan omvendelse og lydighed er helt afgørende for, at forsoningen kan udvirke sit fuldstændige mirakel i dit liv. Forløseren kan afvikle dit mellemværende med retfærdigheden og give tilgivelse gennem din omvendelses barmhjertige sti. Gennem forsoningen kan du leve i en verden, hvor retfærdigheden sikrer, at du beholder det, du tjener gennem lydighed. Gennem hans nåde kan du opveje konsekvenserne af brudte love.

Forsoningen var en uselvisk handling med uendelige og evigtvarende konsekvenser, der med stort besvær alene blev opnået af Guds Søn.2 Gennem den brød Frelseren dødens bånd. Den muliggør, at vi til sidst kan blive dømt af Forløseren. Den kan forhindre en evighed under Satans herredømme. Den åbner porten til ophøjelse for alle, som kvalificerer sig til tilgivelse gennem omvendelse og lydighed.

Når vi overvejer forsoningens storhed, vækker det de stærkeste følelser af ærefrygt, dyb taknemlighed og stor ydmyghed. Disse indtryk kan give dig stor motivation til at holde hans bud og vedvarende omvende dig fra fejltagelser for at opnå større fred og lykke.

Jeg tror, at lige meget hvor flittigt du prøver, kan du i dit menneskelige sind ikke fuldt ud fatte den evige betydning af forsoningen, ej heller fuldt ud forstå, hvordan den blev udført. Vi kan kun i ringe grad forstå, hvad det kostede Frelseren i smerter, kvaler og lidelse, eller hvor svært det var for vor Fader i himlen at se sin Søn gennemleve hans forsonings uforlignelige udfordring. Alligevel bør du samvittighedsfuldt studere forsoningen for at forstå den så godt, du kan. Du kan lære det fornødne til at kunne efterleve hans bud og nyde fred og lykke i livet på jorden. Du kan kvalificere dig til sammen med lydige familiemedlemmer at bo med ham og din Fader i himlen for evigt.

Lehi underviste sin søn Jakob således: »Intet kød … kan bo i Guds nærhed, uden at det er ved den hellige Messias’ fortjenester og barmhjertighed og nåde.«3

Jesus Kristus besad fortjenester, som intet andet væsen på nogen måde kunne have. Han var en Gud, Jahve, før sin fødsel i Betlehem. Hans elskede Fader gav ham ikke blot hans åndelige legeme, men Jesus var også hans Enbårne Søn i kødet. Fordi vor Mester levede et fuldkomment og syndfrit liv, var han ikke underlagt retfærdighedens krav. Han er fuldkommen i alle egenskaber, herunder kærlighed, barmhjertighed, tålmodighed, lydighed, tilgivelse og ydmyghed. Hans nåde betaler vores gæld til retfærdigheden, når vi omvender os og adlyder ham. Selvom vi, selv når vi gør vores bedste for at efterleve hans lærdomme, stadig kommer til kort, bliver vi på grund af hans nåde »frelst, efter alt hvad vi kan gøre.«4

Jeg vidner om, at Frelseren med ufattelige lidelser og med kvaler, som ikke kan gøres op, opnåede sin ret til at være vor Forløser, vor Mellemmand og vor endelige Dommer. Jeg ved, at han lever, og at han elsker dig. Gør ham altid til »førsteklatreren« i livet. Hans loves sikre kiler sikrer sikkerhed og fremgang, når du bestiger de udfordringer, du kommer til at stå overfor. Du vil ikke falde i alvorlig overtrædelse. Du vil få et liv med fred og lykke, hvor kronen bliver ophøjelse i det celestiale rige. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Moses 7:53.

  2. Se L&P 133:50, 52-53.

  3. 2 Ne 2:8; fremhævelse tilføjet.

  4. 2 Ne 25:23.