2006
Teillä on jalo perintö
Toukokuu 2006


Teillä on jalo perintö

Voitte saada lisää tietoa elämästänne ja tehtävästänne maan päällä valmistautumalla saamaan patriarkallisen siunauksenne ja sitten tutkimalla sitä.

Tämän menneen vuoden aikana olen nähnyt Jumalan valon loistavan teidän nuorten naisten kasvoilta hyvin monta kertaa. Olen nähnyt sen suurissa hartaustilaisuuksissa Brasiliasta Dominikaaniseen tasavaltaan. Olen nähnyt sen, kun olette vetäneet käsikärryjä pioneerivaelluksilla. Olen nähnyt valonne, kun olen laulanut ja pelannut kanssanne leirillä. Olen nähnyt tuon Jumalan valon loistavan tyttöjen kasvoilta temppelien kastehuoneissa Meksikosta Utahiin. Valonne on tehnyt vaikutuksen minuun ja moniin muihin. Teillä on valo, koska te olette kirjaimellisesti Jumalan henkityttäriä, ”korotettujen vanhempien jälkeläisiä”1, joilla on jumalallinen luonne ja iankaikkinen päämäärä2. Olette saaneet ensimmäiset opetuksenne taivaallisilta vanhemmiltanne henkien maailmassa.3 Teidät on lähetetty maan päälle koeteltaviksi.4

Te olette siinä vaiheessa elämäänne, jolloin teette joitakin tärkeimmistä päätöksistänne. Koska teitä pommitetaan niin monilla väärillä viesteillä siitä, keitä olette, te tarvitsette lisää opastusta. Voitte saada lisää tietoa elämästänne ja tehtävästänne maan päällä ja sisimmässänne olevasta valosta valmistautumalla saamaan patriarkallisen siunauksenne ja sitten tutkimalla sitä.

Ette ole koskaan liian nuoria aloittamaan tiedon hankkimista patriarkallisista siunauksista.5 Olen iloinen siitä, että minä sain siunaukseni ennen kuin maailman hämmentävät ja virheelliset viestit vaikuttivat minuun liian voimakkaasti. Tuo kokemus antoi minulle lohdullisen varmuuden siitä, että Herra rakastaa minua ja tuntee minut, ja siitä päivästä lähtien aloin ajatella asioita useammin iankaikkisuuden kannalta kuin suosion.

Tämä on aikaa, jolloin nuorten naisten tulee valmistautua ja sitten saada patriarkallinen siunauksensa. Piispanne ja vanhempanne voivat auttaa teitä päättämään, milloin on teidän oikea hetkenne, koska ikä ja valmius vaihtelevat kunkin kohdalla.6 Kun ymmärrätte patriarkallisen siunauksenne merkityksen ja tarkoituksen ja teillä on vilpitön halu tehdä Herran työtä, teidän pitäisi olla kyllin kypsiä saamaan siunauksenne.7 Joskus ihmiset odottavat siunauksensa saamista kauemmin kuin on tarpeen ajatellen, että heidän on osoittauduttava jollakin erityisellä tavalla kelvollisiksi siihen. Jos olette kelvollisia saamaan suosituksen kasteiden tekemiseksi temppelissä, silloin teidän pitäisi olla kelvollisia saamaan patriarkallinen siunaus. On tärkeää valmistautua siunaukseenne paastoten ja rukoillen, jotta henkenne on nöyrä ja valmis ottamaan vastaan opetusta. Henkilökohtainen valmistautumisenne on hyvin tärkeää.

Kun saatte siunauksenne, näette välähdyksen iankaikkisuudesta. Alatte saada kuvan siitä, mikä teitä odottaa, koska siunauksenne koskee iankaikkista tarkoitustanne ja matkaanne. Patriarkka, joka antaa teille siunauksenne, ei tiedä, millainen siunauksenne on, ennen kuin hän antaa sen. Hän luottaa siihen, että Henki kertoo hänelle, mitä sanoa. Kun saatte siunauksenne, teille kerrotaan syntyperästänne Israelin huoneessa. Se on sukulinjanne, ja toisinaan sukulinjaanne sanotaan heimoksi. Kaikki heimot juontavat juurensa suuresta patriarkka Abrahamista. Sukulinjanne on tärkeä. Se merkitsee sitä, että te pääsette osallisiksi Abrahamille annetuista lupauksista, joiden mukaan hänen kauttaan kaikki maailman kansat tulisivat siunatuiksi.8

Sukulinjanne on ”verisukulaisuutta”9. Se tekee teistä kirjaimellisesti ”profeettojen lapsia”10, joilla on jalo perintö. Siksi me usein sanomme, että teitä nuoria kutsuu teidän perintönne11 ja että te kuulutte kuninkaalliseen, valittuun sukupolveen12.

Eräs ystäväni sanoi: ”Kun liityin kirkkoon 16-vuotiaana, aloin saada tietoa siitä, kuka olen. Sain patriarkallisen siunaukseni, ja minulle kerrottiin, että olen Israelin huonekuntaa. Silloin en tiennyt, mitä se tarkoitti, mutta vuosien varrella olen oppinut ymmärtämään, että minulla on suuri etuoikeus polveutua suoraan profeetoista. Minulla on kallisarvoinen perintö ja parhaat mahdollisuudet.”

Abrahamin tavoin te tavoittelette siunausta, jotta voitte omata suurempaa tietoa ja saada ohjeita Herralta.13 Kun saatte siunauksenne, huomaatte, että Herra tuntee teidät nimeltä. Kirkon alkuaikoina monet ihmiset halusivat, että Joseph Smith pyytäisi Herralta erityistä ohjausta heidän elämäänsä. Jotkin noista siunauksista sisältyvät nyt Oppiin ja liittoihin. Aivan kuten alkuaikojen pyhät, te voitte pitää patriarkallista siunaustanne omana ”henkilökohtaisena pyhänä kirjoituksena”14, joka teidän tulee pitää pyhänä ja josta teidän ei pidä kertoa muille kuin omalle perheellenne.15

Patriarkka voi nähdä elämänne kehityksen ja olosuhteet ja voi antaa teille siunauksen, joka liittyy niihin. Kuten eräs nuori nainen sanoi minulle: ”Siunauksessani minusta sanottiin asioita, joita edes vanhempani eivät tienneet.” Presidentti James E. Faust sanoi, että jokainen patriarkallinen siunaus on innoitettu, ”henkilökohtainen ilmoitus Jumalalta”. Se on tähti, jota seurata, sielumme ankkuri. Se kertoo kyvyistämme ja mahdollisuuksistamme.16

Presidentti Packer sanoo, että siunauksemme on kappale mahdollisuuksiemme kirjasta.17 Presidentti Monson kutsuu siunaustamme ”valkeuden Liahonaksi”18.

Koska patriarkallisen siunauksen tarkoituksena ei ole kertoa etukäteen kaikkea, mitä sen saajan elämässä tapahtuu, meidän tulee etsiä Pyhän Hengen johdatusta ja noudattaa sitä saadaksemme suurempaa ymmärrystä elämäntiestämme. Evankeliumin opetukset ovat aina opas, jonka avulla kykenemme ymmärtämään täysin määränpäämme ja etuoikeutemme. Esimerkiksi patriarkallisessa siunauksessa ei ehkä mainita, että henkilö menee naimisiin tai saa lapsia, mutta evankeliumi opettaa meitä solmimaan avioliiton temppelissä ja hankkimaan perheen. Me voimme noudattaa näitä evankeliumin opetuksia itseksemme ilman erityistä henkilökohtaista ohjausta.

Kun olin lukiossa, eräs opinto-ohjaaja luki testitulokseni ja sanoi minulle, ettei hän uskonut minun pärjäävän collegessa. Mutta kun olin tutkinut rukoillen patriarkallista siunaustani, minusta tuntui, ettei minun pitäisi hylätä elinikäistä tavoitettani. Ja koska minulla oli käsitys Herran suunnitelmasta minua varten, sydämessäni oli toivo ja kykenin etenemään luottavaisesti. Havaitsin menestyväni siinä ympäristössä ja suoritin korkeakoulututkinnon. Kun me tiedämme, keitä me olemme ja mitä meidän odotetaan tekevän, meidän on helpompaa tehdä tärkeitä koulutusta, uraa ja avioliittoa koskevia päätöksiä. On helpompaa antaa valomme loistaa perheessämme, ystäviemme keskuudessa ja kaikkialla muualla.

Vapahtaja sanoi: ”Totisesti, totisesti minä sanon teille: Minä panen teidät tämän kansan valoksi. Ei ylhäällä vuorella oleva kaupunki voi olla kätkössä.

Katso, sytytetäänkö kynttilä ja pannaan vakan alle? Ei, vaan kynttilänjalkaan, ja se antaa valoa kaikille huoneessa oleville;

niin loistakoon siis teidän valonne tämän kansan edessä, että se näkisi teidän hyvät tekonne ja ylistäisi Isäänne, joka on taivaassa.”19

Kun tiedätte, keitä olette ja mitä teidän pitäisi tehdä elämällänne, te ette halua kätkeä valoanne.

Ette esimerkiksi haluaisi ”kätkeä valoanne” käyttämällä vaatteita, jotka halventavat kuninkaallisia mahdollisuuksianne. Ette käyttäisi sopimatonta kieltä tai vitsejä ettekä turmelisi kehoanne tatuoinneilla tai muilla menetelmillä, jotka halventavat kuninkaallisten vanhempien tytärtä. Ette halventaisi sukuperäänne ottamalla kehoonne mitään aineita, jotka ovat vahingollisia tai riippuvuutta aiheuttavia. Ettekä te katsoisi tai tekisi mitään sellaista, mikä on moraalitonta ja alentaa jaloa mittaanne. Etsitte kaikkea, mikä on ”hyveellistä, rakastettavaa tai hyvältä kuuluvaa tai kiitettävää”20, koska tiedätte, että teillä on jalo perintö.

Te olette kallisarvoisia lupauksen lapsia. Jos pidätte Herran lait ja käskyt ja kuulette Hänen ääntään, Hän on luvannut, että Hän asettaa teidät ”kansojen yläpuolelle, että ylistäisitte häntä ja tuottaisitte hänelle kunniaa ja mainetta”21. Patriarkallisen siunauksenne pitäisi innoittaa teitä tekemään elämässänne muutoksia, kun niitä tarvitaan. Siinä on lupauksia, jotka voitte saada vain uskollisuutenne kautta. Ellette ole uskollisia, ette voi odottaa siunauksenne toteutuvan.

Joskus nuoret naiset ajattelevat, että koska he ovat tehneet virheitä, he eivät ole kelvollisia saamaan patriarkallista siunausta tai he eivät ole enää kelvollisia siunaukseen, jonka he ovat jo saaneet. Muistakaa, että Herran Jeesuksen Kristuksen perusopetuksena on usko Häneen ja Hänen voimaansa sovittaa syntimme. ”Saatana uskottelee [teille, ettette] voi tehdä parannusta, mutta se ei ole suinkaan totta.”22 Kun me nautimme joka viikko sakramentin, me sitoudumme muuttamaan elämämme paremmaksi. Meidän tulee aina yrittää tulla uudeksi ihmiseksi, joka on enemmän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kaltainen. Apostoli Paavali kutsuu tätä uuden elämän elämiseksi.23 Jos olette tehneet vakavia virheitä, jotka voisivat estää teitä saamasta jaloa perintöänne, olkaa halukkaita viemään surun kyyneleenne piispanne luo. Hän on ystävänne parannusprosessissa, ja hänet on erotettu toimimaan tuomarina täällä maan päällä Vapahtajan asemesta, joka on iankaikkinen tuomari. Parannuksenteko on kuin valtava pyyhekumi, ja se voi pyyhkiä pois pysyvän jäljen! Se ei ole helppoa, mutta se on mahdollista.24 Herra on sanonut: ”Katso, se, joka on tehnyt parannuksen synneistään, se saa anteeksi, enkä minä, Herra, muista niitä enää.”25

Nuoret naiset, patriarkallinen siunauksenne auttaa teitä tietämään, että teillä on jalo perintö. Kun tulette vanhemmiksi, näette siunauksenne profetioiden toteutuvan elämässänne. Herralla on tärkeitä ja jännittäviä asioita teidän varallenne. Nyt on teidän aikanne nousta ja loistaa, ”jotta valonne olisi viirinä kansakunnille”26. ”Niin loistakoon siis teidän valonne tämän kansan edessä, että se näkisi teidän hyvät tekonne ja ylistäisi Isäänne, joka on taivaassa.”27 Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. Bruce R. McConkie, Mormon Doctrine, 2. laitos, 1966, s. 589.

  2. Ks. ”Perhe – julistus maailmalle”, Liahona, lokakuu 2004, s. 49.

  3. Ks. OL 138:56.

  4. Ks. Abr. 3:25; Pyhien kirjoitusten opas, ”Valitseminen”, s. 198.

  5. Ks. ”Teaching Children About Patriarchal Blessings”, Ensign, lokakuu 1987, s. 54. Presidentti Spencer W. Kimball on opettanut: ”Valmistatteko lapsianne [heidän patriarkalliseen siunaukseensa] vai annatteko heidän vain saada sen? – – Mielestäni jokaisen äidin pitäisi alkaa puhua patriarkallisesta siunauksesta lapsilleen, kun he ovat vasta muutaman vuoden vanhoja, jotta he voivat valmistautua siihen.” (Julkaisussa Conference Report, Manchesterin aluekonferenssi Englannissa, kesäkuu 1976, s. 23.)

  6. Ks. Ezra Taft Benson, Sermons and Writings of President Ezra Taft Benson, 2003, s. 149.

  7. Ks. ”Teaching Children About Patriarchal Blessings”, s. 55.

  8. Ks. 1. Moos. 26:4; Abr. 2:9.

  9. Ks. Joseph Fielding Smith, Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1954–1956, osa 3, s. 220–221.

  10. 3. Nefi 20:25.

  11. Ks. ”Kuin vuoret vahvat ja jylhät”, MAP- lauluja, 169.

  12. Ks. 1. Pietari 2:9.

  13. Ks. Abr. 1:2–3.

  14. Sermons and Writings of President Ezra Taft Benson, s. 149.

  15. Ks. Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 117.

  16. ”Pappeuden siunaukset”, Valkeus, tammikuu 1996, s. 62.

  17. Ks. ”Vaarnan patriarkka”, Liahona, marraskuu 2002, s. 42.

  18. ”Patriarkallinen siunauksesi – valkeuden Liahona”, Valkeus, tammikuu 1987, s. 54.

  19. 3. Nefi 12:14–16.

  20. UK 13.

  21. Ks. 5. Moos. 26:17–19.

  22. Nuorten voimaksi, 2002, s. 30.

  23. Ks. Room. 6:4.

  24. Ks. Lujana uskossa, s. 111–115.

  25. OL 58:42.

  26. OL 115:5.

  27. 3. Nefi 12:16.