2006
Tahdonvapauden lahja
Toukokuu 2006


Tahdonvapauden lahja

Kun olemme kuuliaisia taivaallisen Isämme käskyille, uskomme vahvistuu, me kasvamme viisaudessa ja hengellisessä voimassa, ja oikeiden valintojen tekeminen tulee meille helpommaksi.

Jokin aika sitten minun oli ajaessani pysähdyttävä punaisiin valoihin. Huomioni kiinnittyi edellä kulkevaan ajoneuvoon. Siinä oli tarra, jossa luki: ”Minä teen mitä haluan.”

Mietin, miksi joku päättäisi kiinnittää ajoneuvoonsa sellaisen väittämän. Minkä viestin hän halusi lähettää? Ehkäpä tämän ajoneuvon kuljettaja halusi julkisesti ilmaista, että hän on saavuttanut täydellisen vapauden tekemällä ihan mitä haluaa. Kun mietin tätä, tajusin, että maailmamme olisi melko sekasortoinen, jos jokainen tekisi ihan mitä haluaa.

On ilmeistä, että yhteiskunnassamme vallitsee jonkin verran epäselvyyttä tästä asiasta. Mediassa, mainoksissa, ajanvietteessä ja muualla näemme laajalle levinneenä ajatuksen, että kun joku voi tehdä mitä haluaa, hän nauttii vapaudesta ja on onnellinen. Sillä tahdotaan sanoa, että päätöstemme ainoa kriteeri on se, mikä meitä miellyttää, mikä on hauskaa tai mikä vastaa omia halujamme.

Taivaallinen Isämme on antanut meille paremman näkemyksen. Se on Hänen suuri onnensuunnitelmansa, joka antaa meille todellisen vapauden ja onnen. Mormonin kirjassa sanotaan: ”Ja Messias tulee ajan täyttyessä lunastaakseen ihmislapset lankeemuksesta. Ja koska heidät lunastetaan lankeemuksesta, heistä on tullut ikuisesti vapaita, niin että he erottavat hyvän pahasta, toimimaan omasta puolestaan eikä olemaan toiminnan kohteita, lukuun ottamatta lain rangaistusta sinä suurena ja viimeisenä päivänä niiden käskyjen mukaisesti, jotka Jumala on antanut.

Sen vuoksi ihmiset ovat vapaita lihan mukaisesti, ja heille on annettu kaikki, mikä on ihmiselle tarpeen. Ja he ovat vapaita valitsemaan vapauden ja iankaikkisen elämän kaikkien ihmisten suuren Välimiehen kautta, tai valitsemaan orjuuden ja kuoleman Perkeleen orjuuden ja vallan mukaisesti, sillä hän pyrkii siihen, että kaikki ihmiset olisivat yhtä kurjia kuin hän itse.”1

Kun me tulimme tähän maailmaan, toimme taivaallisesta kodistamme mukanamme tämän Jumalan antaman lahjan ja etuoikeuden, jota nimitämme tahdonvapaudeksemme. Se antaa meille oikeuden ja vallan tehdä päätöksiä ja valita. Tahdonvapaus on iankaikkinen laki. Presidentti Brigham Young opetti tahdonvapaudestamme puhuessaan: ”Tämä on laki, joka on aina ollut olemassa kaikesta iankaikkisuudesta asti ja tulee jatkuvasti olemaan läpi kaikkien tulevien iankaikkisuuksien. Jokaisella älyllisellä olennolla täytyy olla tahdonvapaus.”2

Presidentti Wilford Woodruff totesi samasta asiasta: ”Tämä tahdonvapaus on aina ollut ihmisen perintönä Jumalan vallan ja hallinnan alaisena. Se oli hänellä taivaitten taivaassa ennen kuin maailmaa oli, ja Herra ylläpiti ja puolusti sitä siellä Lusiferin ja niiden hyökkäystä vastaan, jotka menivät tämän puolelle. – – Tämän tahdonvapauden nojalla teistä ja minusta ja koko ihmissuvusta on tullut vastuullisia olentoja, vastuullisia siitä suunnasta, johon pyrimme, siitä elämästä, jota elämme, ja niistä teoista, joita teemme.”3

Kun Herra opetti Abrahamille henkien iankaikkista luonnetta ja sitä, että hänet valittiin jo ennen kuin hän syntyi, Hän selitti Abrahamille yhden tämän maan päälle tulemisen tärkeistä tarkoituksista sanomalla: ”Ja koettelemme heitä näin nähdäksemme, tekevätkö he kaiken, mitä Herra, heidän Jumalansa, käskee heidän tehdä.”4

Näin tahdonvapautemme tekee elämästämme maan päällä koetusajan. Ellei meillä olisi tätä ihmeellistä tahdonvapauden lahjaa, emme pystyisi osoittamaan taivaalliselle Isällemme, teemmekö me kaiken, mitä Hän on käskenyt meidän tehdä.

Jotta voisimme käyttää tahdonvapauttamme, meillä täytyy olla tieto hyvästä ja pahasta, meillä täytyy olla vapaus tehdä valintoja, ja kun olemme käyttäneet tahdonvapauttamme, täytyy olla seurauksia, joita koituu valinnoistamme.

Olen oppinut, että kun olemme kuuliaisia taivaallisen Isämme käskyille, uskomme vahvistuu, me kasvamme viisaudessa ja hengellisessä voimassa, ja oikeiden valintojen tekeminen tulee meille helpommaksi.

Suuri esimerkkimme, Herra Jeesus Kristus, antoi meille kaikille täydellisen esimerkin siitä, kuinka käyttää tahdonvapauttamme. Siinä taivaan neuvostossa, jossa meille esitettiin Isämme suunnitelma – että meillä olisi tilaisuus tulla tämän maan päälle ja saada ruumis – rakas Poika, joka oli Isän rakas ja valittu alusta asti, sanoi Isälleen: ”Isä, sinun tahtosi tapahtukoon, ja kunnia olkoon sinun ikuisesti.”5

Samalla tavoin meidän tulee tehdä valintoja käyttäen samaa kriteeriä. Sen sijaan että sanoisimme: ”Minä teen mitä haluan”, meidän tunnuslauseemme tulee kuulua: ”Minä teen mitä Isä haluaa minun tekevän.”

Jos teemme näin, voimme olla varmoja, että Herran siunaukset ovat päällämme. Voi hyvinkin olla, että meidän on tehtävä joitakin näistä valinnoista silloin, kun se ei ole meille sopivaa. Olen kuitenkin oppinut, että vaikka ajankohta ei aina sovi aikatauluumme, niin jos siitä huolimatta teemme oikean päätöksen, Herra huolehtii meistä omalla tavallaan, joka ei vielä sillä hetkellä ole meidän tiedossamme.

Kun meidät vuonna 1989 siirrettiin Hampurin lähetyskentältä Saksasta Itä-Saksaan johtamaan Dresdenin lähetyskenttää, ajankohta ei ollut sopiva meidän perheellemme. Lapsemme olivat juuri sopeutuneet uuteen kouluunsa Hampurissa, ja nyt heidän oli tutustuttava Itä-Saksan sosialistiseen koulujärjestelmään. Yksi lapsista ei voinut edes muuttaa kanssamme, koska hänen täytyi päättää koulu lännessä. Olemme kuitenkin oppineet tästä kokemuksesta, että se, mikä meistä aluksi tuntui vaikealta, osoittautui lopulta suureksi siunaukseksi meille kaikille. Herralla oli oma tapansa huolehtia haasteistamme.

Rakkaat veljeni ja sisareni, olen hyvin kiitollinen ihmeellisestä tahdonvapauden lahjasta, jonka taivaallinen Isämme on antanut meille. Olen kiitollinen siitä, että tiedän meidän olevan Hänen lapsiaan. Tiedän monista omista kokemuksistani, että Hän rakastaa meitä ja että Hän huolehtii meistä. Tiedän, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, Vapahtajamme ja Lunastajamme. Tiedän, että profeetta Joseph Smith näki Isän ja Pojan ja että hän on palautuksen profeetta. Tiedän, että presidentti Gordon B. Hinckley on Jumalan profeetta tänä päivänä.

Todistan tästä Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. 2. Nefi 2:26–27.

  2. Deseret News, 10 lokakuuta 1866, s. 355.

  3. Millennial Star, 14. lokakuuta 1889, s. 642.

  4. Abr. 3:25.

  5. Moos. 4:2.