2005
Joseph Smith jr. – Guds profet, en kraftfull tjener
Desember 2005


BUDSKAP FRA DET FØRSTE PRESIDENTSKAP

Joseph Smith jr. – Guds profet, en kraftfull tjener

En bekjent sa en dag til meg: «Jeg beundrer deres kirke sterkt. Jeg tror jeg kunne godtatt alt ved den – bortsett fra Joseph Smith.» Til dette svarte jeg: «Dette utsagnet er en selvmotsigelse. Godtar du åpenbaringen, må du også godta åpenbareren.»

Det er et stadig tilbakevendende mysterium for meg hvordan enkelte mennesker snakker med beundring om Kirken og det den gjør, mens de samtidig tar avstand fra ham som, i egenskap av Herrens tjener, ga oss rammen for alt som Kirken er, alt den forkynner og alt den står for. De vil plukke frukten fra treet mens de skjærer bort roten som det vokser fra.

Den helselov som de siste-dagers-hellige etterlever, og som høster mange lovord i disse dager med forskning på områder som kreft og hjertesykdommer, er egentlig en åpenbaring gitt til Joseph Smith i 1833 som «et visdomsord» fra Herren (se L&p 89:1). Det er helt utenkelig at det kunne stamme fra det som på den tiden ble skrevet om kosthold, og det kan ikke være uttenkt av mannen som kunngjorde det. I dagens medisinske forskning er det et mirakel, og overholdelse av det har spart utallige titusener for ufattelig lidelse og for tidlig død.

Slektsforskning har blitt en populær hobby de senere år. Tusener av øyne over hele verden har blitt vendt mot det som beskrives som de siste-dagers-helliges skattkammer av slektshistoriske data. Men dette enorme programmet som Kirken har, er ikke et resultat av hobbyvirksomhet. Det er en videreføring av profeten Joseph Smiths læresetninger. Han sa at vi ikke kan bli frelst uten våre forfedre, de som ikke hadde kunnskap om evangeliet og derfor ikke kunne oppfylle dets krav og heller ikke ta del i dets muligheter (se L&p 128:9, 15).

Kirkens bemerkelsesverdige organisasjon ble utformet av ham ved at han ble ledet ved åpenbaring, og ingen forandring eller tilpasning av denne organisasjonen blir noen gang overveiet uten at åpenbaringene som profeten ga oss, blir gransket.

Selv velferdsprogrammet, som enkelte er tilbøyelige til å tro er av nyere dato, er grunnlagt på og drives strengt etter prinsipper som ble forkynt av Joseph Smith i Kirkens første tid. Det samme gjelder programmet for familiens hjemmeaften, som ikke er noe annet enn en videreføring av en tidlig åpenbaring om foreldres ansvar for å oppdra sine «barn i lys og sannhet» (L&p 93:40).

Forkynn om profeten

Under en flyreise snakket jeg med en ung mann som satt ved siden av meg. Vi gikk fra det ene emnet til det andre og kom så inn på religion. Han sa at han hadde lest mye om de siste-dagers-hellige og funnet mye beundringsverdig i deres religion, men at han hadde klare problemer med historien om Kirkens opprinnelse og spesielt Joseph Smith. Han var aktiv i et annet kirkesamfunn, og da jeg spurte hvor han hadde sine opplysninger fra, sa han at det var gjennom publikasjoner utgitt av hans egen kirke. Jeg spurte hvilket firma han arbeidet for. Han svarte stolt at han var salgsrepresentant for et internasjonalt dataselskap. Jeg spurte om han ville synes det var greit at hans kunder fikk forklart produktenes kvalitet av en representant for firmaets største konkurrent. Han svarte med et smil: «Jeg tror jeg skjønner poenget i det du prøver å si.»

Jeg tok frem et eksemplar av Lære og pakter fra mappen min og leste for ham Herrens ord uttrykt gjennom Joseph Smith, de ord som er kilden til det min venn hadde lært å beundre hos oss, samtidig som han ringeaktet mannen de kom gjennom. Før vi skiltes, gikk han med på å lese det lesestoffet jeg skulle sende ham. Jeg lovet ham at hvis han ville gjøre det i ydmykhet, skulle han få vite sannheten ikke bare i disse læresetningene og fremgangsmåtene som hadde interessert ham, men også om mannen som de var blitt gitt gjennom. Deretter bar jeg vitnesbyrd for ham om Joseph Smiths profetiske kall. Den lille gutten som for 200 år siden denne måneden ble født i enkle kår i det landlige Vermont, var forutordinert til å bli en stor leder med hensyn til å oppfylle vår Faders plan for sine barn på jorden.

Vi tilber ikke profeten. Vi tilber Gud, vår evige Fader, og den oppstandne Herre Jesus Kristus. Men vi anerkjenner profeten, vi forkynner om ham, vi respekterer ham, vi akter og ærer ham som et redskap i Den allmektiges hender til å gjengi til jorden Guds evangeliums gamle sannheter, sammen med prestedømmet som myndigheten fra Gud utøves gjennom i hans kirkes anliggender og til velsignelse for hans folk.

Historien om Josephs liv er historien om et mirakel. Han ble født i fattigdom. I oppveksten hadde han motgang. Han ble drevet fra sted til sted, ble utsatt for falske anklager og urettmessig fengslet. Han ble myrdet da han var 38 år gammel. Likevel greide han i det korte tidsrom av 20 år før sin død å utføre mer enn noen annen har utført i et helt liv. Han oversatte og utga Mormons bok, en bok som senere har blitt oversatt til en mengde språk og som millioner over hele jorden godtar som Guds ord. Åpenbaringene han mottok og andre skrifter fra hans hånd er også hellig skrift for disse millioner. Tilsammen utgjør dette i antall boksider omtrent dobbelt så mye som hele Det nye testamente i Bibelen, og alt kom gjennom én mann på noen få år.

I samme periode opprettet han en organisasjon som i 175 år har stått imot all motstand og alle utfordringer, og den leder i dag omkring 12 millioner medlemmer over hele verden like effektivt som den ledet 300 i 1830. Det finnes tvilere som har forsøkt å forklare denne bemerkelsesverdige organisasjonen som et produkt av tiden han levde i. Det er min påstand at denne organisasjonen var like enestående og unik da som den er i dag. Den var ikke et produkt av tiden. Den kom som åpenbaring fra Gud.

Udødelighet og evighet

Joseph Smiths syn på menneskets udødelige natur strakte seg fra en eksistens før fødselen til evighetene på den andre siden av graven. Han forkynte at frelsen er universell fordi alle mennesker vil få nyte godt av oppstandelsen ved forsoningen som Frelseren utførte. Men med denne gaven følger kravet om lydighet mot evangeliets prinsipper og løftet om påfølgende lykke i dette liv og opphøyelse i neste liv.

Evangeliet som han forkynte, var heller ikke begrenset til å gjelde mennesker i hans egen generasjon og fremtidige generasjoner. Joseph Smiths sinn, som ble undervist av himmelens Gud, favnet alle mennesker i alle generasjoner. Både de levende og de døde må få anledning til å ta del i evangeliets ordinanser.

Oldtidens Peter erklærte: «For derfor ble evangeliet forkynt også for de døde, for at de vel skulle dømmes som mennesker i kjødet, men leve som Gud i ånden» (1. Peter 4:6). Når det gjelder de døde, må stedfortredende arbeid utføres hvis de skal dømmes som mennesker i kjødet, og for å gjøre dette må de identifiseres. Dette er årsaken til det storslagne slektshistoriske program i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Det ble ikke etablert for å tilfredsstille en hobby, men for å oppfylle Guds evige hensikter.

I løpet av disse 20 årene før sin død innledet Joseph Smith et program for å føre evangeliet ut til jordens nasjoner. Jeg forundres over den djervhet han gikk frem med. Selv i Kirkens spedeste barndom, i tider med sterk motgang, ble menn kalt til å reise fra hjem og familie, til å reise over havet, til å forkynne gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium. Profetens sinn, hans visjon, omfattet hele jorden.

Til våre generalkonferansemøter to ganger hvert år samles medlemmer i Nord-, Mellom- og Syd-Amerika, på De britiske øyer og Afrika, i landene i Europa, på øyer og fastland i Stillehavet og i de gamle landene i Asia. Dette er oppfyllelsen av profeten Joseph Smiths visjon. Han var virkelig en mektig seer som så vår tid og en større tid som skal komme etter hvert som Herrens verk strekker seg utover jorden.

Denne praktfulle oppfyllelsen ville forundre mennene med malte ansikter som i et feigt angrep skjøt og drepte den forsvarsløse profeten den trykkende junidagen i 1844. Det ville forundret Illinois’ guvernør Thomas Ford, som hadde lovet å beskytte profeten og deretter overlot ham til den nådeløse mobben. Det var den samme Thomas Ford som avsluttet sin historie med at Joseph Smith «aldri kunne lykkes med å opprette et system som ville få varig suksess i fremtiden» (sitert i B. H. Roberts: A Comprehensive History of the Church, 2:347).

Det er den samme Thomas Ford som i dag ligger begravet på en gravlund i Peoria i Illinois, stort sett glemt, mens mannen han bedømte som en fiasko, huskes med takknemlighet over hele jorden.

Priser profeten

Da jeg var 12 år gammel, tok min far meg med til et prestedømsmøte i staven der vi bodde. Jeg satt på bakerste rad, mens han, som president for staven, satt på forhøyningen. Ved åpningen av dette møtet, det første i sitt slag som jeg var tilstede på, reiste 300-400 menn seg. De hadde forskjellig bakgrunn og kom fra mange yrkesgrupper, men alle hadde den samme overbevisning i sitt hjerte, og derfor sang de sammen disse betydningsfulle ordene:

Priser profeten som skuet Jehova,

Jesus ham salvet til seer og profet.

Åpnet ble tidenes fyldes husholdning,

det som var uttalt, på jorden nå skjer.

(«Priser profeten som skuet Jehova», Salmer, nr. 12).

Det skjedde noe inni meg da jeg hørte disse troens menn synge. I mitt guttehjerte ga Den hellige ånd meg visshet om at Joseph Smith virkelig var Den allmektiges profet. I de mange årene som har gått siden da, år da jeg har lest mye av hans ord og om hans gjerninger, har denne kunnskapen vokst seg sterkere og sikrere. Jeg har hatt det privilegium å bære vitnesbyrd på kontinenter i nord og syd, øst og vest, om at han var og er en Guds profet, en kraftfull tjener for vår Herre Jesus Kristus og et mektig vitne om ham.

Stort er hans velde og prestedømsorden,

alltid og evig han nøklene har.

Edel og tro han sitt rike vil arve,

hyldet av hellige kronen han tar.

( Salmer, nr. 12).

Dette vitnesbyrdet bekrefter jeg på nytt nå i hans navn som Joseph Smith vitnet om og som også jeg vitner om, ja, vår Herre Jesus Kristus.

IDEER FOR HJEMMELÆRERE

Etter at du har studert dette budskapet ydmykt, gir du det ved å benytte en metode som oppmuntrer dem du underviser, til å delta. Her følger noen eksempler:

  1. Vis et bilde av profeten Joseph Smith, og be familiemedlemmene fortelle hva de vet om ham. Lag en liste med svarene. Sammenlign denne listen med det president Hinckley sier i artikkelen. Drøft hvordan familiemedlemmene kan bli bedre kjent med profeten og hans læresetninger. Du kan gjerne oppfordre familien til å planlegge en spesiell familieaktivitet 23. desember for å markere Josephs 200-årsdag.

  2. Be familiemedlemmene utveksle erfaringer de har hatt med å snakke med andre om profeten Joseph Smith. Les om president Hinckleys erfaringer. Overvei å øve på hva et medlem kan si til en som spør om Joseph Smith.

  3. Les eller syng «Priser profeten som skuet Jehova» ( Salmer, nr. 12), og studer president Hinckleys vitnesbyrd i slutten av artikkelen. Oppfordre familiemedlemmene til å skrive eller fortelle de andre om sine tanker og følelser med hensyn til profeten Joseph Smiths liv og misjon.