2005
JAG SKA ALLTID VÄLJA DET RÄTTA
Oktober 2005


SAMLINGSSTUNDEN

JAG SKA ALLTID VÄLJA DET RÄTTA

”Välj i dag vem ni vill tjäna … Men jag och mitt hus, vi vill tjäna Herren.” (Jos 24:15)

Tänk på de val du gör varje dag. Väljer du vad du ska ha på dig, vad du ska säga, vad du ska läsa och titta på och hur du ska vara? Förmågan att göra val är en gåva från vår himmelske Fader. Det är vår handlingsfrihet. Att vi använder vår handlingsfrihet är en viktig del av vår himmelske Faders plan för oss. Vad är det som hjälper dig att välja det rätta?

Vår himmelske Fader hjälper dig att välja det rätta. Du är ett Guds barn och han vill att du ska komma tillbaka och bo hos honom igen. Kom ihåg att du kan be till din himmelske Fader när som helst och var som helst, och han välsignar dig med modet att välja det rätta.

Jesus Kristus hjälper dig att välja det rätta. Han är ”vägen och sanningen och livet” (Joh 14:6) och det fullkomliga exemplet för dig att följa. Du väljer det rätta när du frågar dig själv: ”Vad vill Jesus att jag ska göra?”

Den Helige Anden hjälper dig att välja det rätta. När du döps och när du tar sakramentet så ingår du ett förbund (eller lovar) att hålla buden. När du gör det lovar vår himmelske Fader att den Helige Anden ska vara med dig. Den Helige Anden manar dig att göra det som är rätt, varnar dig, och välsignar dig med frid när du väljer det rätta.

Profeterna hjälper dig att välja det rätta. Skrifterna innehåller Guds ord så som de har predikats av hans profeter. De kan hjälpa dig veta vad du ska göra. I dag är vår profet och andra ledare Guds tjänare. Lyssna när de talar under generalkonferensen. När du följer deras råd så väljer du det rätta.

Labyrint ”Välj det rätta”

Följ labyrinten på sidan LS4. Välj de bilder som representerar bra beslut. När du gör rätta val så leder labyrinten dig till Jesus Kristus.

Förslag till samlingsstunden

  1. 1. Undervisa om visdomsordet och om passande klädsel genom att göra i ordning pappersremsor med följande ord: från L&F 89, verserna 7, 8, 9, 10, 11, 12 och 14; och följande citat från president Gordon B Hinckley – ”Hur underbart vacker är inte en välvårdad ung kvinna som är ren till kropp och själ.” ”Hur stilig är inte en ung man som är välvårdad. Han är en Guds son, värdig att inneha Guds heliga prästadöme.” ”[En Guds son] behöver inga tatueringar eller örhängen eller ringar någonstans på kroppen.” ”Jag lovar er att en dag kommer ni att ångra er om ni har låtit tatuera er.” ”Och ni unga kvinnor … ett par små örhängen räcker.” ”Ingen pojke eller flicka i kyrkan … har något som helst behov av att ens pröva på [droger].” (Se ”En profets råd till och förbön för ungdomar”, Liahona, apr 2001, s 30–41.) Förklara att både anständighet och visdomsordet handlar om att ta hand om sin kropp. Lägg pappersremsorna i en påse. Låt sedan påsen gå runt medan barnen sjunger. Stoppa sången och be ett barn att välja en pappersremsa ur påsen och läsa det som står. Diskutera och undervisa om principerna som gäller visdomsordet och passande klädsel.

  2. 2. Sätt upp åtta till tio bilder på tavlan från Evangeliet i bild där Kristus gör vänliga handlingar för andra. Säg till barnen att Jesus är vår vän och han lärde oss också hur vi kan vara en vän genom sitt exempel. Låt varje klass välja en bild och läsa berättelsen som bilden handlar om från skrifterna eller från baksidan av bilden. När varje klass gör sin presentation av berättelsen kan ni diskutera hur Jesu exempel hjälper oss att vara en vän.