2005
Jeg vil følge ham i tro
Juni 2005


SAMLINGSSTUNDEN

Jeg vil følge ham i tro

«Vi tror at evangeliets første prinsipper og ordinanser er: for det første, tro på Herren Jesus Kristus, for det annet, omvendelse, for det tredje, dåp ved nedsenkning til syndenes forlatelse, for det fjerde, håndspåleggelse for Den Hellige Ånds gave» (4. trosartikkel).

Hva vil det si å ha tro? Tro er å være overbevist om ting som ikke ses, men som er sanne (se Alma 32:21). Evangeliets første prinsipp er å ha tro på Jesus Kristus. Selv om vi ikke har sett Jesus, kan vi ha tro på at han lever og elsker oss.

Vår tro på Jesus Kristus vil vokse når vi leser om ham. Det nye testamente lærer oss om hva han gjorde mens han var på jorden. Vi kan lese om at Jesus helbredet en blind mann og stillet stormen. Det nye testamente lærer oss at han led for våre synder, at han døde og at han oppsto på den tredje dag.

Mormons bok lærer oss at etter at Jesus Kristus var oppstått, besøkte han folket i Amerika. Mange så og rørte ved Jesus. Han forrettet nadverden, helbredet syke og organiserte sin kirke.

Den kostelige perle gir oss en beretning om Joseph Smiths første syn. Joseph Smith hadde tro på at vår himmelske Fader ville besvare hans bønn. Vår himmelske Fader og Jesus Kristus viste seg for Joseph Smith.

Vi kan lese Joseph Smiths vitnesbyrd i Lære og pakter: «Dette vitnesbyrd som vi gir om ham, [er] det siste av dem alle: At han lever! For vi så ham, ja, ved Guds høyre hånd» (L&p 76:22-23). Når vi leser vitnesbyrdene til dem som kjente ham, vil vår tro vokse, og også vi vil bære vitnesbyrd om at Jesus Kristus lever i dag og at han kjenner og elsker oss.

Tro på Kristus-uro

Ta ut side B4 fra bladet, og lim den på tykt papir. Klipp langs de heltrukne strekene. Form den lange raden til en eske ved å brette langs de stiplede linjene og lime fliken. Tegn eller lim et bilde av deg selv i den tomme ruten, og skriv noe du vil gjøre på de tomme linjene. Brett de fem små delene langs de stiplede linjene slik at bildene og skriftstedene er på utsiden. Stikk hull som anvist. Fest hyssingbiter til esken øverst. Fest bildet av deg selv til trådene øverst på esken slik at det henger gjennom sentrum av esken. Fest de fire andre bildene til nederste kant av esken. (Se illustrasjonen.)

Idéer til samlingsstunden

  1. 1. Bruk skjoldet foran i VDR-bøkene som mønster, og tegn et stort skjold. Klipp det i syv puslespillbiter, og skriv en av følgende skriftstedhenvisninger på hver bit: Abraham 3:27 (Kristus valgt til Frelser), Jakobs bok 4:9 (Skaper), Johannes 20:31 (Guds Sønn), 3. Nephi 27:21 (eksempel), Johannes 11:25 (gjorde det mulig for oss å oppstå), Alma 34:8 (sonet for våre synder), L&p 110:2-8 (Han lever i dag og rettleder sin profet). Lær barna 4. trosartikkel og at tro på Jesus Kristus er evangeliets første prinsipp. Del barna i syv grupper, og gi hver gruppe en puslespillbit. Be hver gruppe finne ut hva skriftstedet det er henvist til, sier om Jesus Kristus. Be et barn fra hver gruppe ta med seg biten og sette sammen puslespillet. Spør: «Hvordan kan vår tro på Jesus Kristus være som et skjold?» Drøft L&p 27:15-17.

  2. 2. Legg følgende bilder opp ned: Bildesettet «Kunst inspirert av evangeliet» 304 (Lehi og hans folk kommer til det lovede land), 308 (Abinadi hos kong Noah), 310 (Ammon forsvarer kong Lamonis hjorder), 313 (To tusen unge krigere), 314 (Lamanitten Samuel på muren) og 321 (Alma den yngres omvendelse). La et barn velge et bilde og lek «Hvem er jeg?» ved å besvare spørsmål med ja eller nei. Barna må stille spørsmål som begynner med «Gjorde din tro på Kristus …» (For eksempel: «Gjorde din tro på Kristus at du beskyttet kongens hjorder?») Lek inntil alle profetene er identifisert.