2005
Kraften i Forkynn mitt evangelium
Mai 2005


Kraften i Forkynn mitt evangelium

Jeg oppfordrer deg til å finne ut hvordan denne usedvanlige ressursen kan hjelpe deg i ditt misjonærarbeid.

Jeg er svært takknemlig for å kunne tale til dere om en spennende utvikling som vil gjøre det lettere for oss alle å dele det strålende budskapet om Jesu Kristi Kirkes gjenopprettelse med våre kjente og kjære. Den har fenget våre misjonærer, for den gjør det mulig for dem å undervise kraftfullt i budskapet og bære vitnesbyrd om vår Herre Jesus Kristus og om hans profet, Joseph Smith, uten at de er begrenset av en fastsatt dialog. Dette materiellet er primært utarbeidet til bruk for heltidsmisjonærer, men det har også vist seg svært nyttig for foreldre som ønsker å hjelpe sine barn å forberede seg til misjon. Unge menn og kvinner så vel som noen ektepar bruker materiellet som forberedelse før de kommer til opplæringssentrene for misjonærer. Noen prestedømsledere har bekreftet at det er verdifullt som forberedelse av bærere av Det aronske prestedømme til misjon. Dette verktøyet er uvurderlig i prestedømmets og hjelpeorganisasjonenes innsats for å hjelpe nye medlemmer å bli sterkere i vitnesbyrd og lydighet. Jeg snakker om denne nye veiledningen, Forkynn mitt evangelium, og tilhørende planleggingsverktøy som denne Misjonærens dagsplanlegger.

La meg fortelle dere hvorfor jeg er så begeistret for Forkynn mitt evangelium. Det fokuserer på misjonærinnsatsen vår som aldri før. I mange år har jeg spurt misjonærer: «Hva er formålet med din misjon?» Misjonærenes svar har vært svært forskjellige. De fleste hadde ikke noe bestemt formål å konsentrere seg om. Side 1 i denne håndboken retter i sterk grad misjonærenes oppmerksomhet mot deres virkelige formål: «Innby andre til å komme til Kristus ved å hjelpe dem å motta det gjengitte evangelium gjennom tro på Jesus Kristus og hans forsoning, omvendelse, dåp, å motta Den hellige ånds gave og holde ut til enden.» Innholdet foreslår så hvordan dette gjøres ved Åndens veiledning.

Det tidligere misjonærmateriellet var effektivt i sin tid, men verden har forandret seg drastisk. De verdinormer som utgjør samfunnets grunnvoll, blir angrepet av Satan og hans allierte. Det har vært et presserende behov for å kunne forkynne sannhetens fylde, som Gud igjen har gitt til jord, på en bedre måte. Dette innbefatter en forståelse av Guds plan for lykke og hvordan den har blitt gjengitt til jorden gjennom hans uforlignelige profet, Joseph Smith, og også at Jesu Kristi Kirke, med prestedømsmyndighet til å handle i hans navn, igjen finnes på jorden i sin fylde.

President Hinckley har sagt det så godt: «I mange år har vi nå hatt et fast utarbeidet sett misjonærleksjoner. Mye godt har kommet ut av dette… Men denne metoden har dessverre altfor ofte ført til en utenatlært presentasjon som har manglet ånd og personlig overbevisning…

[Misjonærer] skulle mestre begrepene i leksjonene. Men de skulle … undervise i begrepene med egne ord under Den hellige ånds veiledning og innflytelse.»1

Dette prinsippet er en grunnpilar i Forkynn mitt evangelium. Misjonærer over hele verden tilegner seg nå i hjerte og sinn budskapet om gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium, frelsesplanen, viktige bud og evangeliets lover og ordinanser. Disse leksjonene blir så gitt med deres egne ord slik Ånden leder dem til. Fokuset på dette har i meget sterk grad økt effektiviteten til de misjonærer som bruker det.

Forkynn mitt evangelium inneholder kapitler som gir ytterst verdifulle opplysninger om hvordan man kan gjenkjenne og forstå Den hellige ånds veiledning. Det er skriftsteder om hvordan man kan studere effektivt og hvordan man kan forbedre sin undervisning. Ett kapittel forklarer hvorfor Mormons bok er sluttstenen i vår religion, hvordan den kan besvare sjelens dyptgripende spørsmål, hvordan den kan bygge opp tro og hjelpe andre til å komme nærmere Gud. Ytterligere instruksjon viser hvordan Mormons bok er en håndgripelig ressurs som man kan bruke for å bekrefte sannheten i vårt budskap. Misjonærer blir lært å søke Kristus- lignende egenskaper som håp, barmhjertighet og kjærlighet, for kjærlighet er selve grunnlaget for all meningsfylt misjonærtjeneste. Det gis utmerkete forslag til hvordan man lærer misjonens språk. Det sørges for klare, effektive planleggingshjelpemidler så misjonærene kan bruke tiden mer fornuftig. Det oppgis velprøvde metoder for å finne og forberede personer som kan undervises. Praktisk veiledning gis for å hjelpe personer å inngå og overholde forpliktelser som fører til dåp, bekreftelse og at de forblir aktive. Denne veiledningen inneholder metoder for samarbeid mellom heltidsmisjonærer, ledere i stav og menighet og medlemmer. Med slik hjelp kan flere nye medlemmer få en sikrere overgang til Kirkens familie. Det gir en sterkere forsikring om at de som påtar seg Jesu Kristi navn gjennom dåp og bekreftelse og forplikter seg til å adlyde hans bud, vil motta hans lovede velsignelser gjennom hele livet.

Ved å bruke det inspirerte innholdet i Forkynn mitt evangelium har mange misjonærer gjort store forbedringer i sin evne til å undervise med overbevisning og til å innby Den hellige ånds bekreftende vitnesbyrd. Jeg ba nylig to assistenter til en misjonspresident fortelle om Joseph Smiths syn mens jeg lot som om jeg var undersøker. Jeg planla å utfordre dem sterkt for å se hvordan de ville reagere. Men oppriktigheten i deres budskap og hensikt, den dyktige måten de fremla budskapet på selv under en øvelse, var så inspirerende at jeg ikke kunne gjøre det.

Du kan selv legge merke til denne forbedringen. Be misjonærer presentere den første leksjonen for din familie i ditt hjem. Enda bedre – inviter naboer hjem til deg for å bli undervist av misjonærer. Ledet av Ånden og med sine egne ord vil de forklare hvordan vår Fader i himmelen har brukt profeter i alle tidsaldre til å forkynne hans plan for lykke til hans barn. Føl deres vitnesbyrd når de vitner om det himmelske syn der Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus viste seg for Joseph Smith. De vil berette kraftfullt om de påfølgende hendelsene som førte til gjengivelsen av evangeliets fylde med myndighet til å handle i Guds navn på jorden igjen. Du kan også ledsage misjonærer når de underviser andre i disse inspirerende sannheter. Ditt nærvær vil i stor grad styrke dem som hører disse dyrebare sannheter for første gang.

Intensivt arbeid av Det første presidentskap, De tolvs quorum, andre generalautoriteter og svært dyktige grupper av hengivne, erfarne stabsmedlemmer resulterte i Forkynn mitt evangelium og dens planleggingshjelpemidler. De som deltok i utarbeidelsen, vitner om Herrens inspirerte veiledning gjennom Den hellige ånd med hensyn til konseptet, utformingen og sluttbehandlingen av stoffet i Forkynn mitt evangelium.

Etter grundig utprøving i 14 misjoner ble Forkynn mitt evangelium justert. Resultatet ble gjennomgått, modifisert og godkjent av Det første presidentskap og De tolvs quorum. Den 15. oktober 2004 presenterte en verdensomspennende satellittsending Forkynn mitt evangelium for misjonspresidenter og misjonsledere. Alle misjonærer i hele verden fikk et engelsk eksemplar. Selv om mange ikke snakket engelsk, følte de at de deltok i en fornyelse av vårt misjonærarbeid. Det var interessant å merke seg at noen fremmedspråklige misjonærer ble motivert til å lære engelsk. Tidligere i år ble japanske, koreanske, spanske og portugisiske utgaver av Forkynn mitt evangelium distribuert. Innen årets utgang venter vi at veiledningen vil være tilgjengelig på de fleste språk som misjonærer snakker.

Misjonærer er ikke alene om å ha nytte av Forkynn mitt evangelium:

  • En misjonspresidents hustru studerte og grunnet på hvert ord i Forkynn mitt evangelium, inkludert hver skriftstedhenvisning. Så gjorde hun noe hun ikke hadde hatt mot til å gjøre før – hun ba en nær slektning om å studere og grunne på Mormons bok. Vedkommende aksepterte innbydelsen og har hatt stor nytte av det.

  • En annen familie bruker Forkynn mitt evangelium til å forberede sine barn til misjon. De rapporterte: «Vår 17-åring var den første som fikk et oppdrag. Som ventet lette han etter det korteste kapitlet i boken. Men hans leksjon var en 20 minutters oppriktig utredning om prinsippene, komplett med skriftsteder og vitnesbyrd.»

  • Fra en far som forbereder en sønn til misjonærtjeneste: «Forkynn mitt evangelium har … gitt meg perspektiv og klarere forståelse av livets hensikt, mine plikter og mitt ansvar som medlem av Kirken, som far og ektemann, … den har også gitt meg konkrete hjelpemidler så jeg bedre kan utføre disse oppgavene.» Hans sønn ble kalt på misjon i går.

Det er utrettet mye godt i de korte syv månedene siden Forkynn mitt evangelium ble introdusert, men det beste gjenstår ved at vi alle vil bli dyktige til å bruke dette usedvanlige misjonærredskapet.

Vi oppfordrer dere til å bruke dette materiellet i deres presidentskap, prestedømmets utøvende komité og i menighetsrådet for å forsikre dere om at de som inngår dåpens pakter, hele livet mottar alle velsignelser ved medlemskap i Kirken. Ved å bruke den nye fremgangsrapporten for personer som forbereder seg til dåp, kan misjonærers og medlemmers innsats samordnes i stor grad. Jeg er sikker på at nye konvertitter vil finne det lettere å oppfylle sitt ønske om å forbli aktive når medlemmer og misjonærer samarbeider og bruker prinsippene i Forkynn mitt evangelium.

Det første presidentskaps budskap i Forkynn mitt evangelium er en sterk motivasjon til misjonærer. Kanskje det vil oppmuntre deg i ditt eget misjonærarbeid. Det lyder: «Det finnes ikke noe arbeid som avtvinger større respekt enn dette, … Forkynn mitt evangelium er ment å hjelpe deg til å bli en bedre forberedt, mer åndelig moden misjonær og en mer overbevisende lærer… Vi gir deg den utfordring å heve deg til nye høyder når det gjelder å engasjere deg i vår himmelske Faders strålende verk… Herren vil belønne deg og velsigne deg rikelig når du ydmykt og med bønn tjener ham.»2

Forstår du visjonen? Du vil bli like begeistret som jeg er når du begynner å forstå og bruke dette misjonærredskapet. Ulikt tidligere hjelpemidler for heltidsmisjonærer er Forkynn mitt evangelium tilgjengelig for enhver leder eller ethvert medlem gjennom Kirkens distribusjon.

Det største utbytte av Forkynn mitt evangelium vil vi trolig se hos hjemvendte misjonærer som vil bli sterkere foreldre, dyktigere ledere i Kirken og bedre yrkesutøvere på grunn av veksten som er en følge av at de forstår og anvender dens inspirerte innhold.

På vegne av våre misjonærer gir vi uttrykk for stor takknemlighet til alle som har deltatt i utarbeidelsen, trykkingen og distribueringen av Forkynn mitt evangelium. Vi er takknemlige for hver misjonspresident og misjonær som behersker den og bruker den effektivt. Mest av alt er vi takknemlige overfor Herren for hans inspirasjon. Jeg ber deg finne ut hvordan denne usedvanlige ressursen kan hjelpe deg i din misjonærinnsats enten som mor eller far som forbereder et barn til misjon, som leder i Kirken som hjelper nye konvertitter, et medlem som deler evangeliet med andre, eller en person som gjør seg klar til å tjene. Må Frelseren velsigne og inspirere deg når du gjør det, for Han lever. I Jesu Kristi navn, amen.

Noter

  1. «Misjonærtjeneste», Verdensomspennende opplæringsmøte for ledere, 11. jan. 2003, s. 19.

  2. Forkynn mitt evangelium (2004), s. V.