2005
Mormons bok, et annet testamente om Jesus Kristus – Klare og verdifulle ting
Mai 2005


Mormons bok, et annet testamente om Jesus Kristus – Klare og verdifulle ting

Mormons bok er en uendelig skatt av visdom og inspirasjon, av råd og korrigering.

Joseph Smith sa: «Jeg fortalte brødrene at Mormons bok var den mest korrekte av alle jordens bøker, sluttstenen i vår religion, og at et menneske ville komme nærmere Gud ved å følge dens forskrifter enn ved å følge noen annen bok.» (Innledningen til Mormons bok, se også Profeten Joseph Smiths læresetninger, s. 146.)

Første utgave av Mormons bok – et annet testamente om Jesus Kristus forelå ferdig trykt i Palmyra, New York, i mars 1830. Joseph Smith – en uskolert landsens gutt – hadde nettopp fylt 24 år. Året før hadde han tilbragt i alt 65 dager med å oversette platene. Nesten halvparten ble oversatt etter at han hadde mottatt prestedømmet. Trykkingen hadde tatt syv måneder.

Da jeg første gang leste Mormons bok fra perm til perm, leste jeg løftet om at hvis jeg ville «spørre Gud den evige Fader, i Kristi navn om ikke [de ting som jeg hadde lest, var] sanne. Og hvis [jeg ville spørre] av et oppriktig hjerte, med ærlig hensikt og ha tro på Kristus, [ville] han åpenbare sannheten av det for [meg] ved Den Hellige Ånds kraft» (Moroni 10:4). Jeg forsøkte å følge de instruksjonene slik jeg forsto dem.

Om jeg forventet at en strålende tilkjennegivelse skulle komme straks som en overveldende opplevelse, så skjedde ikke det. Men jeg følte godt, og jeg begynte å tro.

Neste vers har et enda større løfte: «Ved Den Hellige Ånds kraft kan dere vite sannheten i alle ting» (Moroni 10:5, uthevelse tilføyd). Jeg visste ikke hvordan Den hellige ånd virker, selv om Mormons bok forklarer det flere ganger på en rekke måter.

Jeg leste og lærte at «engler taler ved Den Hellige Ånds kraft, derfor taler de Kristi ord». Det sto også at man skal «nyt[e] Kristi ord, [med løfte om at] Kristi ord vil fortelle dere alt dere skal gjøre» (2. Nephi 32:3).

Og det står tydelig at «hvis dere ikke kan forstå … er det fordi dere ikke ber og heller ikke banker på» (2. Nephi 32:4).

Jeg leste også: «Hvis dere vil gå inn på veien og motta Den Hellige Ånd, vil den vise dere alt dere skal gjøre» (2. Nephi 32:5). Jeg hadde allerede gjort det da jeg ble bekreftet som medlem av Kirken ved «håndspåleggelse for Den Hellige Ånds gave» (4. trosartikkel).

Selv om jeg i min barnlige uskyldighet hadde forventet litt åndelig opplevelse, hadde det ikke skjedd. I årenes løp har jeg mens jeg har lyttet til taler og leksjoner og lest i Mormons bok, begynt å forstå.

Nephi hadde blitt svært dårlig behandlet av sine brødre og minnet dem på at en engel hadde talt til dem, «men dere var følelsesløse så dere ikke kunne føle hans ord» (1. Nephi 17:45). Da jeg forsto at Den hellige ånd kunne kommunisere gjennom følelser, forsto jeg hvorfor Kristi ord, enten fra Det nye testamente eller Mormons bok eller andre skrifter, ga meg så god følelse. Med tiden fant jeg at Skriftene hadde svar på ting jeg trengte å vite.

Jeg leste: «Dette er ordene, og dere kan anvende dem på dere selv og på alle mennesker» (2. Nephi 11:8, uthevelse tilføyd; se også 1. Nephi 19:23-24, 2. Nephi 6:5, 11:2). Jeg tolket det dit hen at Skriftene anvendes på meg personlig, og at det samme gjelder for alle andre.

Når et vers jeg hadde gjennomgått flere ganger fikk personlig betydning for meg, tenkte jeg at den som hadde skrevet det, hadde en dyp og moden forståelse av mitt liv og hva jeg følte.

For eksempel leste jeg at profeten Lehi spiste av frukten på livets tre og sa: «Derfor begynte jeg å ønske at min familie også skulle spise av den, for jeg visste at den var mer ønskelig enn all annen frukt» (1. Nephi 8:12). Jeg hadde lest dette mer enn én gang. Det hadde ikke sagt meg så mye.

Profeten Nephi sa også at han hadde skrevet «det som bor i min sjel … til mine barns lærdom og gavn» (2. Nephi 4:15). Jeg hadde lest det før, og heller ikke dette hadde sagt meg så mye. Men senere, da vi fikk barn, forsto jeg at både Lehi og Nephi hadde like sterke følelser for sine barn som vi har for våre barn og barnebarn.

Jeg oppdaget at disse skriftstedene var tydelige og dyrebare. Jeg undret hvordan den unge Joseph Smith kunne ha slik innsikt. Jeg tror faktisk ikke han hadde så dyp innsikt. Han trengte det ikke. Han bare oversatte det som var skrevet på platene.

Slik tydelig og edel innsikt finner vi overalt i Mormons bok. Den gjenspeiler en dyp visdom og erfaring som så visst ikke er karakteristisk for en 23-åring.

Jeg lærte at hvem som helst, hvor som helst, kunne lese i Mormons bok og motta inspirasjon.

Noe innsikt kom etter å ha lest for annen, til og med for tredje gang, og syntes å ha «anvendelse» for det jeg sto overfor i hverdagen.

Jeg nevner en annen tydelig og dyrebar innsikt som ikke kom ved første lesning av Mormons bok. Da jeg var 18 år, ble jeg innkalt til militærtjeneste. Selv om jeg ikke hadde hatt noen grunn til å lure på det tidligere, ble jeg svært urolig for om det var riktig av meg å gå i krig. Til slutt fant jeg svaret i Mormons bok.

«Nephittene … kjempet ikke for kongedømme eller makt, men de kjempet for sine hjem og sin frihet, sine hustruer og sine barn og for alt de hadde, ja, for sin måte å tilbe på og for sin kirke.

Og de gjorde det de følte de var forpliktet til og som de skyldte sin Gud, for Herren hadde sagt til dem og også til deres fedre: Hvis dere ikke er skyldige i den første krenkelse og heller ikke i den andre, skal dere ikke la dere drepe av deres fiender.

Og videre har Herren sagt: Dere skal forsvare deres familier like til blodsutgytelse. Derfor, av denne grunn kjempet nephittene mot lamanittene for å forsvare seg selv og sine familier og sine jordeiendommer, sitt land og sine rettigheter og sin religion» (Alma 43:45-47).

Når jeg visste dette, kunne jeg tjene villig og med ære.

Et annet eksempel: Vi måtte en gang ta en svært viktig avgjørelse. Da vi var usikre selv etter våre bønner, gikk jeg til eldste Harold B. Lee. Han rådet oss til å sette i gang. Da han skjønte at jeg fortsatt var svært usikker, sa han: «Problemet med deg er at du vil se enden fra begynnelsen.» Så siterte han dette verset fra Mormons bok: «Protester ikke fordi dere ikke ser, for dere får ikke noe vitnesbyrd før deres tro er prøvd» (Ether 12:6).

Han tilføyde: «Du må lære deg å gå noen skritt inn i mørket, så vil lyset bli tent og lyse foran deg.» Det var en erfaring som forandret vårt liv, takket være et vers i Mormons bok.

Har dere ikke noen ganger følt som Nephi, som sa: «Jeg ble ledet av Ånden, for jeg visste ikke på forhånd hva jeg skulle gjøre»? (1 Nephi 4:6). Har dere ikke noen ganger følt dere veldig svake?

Moroni følte seg svak og redd for at de «vil gjøre narr av våre ord [på grunn av vår svakhet].

…Herren [talte] til [ham] og sa: Dårer spotter, men de skal sørge, og min nåde er tilstrekkelig for de saktmodige så de ikke skal utnytte deres svakhet.

Og hvis menneskene kommer til meg, vil jeg vise dem deres svakhet. Jeg gir menneskene svakhet så de kan være ydmyke, og min nåde er tilstrekkelig for alle mennesker som ydmyker seg for meg, for hvis de ydmyker seg for meg og har tro på meg, da vil jeg la det svake bli til styrke for dem» (Ether 12:25-27, uthevelse tilføyd).

Livet går altfor fort. Når du føler deg svak, motløs, deprimert eller redd, så åpne Mormons bok og les. La det ikke gå for lang tid før du leser et vers, en tanke eller et kapittel.

Min erfaring har vært at et vitnesbyrd ikke kommer helt plutselig. Det vil heller vokse seg frem, som Alma sa, fra et frø. «Det vil styrke deres tro, for dere vil si: Jeg vet at dette er et godt frø, for se, det spirer og begynner å vokse» (Alma 32:30). Hvis du pleier det, vil det vokse, og hvis du ikke pleier det, vil det visne (se Alma 32:37-41).

Bli ikke skuffet om du har lest og lest om igjen og ennå ikke har fått et sterkt vitnesbyrd. Du kan være litt som de disiplene som omtales i Mormons bok som var fylt av Guds kraft i stor herlighet, «men de visste det ikke» (3. Nephi 9:20).

Gjør det beste du kan. Tenk på dette verset: «Se til at alt dette gjøres i visdom og orden, for det forlanges ikke at en mann skal løpe hurtigere enn han har styrke til. Likevel er det nødvendig for ham å være flittig for å vinne belønningen. Derfor må alle ting gjøres med orden» (Mosiah 4:27).

De åndelige gaver som beskrives i Mormons bok, fins i Kirken i dag – tilskyndelser, inntrykk, åpenbaringer, drømmer, syner, besøk, mirakler. Du kan være sikker på at Herren kan tilkjennegi seg i makt og stor herlighet, og at han til tider virkelig gjør det. Mirakler kan skje.

Mormon sa: «Har … miraklenes tid opphørt?

Eller har engler sluttet å vise seg for menneskenes barn? Eller har han holdt tilbake Den Hellige Ånds kraft fra dem? Eller vil han gjøre det så lenge tiden eller jorden består, eller så lenge det finnes et menneske på jorden å frelse?

Se, jeg sier dere: Nei. For det er ved tro mirakler blir utført» (Moroni 7:35-37).

Be alltid – alene og sammen med din familie. Svar vil komme på mange måter.

Noen ord eller en setning i et vers, som f.eks. «ugudelighet har aldri vært lykke» (Alma 41:10), vil fortelle deg at Satan eksisterer og hvordan han arbeider.

«På denne måten arbeider djevelen, for han tilskynder ingen til å gjøre godt, nei, ikke en eneste – heller ikke hans engler eller de som underkaster seg ham» (Moroni 7:17).

Generasjoner av profeter forkynte det evige evangeliums læresetninger for å beskytte «Kristi fredelige etterfølgere» (Moroni 7:3).

Mormon så vår tid. Han ga følgende advarsel: «Hvis Herren ikke refser sitt folk med mange lidelser, ja, hvis han ikke hjemsøker dem med død og med redsel og med hunger og med allslags pest, vil de ikke huske ham» (Helaman 12:3).

Da Herren besøkte nephittene, spurte de «hva [de skulle] kalle denne kirken, for det [var] ordstrid blant folket om denne saken.

…Herren sa til dem: … Hva kommer det av at folket knurrer og strides om dette?

Har de ikke lest Skriftene som sier at dere må påta dere Kristi navn, som er mitt navn? For ved dette navn skal dere kalles på den siste dag» (3. Nephi 27:3-5).

Selve hensikten med Mormons bok er dens testamente om Jesus Kristus. Av mer enn 6 000 vers i Mormons bok refererer langt over halvparten direkte til Ham.

Så «vi taler om Kristus, vi gleder oss i Kristus, vi forkynner om Kristus, vi profeterer om Kristus, og vi skriver i overensstemmelse med våre profetier så våre barn kan vite hvilken kilde de kan se hen til for å få forlatelse for sine synder» (2. Nephi 25:26).

Mormons bok er en uendelig skatt av visdom og inspirasjon, av råd og korrigering, «avpasset etter den svakes evne, ja, den svakeste blant [oss]» (L&p 89:3). Samtidig er den rik på næring for de mest lærde, hvis de vil ydmyke seg (se 2. Nephi 9:28-29).

Fra Mormons bok lærer vi om:

Frelsesplanen eller «lykkens store plan» (Alma 42:8, se også Alma 42:5, 8, 12, 30).

Læren om Kristus og forsoningen (se 2. Nephi 31:2-21, 32:1-6, 3. Nephi 11:31-40, 27:13-21).

Hvorfor døden er nødvendig (se 2. Nephi 9:4-6, Mosiah 16:8-9, Alma 12:25-27).

Livet i åndeverdenen etter døden (se Alma 40:11-14).

Djevelens virksomhet (se 2. Nephi 2:27, Alma 28:13, 3. Nephi 2:2).

Prestedømmets orden (se Mosiah 29:42, Alma 4:20, 5:3, 44, Alma 13:1-10).

Nadverdsbønner (se Moroni 4:3, 5:2).

En sikker måte å skjelne mellom godt og ondt (se Moroni 7:16).

Hvordan du kan få tilgivelse for dine synder (se Mosiah 4:26).

Klare, profetiske advarsler og mange, mange andre ting knyttet til menneskets forløsning og vårt liv. Alt inngår i evangeliets fylde (se L&p 20:9).

Mormons bok bekrefter Det gamle testamentes læresetninger. Den bekrefter Det nye testamentes læresetninger. Den gjengir «mange klare og verdifulle ting» (1. Nephi 13:28) som gikk tapt eller ble tatt bort fra dem (se også 1. Nephi 13:20-42, 14:23). Den er i sannhet et annet testamente om Jesus Kristus.

I år feirer vi at det er 175 år siden Kirken ble organisert og 200 år siden profeten Joseph Smith ble født. I Kirken vil mye bli skrevet og sagt til hans ære.

Som vanlig vil det bli sagt og skrevet mye for å bringe ham i vanry. Det har alltid vært og vil alltid være noen som roter opp i 200 år gammelt støv i håp om å finne noe som Joseph angivelig skal ha sagt eller gjort, i den hensikt å rakke ned på ham.

Åpenbaringene forteller om «de som løfter hælen mot mine salvede, sier Herren, og roper at de har syndet når de ikke har syndet for mitt åsyn, sier Herren, men har gjort det som var riktig i mine øyne og som jeg befalte dem» (L&p 121:16). De vil i sannhet bli strengt straffet.

Vi trenger ikke å forsvare profeten Joseph Smith. Mormons bok – et annet testamente om Jesus Kristus vil forsvare ham for oss. De som avviser Joseph Smith som profet og åpenbarer, må finne en annen forklaring på Mormons bok.

Og for det annet sterke forsvar: Lære og pakter, og et tredje: Den kostelige perle. Utgitt som en enhet utgjør disse tre skrifter et urokkelig testamente om at Jesus er Kristus og et vitnesbyrd om at Joseph Smith er en profet.

Og jeg slutter meg til de millioner andre som har dette vitnesbyrdet, og vitner for dere i Jesu Kristi navn, amen.