2005
Han kjenner deg ved navn
Mai 2005


Han kjenner deg ved navn

Du har kanskje ikke hørt Herren kalle deg ved navn, men han kjenner hver eneste en av dere og vet ditt navn.

Det var en «skjønn og klar morgen tidlig om våren i atten hundre og tyve» da den 14 år gamle Joseph Smith gikk inn i lunden, knelte i bønn og så «to personer hvis glans og herlighet overgår enhver beskrivelse, stående over [seg] i luften». Han sa: «En av dem talte til meg, kalte meg ved navn og sa idet han pekte på den annen: Dette er min elskede Sønn. Hør ham!»1 Kan dere tenke dere hva den 14 år gamle Joseph må ha følt da han så Gud Faderen og hans Sønn, Jesus Kristus, og hørte vår himmelske Fader kalle ham ved navn?

Da jeg besøkte Den hellige lund, prøvde jeg å tenke meg hvordan det må ha vært å være Joseph Smith. I denne stille stunden hvisket Ånden til mitt bankende hjerte at jeg sto på hellig grunn og at alt som profeten Joseph Smith hadde sagt, var sant. Da gikk det med full tyngde opp for meg at vi nyter godt av hans tro, mot og faste ønske om å adlyde Gud. Han hadde mottatt svar på sin ydmyke bønn. Han hadde sett Faderen og hans elskede Sønn. Der i Den hellige lund forsto jeg at vår himmelske Fader ikke bare kjente Joseph Smith ved navn, men han kjenner også hver av oss ved navn. Og på samme måte som Joseph Smith spilte en viktig rolle i dette store og strålende verk, spiller også vi en viktig rolle i disse siste dager.

Visste du at vår himmelske Fader kjenner deg personlig – ved navn? Skriftene lærer oss at dette er sant. Da Enos gikk ut i skogen for å be, skrev han: «Det kom en røst til meg og sa: Enos, dine synder er deg forlatt, og du skal bli velsignet.»2 Moses ba ikke bare, men snakket også med Gud ansikt til ansikt, og Gud sa til Moses: «Jeg har et verk for deg, Moses, min sønn.»3 Herren kjente Jakobs navn og forandret det til Israel for at det mer nøyaktig skulle gjenspeile hans misjon på jorden.4 Likeledes forandret han navnene til Paulus og Abraham og Sara. I Lære og pakter, kapittel 25, får Emma Smith en velsignelse til trøst og veiledning i livet. Herren innleder denne velsignelsen med å si: «Lytt til Herren din Guds røst når jeg taler til deg, min datter Emma Smith.»5

Du har kanskje ikke hørt Herren kalle deg ved navn, men han kjenner hver eneste en av dere, og han vet ditt navn. Eldste Neal A. Maxwell sa: «Jeg vitner for dere om at Gud har kjent dere individuelt … i lang, lang tid (se L&p 93:23). Han har elsket dere i lang, lang tid. Han kjenner ikke bare navnene på alle stjernene (se Salme 147:4, Jesaja 40:26). Han kjenner deres navn og alle deres sorger og gleder!»6

Hvordan kan du vite at vår himmelske Fader kjenner ditt navn og dine behov? Eldste Robert D. Hales har sagt: «Vend dere til Skriftene. Knel i bønn. Spør i tro. Lytt til Den hellige ånd… Etterlev evangeliet med tålmodighet og standhaftighet.»7

Det var det Joseph gjorde. Hans vitnesbyrd hjelper oss alle å vite at vår himmelske Fader kjenner og elsker oss. Vi er virkelig «døtre av en himmelsk Fader som elsker oss».8 Eldste Jeffrey R. Holland har fortalt oss: «Ingen av oss blir mindre verdsatt eller elsket av Gud enn andre… Han elsker hver enkelt av oss – med vår usikkerhet, engstelse, selvbilde og alt… Han roper oppmuntrende til enhver som løper, og roper at løpet går imot synd, vi løper ikke imot hverandre.»9

Da Joseph mottok denne kunnskapen, ble ikke livet hans lettere. Han opplevde faktisk voldsomt press fra jevnaldrende og voksne. Joseph Smiths historie gir hver enkelt av oss et viktig mønster. Vi kan anvende hans læresetninger når vi ikke vet hva vi skal gjøre, når vi opplever press fra jevnaldrende, når vi føler oss omgitt av fristelse eller føler oss uverdige eller alene. Vi kan be! Vi kan påkalle Gud i hans hellige Sønn, Jesu Kristi navn og søke trøst, veiledning og hjelp. Har du noen gang hatt et problem og ikke visst hva du skulle gjøre? Joseph sa: «Mitt sinn [ble] tilskyndet til alvorlig overveielse og stor uro… Jeg sa ofte til meg selv: Hva skal jeg gjøre?»10

Hvordan fikk han trøst og veiledning? Han studerte Skriftene, overveiet dens løfter, og så «bestemte [han seg] for å gå til Gud i bønn».11 Svaret han mottok denne vakre vårdagen, forandret hans liv og retning. Han visste. Han fikk et vitnesbyrd om Gud og Jesus Kristus, og dette gjorde ham i stand til å etterleve evangeliet med tålmodighet og utholdenhet. Han lot seg ikke skremme av press og forfølgelse, for han sa: «Jeg hadde sett et syn, det visste jeg, og jeg visste at Gud visste det, og jeg kunne ikke fornekte det.»12 Han kunne stå fast på grunn av sitt vitnesbyrd. Det kan også du.

Hvis du har følt deg fristet på grunn av press fra venner, skal du be i tro og lytte til Den hellige ånd. Etterlev så evangeliet. Joseph var helt klar over sine ufullkommenheter og svakheter. Igjen – han ba. Som svar på denne bønnen fikk han besøk av engelen Moroni. Joseph skrev: «Han kalte meg ved navn» og sa «at Gud hadde et verk jeg skulle utføre».13

Når vi ber, vil Herren veilede og forberede oss til å gjøre vår del. En sommer da jeg var på rundtur i Europa med BYUs internasjonale folkedansere, lærte jeg noe viktig. Jeg var syk og ble motløs. Jeg hadde lyst å gi opp og reise hjem. Vi var i Skottland for å opptre for medlemmene, undersøkere og misjonærer. Vi dro til misjonshjemmet for å holde bønn. Da jeg gikk inn, tittet jeg på en sten i hagen foran huset. Følgende ord var meislet i stenen: «Det du er, vær fullt og helt.» Budskapet gikk som et elektrisk støt gjennom meg. Jeg følte at stenen talte til meg. Den forandret meg. Jeg visste i samme stund at jeg hadde en rolle å spille ikke bare på denne turen, men gjennom hele mitt liv, og at det var svært viktig å gjøre min del «fullt og helt».14

Hva venter Herren at vi skal gjøre? Han venter at vi skal gjøre vår del i den siste tiden før hans komme. Han venter at vi skal vise oss verdige til å komme tilbake og bo hos ham. Han venter at vi skal bli ham lik. Følg Josephs eksempel. Jeg elsker teksten i salmen koret nettopp sang: «Ufortrødent dog han vedblir å anrope Gud i lønn»15. Ufortrødent betyr urokkelig i sin hensikt, resolutt modig. Joseph beskrev seg selv som en som uroet motstanderens rike. Han sa: «Det later til at motstanderen … var klar over at jeg var bestemt til å bli til uro og skade for hans rike.»16 Jeg har skrevet i margen i boken min: «Vær en som uroer!» Stol på din himmelske Faders omsorg.

Hver enkelt av oss vil spille en viktig rolle hvis vi følger Joseph Smiths mønster. Herren styrket Joseph Smith til hans guddommelig misjon. Han vil styrke deg til din. Han kan endog sende sine hellige engler for å belære deg. Nå lyder utfordringen: Vil du befinne deg på et sted hvor engler kan komme inn? Vil du være stille nok til å høre? Vil du være uforferdet og tillitsfull?

Vi lever i en tid da evangeliets fylde er gjengitt til jorden gjennom Herrens profet, Joseph Smith. Vi lever i en tid da vi har Mormons bok til å lede oss. Vi lever i en tid da vi har en levende profet, prestedømsmyndighet på jorden og den beseglende kraft til å binde familier sammen i hellige templer. Dette er i sannhet dager vi «aldri kommer til å glemme»!17

Det er min bønn at hver enkelt av oss kan stå fast i vår tro, at vi vil følge Joseph Smiths eksempel for å få et vitnesbyrd. Jeg ber også om at vi alle verdig vil representere Frelseren når vi påtar oss hans navn. Han har lovet: «Likesom den nye himmel og den nye jord, som jeg skaper, blir stående til evig tid for mitt åsyn, … slik skal også deres … navn … bli stående».18

Mitt vitnesbyrd om Jesu Kristi gjengitte evangelium har vært en veileder og et ankerfeste for meg. Jeg er takknemlig for å kunne stå foran dere i dag og si av hele mitt hjerte: «Ha takk for profeten du sendte»19. Jeg er så takknemlig for den integritet en 14 år gammel ung mann viste da han ba om et svar på sine spørsmål, og så forble trofast mot kunnskapen han mottok.

Hver enkelt av dere har en rolle i dette store og strålende verk. Han vil hjelpe deg. Han vil lede deg ved hånden.20 Han kjenner deg ved navn. Det vitner jeg om i Jesu Kristi hellige navn, amen.

Noter

  1. Joseph Smith – Historie 1:14, 17, uthevelse tilføyd.

  2. Enos 1:5, uthevelse tilføyd.

  3. Moses 1:6, uthevelse tilføyd.

  4. Se Veiledning til Skriftene, «Israel», 84.

  5. L&p 25:1, uthevelse tilføyd.

  6. «Minnes hvor barmhjertig Herren har vært», Liahona, mai 2004, 46.

  7. «Hvordan få et vitnesbyrd om Jesu Kristi gjengitte evangelium», Liahona, nov. 2003, 31.

  8. Se Unge kvinners tema.

  9. «Den andre fortapte sønn», Liahona, mai 2002, 72.

  10. Joseph Smith – Historie 1:8, 10.

  11. Joseph Smith – Historie 1:13.

  12. Joseph Smith – Historie 1:25.

  13. Joseph Smith – Historie 1:33, uthevelse tilføyd.

  14. President David O. McKay ble motivert av den samme stenen da han var på misjon i Skottland. Stenen ble senere kjøpt og plassert foran misjonshjemmet i Skottland, så den kunne være en inspirasjonskilde for misjonærene. Den befinner seg nå i Kirkens museum for historie og kunst i Salt Lake City, Utah.

  15. «Hvilken skjønn og yndig morgen», Salmer, nr. 13.

  16. Joseph Smith – Historie 1:20.

  17. Joseph Smith – Historie 1:71, fotnote.

  18. Jesaja 66:22.

  19. Salmer, nr. 17.

  20. Se L&p 112:10, Abraham 1:18.