2005
Vær ved godt mot og trofast i motgang
Mai 2005


Vær ved godt mot og trofast i motgang

Jesu Kristi evangelium gir oss styrken og det evige perspektivet til å møte det som kommer, med godt mot.

Hvordan kan vi finne fred i denne verden? Hvordan kan vi holde ut til enden? Hvordan kan vi overvinne de vanskelighetene og prøvelsene vi står overfor?

Vår Frelser Jesus Kristus sa: «Dette har jeg talt til dere for at dere skal ha fred i meg. I verden har dere trengsel. Men vær frimodige! Jeg har overvunnet verden.»1

Som en del av vår jordiske prøvestand opplever vi lidelse, smerte og skuffelse. Bare i Jesus Kristus kan vi finne fred. Han kan hjelpe oss til å være ved godt mot og overvinne alle livets utfordringer.

Hva vil det si å være ved godt mot? Det vil si å ha håp, ikke bli motløs, ikke miste troen og føle glede ved livet. «Mennesket er til for å kunne ha glede.»2 Det betyr å møte livet tillitsfullt.

Jesu Kristi evangelium gir oss styrken og det evige perspektivet til å møte det som kommer, med godt mot. Men vi må ikke undervurdere de vanskeligheter som er forutsagt for vår tid.

Hva slags vanskeligheter er det? Hvordan kan vi møte dem?

Noen av vanskelighetene er manglende håp, manglende kjærlighet og manglende fred.

Profeten Moroni sa: «Hvis dere ikke har noe håp, må dere nødvendigvis være fortvilet, og fortvilelse kommer på grunn av synd»3. For mange kan de kommende år være fylt av fortvilelse. Jo større ugudeligheten er, jo større blir fortvilelsen.

Frelseren sa: «Fordi lovløsheten tar overhånd, skal kjærligheten bli kald hos de fleste.»4 I samme grad som ugudeligheten tiltar, vil sann kjærlighet forsvinne. Resultatet blir mer frykt, usikkerhet og fortvilelse!

Herren sa til profeten Joseph Smith: «Jeg … vil at alle mennesker skal vite at dagen kommer hastig … da fred skal bli borttatt fra jorden, og djevelen skal ha makt over sitt eget herredømme. Og likeledes skal Herren også ha makt over sine hellige, og skal regjere i deres midte.»5 Vi lever i en tid da fred er tatt bort fra jorden.

På den annen side lever vi i en fantastisk tid, en tid da Herren har gjengitt sitt prestedømme. Det sanne evangelium er gjengitt. Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er Guds rike på jorden! Vi er med på å forberede jorden til tiden da vår Herre Jesus Kristus vil komme og personlig regjere på jorden.

Hvorfor må vi gjennomgå prøvelser i dette livet?

Herren gjør ingen hemmelighet av at han vil sette vår tro og lydighet på prøve. «Vi vil prøve dem ved dette,» sa han, «for å se om de vil gjøre alt som Herren deres Gud befaler dem.»6

I Predikantens bok leser vi: «For det samme skjer dem alle. Det samme hender med den rettferdige som med den ugudelige, med den gode og rene som med den urene… Det går med den gode som med synderen … Det går alle på samme vis.»7 Livets stormer kan komme til mannen som bygget sitt liv på evangeliets klippe, såvel som til den uforstandige som bygget sitt liv på verdens forgjengelige ting.8

Hvordan skulle vi reagere på disse prøvelsene?

Herren har sagt: «Om noen vil komme etter meg, da må han fornekte seg selv og hver dag ta sitt kors opp og følge meg.»9 Hver dag må vi ta opp vårt kors og gå videre – ikke bare bli stående i veikanten på vår evige reise.

Hvordan kan vi vite om vi blir prøvet eller om Herren tukter oss?

Prøvelser er muligheter til vekst. Herren har sagt: «Mitt folk må prøves i alle ting så de kan være beredt til å motta den herlighet jeg har for dem – ja, Sions herlighet – og den som ikke vil tåle refselse, er ikke mitt rike verd.»10

Når vi blir prøvet, skulle vi tenke grundig over det og spørre: «Hva ønsker Herren at jeg skal gjøre i denne situasjonen?»

Herren talte disse trøstende ord til profeten Joseph Smith: «Vit da, min sønn, at alle disse ting skal gi deg erfaring og være til ditt gode. Menneskesønnen har gjennomgått mer enn alt dette. Er du større enn ham?»11 Vi må betrakte enhver prøvelse som en anledning til vekst. En dag vil vi forstå alle hvorfor.

Herren har sagt: «Dem jeg elsker refser jeg også, så deres synder kan bli tilgitt, for med refselsen bereder jeg en vei så de kan bli befridd.»12 Herren elsker hver eneste av oss. Han ønsker at vi skal være lykkelige. Lykke kommer ved tro på Jesus Kristus, ved oppriktig og sann omvendelse, ved lydighet til hans bud og ved å holde ut til enden.

Noen ganger tenker vi kanskje at Herren ikke hører eller besvarer våre bønner. Da trenger vi å stanse opp og tenke over hva vi har gjort gjennom livet. Om nødvendig må vi sette vårt liv i harmoni med Jesu Kristi evangelium. Herren åpenbarte gjennom profeten Joseph Smith:

«Jeg, Herren, [har] tillatt lidelsen å komme over dem, derfor har de måttet lide som følge av sine overtredelser…

De var sene til å lytte til Herren sin Guds røst, derfor er Herren deres Gud sen til å lytte til deres bønner og til å svare dem på den dag de er i vanskeligheter.

På den dag da alt var vel, aktet de mitt råd for intet, men når de kommer i vanskeligheter, søker de nødvendigvis meg.»13

Når vi får et oppriktig ønske om å bringe vårt liv i harmoni med Herrens vilje, vil han alltid være parat til å lette våre byrder.

Hva er det som hindrer oss i å være ved godt mot og ha håp?

Jesus Kristus forklarte de tolv apostler noe av det som kan ødelegge vårt håp og få oss til å gi opp: Å tillate seg å falle for fristelse; ikke utholde lidelse, prøvelser og forfølgelse; frykte verdens bekymringer; prioritere materiell rikdom; gi opp istedenfor å holde ut til enden og tillate falske profeter å bedra oss.14

Hva gir oss mot og håp?

Herrens innbydelse til oss alle lyder: «Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile!»15 Jesus Kristus har makt til å gi oss hvile fra smerte og lidelse.

Profeten Mormon forkynte:

«Derfor, hvis et menneske har tro, må han nødvendigvis ha håp, for uten tro kan det ikke være noe håp…

Hvis et menneske er saktmodig og ydmyk av hjertet og bekjenner ved Den Hellige Ånds kraft at Jesus er Kristus, må han nødvendigvis ha kjærlighet.»16

Hvis vi daglig viser tro, ydmykhet, nestekjærlighet og beskjedenhet og bekjenner at Jesus er Kristus og aksepterer hans forsoning, vil vi bli velsignet med styrke og håp til å møte og overvinne livets prøvelser og smerte.

Hva lover Herren oss alle?

«Vær ved godt mot, mine barn, for jeg er midt iblant dere, og jeg har ikke forlatt dere.»17

«Vær ved godt mot, for jeg vil lede dere. Riket er deres, rikets velsignelser er deres, og evighetens rikdommer er deres.»18

Jeg siterer profeten Ether: «Derfor kan den som tror på Gud, ha et sikkert håp om en bedre verden, ja, også om en plass ved Guds høyre hånd. Og dette håp kommer ved tro og er et anker for menneskenes sjeler.»19

Gud er vår Fader. Vi er hans barn. Han elsker oss. Han ønsker at vi skal være lykkelige i dette liv og i all evighet. Vi ledes i dag av en sann Guds profet. Jesus er Kristus. Gjennom ham kan vi finne fred i denne verden. I Jesu Kristi navn, amen.

Noter

  1. Johannes 16:33.

  2. 2. Nephi 2:25.

  3. Moroni 10:22.

  4. Matteus 24:12.

  5. L&p 1:35-36.

  6. Abraham 3:25.

  7. Pred. 9:2-3.

  8. Se Matteus 7:24-27.

  9. Lukas 9:23.

  10. L&p 136:31.

  11. L&p 122:7-8.

  12. L&p 95:1.

  13. L&p 101:2, 7-8.

  14. Se Matteus 13:19-23.

  15. Matteus 11:28.

  16. Moroni 7:42, 44.

  17. L&p 61:36.

  18. L&p 78:18.

  19. Ether 12:4.