2005
Gläd dig åt prästadömets återställelse och prästadömets nycklar
April 2005


BESÖKSLÄRARNAS BUDSKAP

Gläd dig åt prästadömets återställelse och prästadömets nycklar

Välj under bön ut och läs från det här budskapet de skriftställen och lärdomar som tillgodoser behoven hos de systrar som ni besöker. Berätta om era erfarenheter och bär vittnesbörd. Inbjud dem ni undervisar att göra detsamma.

Joseph Smiths skrifter 2:69: ”I Messias’ namn giver jag eder, mina medtjänare, Arons prästadöme, som innehar nycklarna till betjäning av änglar, till omvändelsens evangelium och dop genom nedsänkning till syndernas förlåtelse.”

Hur har du känt glädjen i det återställda prästadömet?

President Joseph F Smith (1838–1918): ”Låt oss … fröjdas i sanningen, i prästadömets återställelse – den makt som anförtrotts människan, i kraft av vilken Herren godtar och stadfäster i himlarna vad människan gör på jorden.” ( Evangeliets lära, s 370)

President Gordon B Hinckley: ”Jag tackar min evige Fader för återställelsen av det heliga prästadömet … Jag har sett skönheten och undret i detta prästadöme i sättet som denna märkliga kyrka leds. Jag har känt dess kraft flöda genom mig till välsignelse för och botande av den sjuke. Jag har sett förädlingen som prästadömet gett ödmjuka män, vilka kallats till stora och viktiga ansvarsuppgifter. Jag har sett det när de talat med kraft och myndighet från ovan.” (”Mitt vittnesbörd”, Nordstjärnan, jan 1994, s 49)

President Heber J Grant (1856–1945): ”Varje gåva, varje nåd, varje kraft och varje begåvning som gavs genom den levande Gudens heliga prästadöme på Frälsarens tid åtnjuts idag. Jag gläder mig över att veta att … välsignelserna, den Allsmäktige Gudens helande kraft, hans Andes inspiration varigenom män och kvinnor kan få uppenbarelser från honom … åtnjuts idag av de sista dagars heliga.” ( Kyrkans presidenters lärdomar: Heber J Grant, s 99)

Hur får man tillgång till prästadömets kraft och nycklar?

L&F 84:19–20: ”Detta större [melkisedekska] prästadöme förvaltar evangeliet och innehar nyckeln till rikets hemligheter, ja, nycklarna till kunskapen om Gud. Därför är gudaktighetens kraft uppenbar i dess heliga förordningar.”

Äldste Robert D Hales i de tolv apostlarnas kvorum: ”Guds prästadöme ger ljus åt hans barn i denna mörka och bekymmersamma värld. Genom prästadömets kraft kan vi erhålla den Helige Andens gåva som leder oss till sanning, vittnesbörd och uppenbarelse. Denna gåva är tillgänglig på samma villkor för män, kvinnor och barn.” (Se ”Välsignelser genom prästadömet”, Nordstjärnan, jan 1996, s 33.)

Coleen K Menlove, Primärföreningens generalpresident: ”Rättfärdiga prästadömsledare har myndigheten och kraften att styra och välsigna Herrens folk … Vi har möjligheten att vara kvinnor som lystrar till profeternas och andra prästadömsledares ord som om de kom från Herren själv. Låt oss glädjas åt den möjlighet vi har som systrar i Sion att hjälpa prästadömsledarna i arbetet med att föra familjer till Kristus.” (”Joining in the Mighty Work of God”, Ensign, okt 2002, s 46, 49)