2005
Fryd deg over gjengivelsen av prestedømmet og prestedømsnøkler
April 2005


BESØKENDE LÆRERINNERS BUDSKAP

Fryd deg over gjengivelsen av prestedømmet og prestedømsnøkler

Velg ydmykt og les de skriftsteder og læresetninger fra dette budskapet som best dekker behovene til de søstrene du besøker. Gi søstrene del i dine erfaringer og ditt vitnesbyrd. Oppfordre dem du underviser, til å gjøre det samme.

Joseph Smith – Historie 1:69: «Til dere, mine medtjenere, overdrar jeg i Messias’ navn Arons prestedømme, som har nøklene til englers betjening, omvendelsens evangelium og dåp ved nedsenkning til syndenes forlatelse.»

Hvordan har du følt glede over gjengivelsen av prestedømmet?

President Joseph F. Smith (1838-1918): «La oss … frydes i sannheten, i prestedømmets gjengivelse – den makt som er overgitt til mennesket, den makt gjennom hvilken Herren godkjenner i himlene hva mennesket gjør på jorden.» ( Læresetninger i evangeliet, s. 369.)

President Gordon B. Hinckley: «Jeg takker min evige Fader for gjengivelsen av det hellige prestedømme… Jeg har sett skjønnheten og underet i dette prestedømme i ledelsen av denne bemerkelsesverdige kirke. Jeg har følt dets kraft strømme gjennom meg til velsignelse og helbredelse for de syke. Jeg har sett hvordan det har foredlet ydmyke menn som har blitt kalt til stort og alvorlig ansvar. Jeg har sett det når de har talt med kraft og myndighet fra det høye.» («Mitt vitnesbyrd», Lys over Norge, jan. 1994, s. 49.)

President Heber J. Grant (1856-1945): «Enhver gave, enhver nåde, kraft og begavelse som ble gitt gjennom den levende Guds prestedømme på Frelserens tid, gleder vi oss over i dag. Jeg fryder meg over å vite at … velsignelsene, den allmektige Guds helbredende kraft, hans Ånds inspirasjon hvorved menn og kvinner får tilkjennegivelser fra ham … finnes blant de siste-dagers- hellige i dag.» ( Læresetninger fra Kirkens presidenter – Heber J. Grant [2003], s. 98.)

Hvordan kan du ha nytte av prestedømmets kraft og nøkler?

L&p 84:19-20: «Dette større [melkisedekske] prestedømme forvalter evangeliet og har nøkkelen til rikets mysterier, ja, endog nøkkelen til kunnskapen om Gud. Derfor, i dets ordinanser blir guddommelighetens kraft tilkjennegitt.»

Eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum: «Guds prestedømme gir hans barn lys i denne mørke og urolige verden. Ved prestedømmets kraft kan vi få Den hellige ånds gave som leder oss til sannhet, vitnesbyrd og åpenbaring. Gaven er tilgjengelig på lik linje for menn, kvinner og barn.» («Prestedømmets velsignelser», Lys over Norge, jan. 1996, s. 33.)

Coleen K. Menlove, Primærs generalpresident: «Rettferdige prestedømsledere har myndighet og kraft til å lede og velsigne Herrens folk… Vi har anledning til å være kvinner med ører som er innstilt på å høre profeters og andre prestedømslederes ord som om de er fra Herren selv. La oss fryde oss over anledningene vi har som søstre i Sion til å hjelpe prestedømsledere i arbeidet med å bringe familier til Kristus.» («Joining in the Mighty Work of God», Ensign, okt. 2002, s. 46, 49.)