2005
LÄRDOMAR FRÅN JOSEPH SMITH
April 2005


LÄRDOMAR FRÅN JOSEPH SMITH

Joseph Smith vara bara 14 år när hans önskan att få veta sanningen ledde honom till skogen nära hans hem dit han gick för att be. Som svar på sin bön fick han besök av Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus. De talade till honom, undervisade honom och besvarade hans bön.

Den första synen och många andra underbara händelser i samband med kyrkans återställelse är svåra för en del att tro på. Men det finns de som vet att en sådan syn inträffade på våren 1820 i en skogsdunge vid en liten gård i New York. Läs mer om 14-åringar från hela världen som av hela sitt hjärta tror att Joseph Smith är en Guds profet.

Jag beundrar Joseph Smith för allt han gick igenom när han bara var en tonåring. Trots allt som hände var han ändå trofast och hade blicken fäst endast på Guds ära.

Han har lärt mig många saker: att lyssna på den Helige Anden, att göra det som är rätt och stå för det som är sant.

Jag vet att han var en Guds profet och att han återställde den sanna kyrkan. Utan honom skulle vi inte ha evangeliets fullhet och jag skulle inte vara där jag är i dag. Det gör mig ödmjuk. Jag är tacksam för den återställda kyrkan.

Viliame Malani, Samabula första (engelska) församling, Suva norra stav, Fiji

Joseph Smith var mycket modig som kunde göra allt han gjorde. Men han var också väl förberedd, för en syn ges inte till vem som helst. Det måste vara någon som är förberedd.

Genom att följa den Helige Andens viskningar kan ungdomar i dag också göra mycket gott om vi bestämmer oss för det.

Jag vet att Joseph Smith såg Fadern och Sonen och att Frälsaren rådde honom att inte bli medlem i någon av kyrkorna. Jag vet också att Joseph Smith var mycket modig och dog när han försvarade evangeliet. Och jag vet att om vi söker i skrifterna, ber av hela vårt hjärta, är lydiga och har tro på Fadern och Sonen så kommer vi att kunna återvända till deras närhet.

Camila Eugenia Bardi Aguirre, Buenos Aires församling, Los Alpes stav, Cartagena, Colombia

Det är viktigt att veta att Joseph Smith kunde be och få svar på sina böner. Men det är också viktigt för mig att veta att mina egna böner kan bli besvarade av Gud.

Jag vet att profeten Joseph Smith fick genomlida många svårigheter. Jag vet att det är tack vare honom som kyrkan återupprättades, prästadömet återställdes till jorden och att vi vet mer om vår himmelske Fader och Frälsaren. Jag försöker följa hans goda exempel, men det är svårt. Ibland har jag inte tillräckligt stor tro. Men då tänker jag på vad han gick igenom, vad han uthärdade för vår skull, och då får jag mod att vara lite starkare, att vara lite mer uthållig. Jag vet att vi tillhör den sanna kyrkan och att vi står i stor tacksamhetsskuld till Joseph Smith.

Randy Horita Temarohirani, Mahu gren, Tubuai distrikt, Tubuaiöarna

Herren besvarade Joseph Smiths bön. Han besvarar ungdomarnas böner. Jag känner att han besvarar mina böner också. En dag hände något tråkigt mellan min vän och mig. När jag senare läste i Liahona, kom jag till följande vers: ”Älska era ovänner.” (Matt 5:44) Det hjälpte mig att komma över det som hade hänt, och vi blev vänner igen. Jag känner att det var ett svar på mina böner.

Joseph Smith organiserade också missionsarbetet, och genom missionsarbetet har kyrkan växt i hela världen. Till och med så långt borta som i Korea kan vi nu veta hur man får evigt liv.

Ha-Nul Park, Sinchons församling, Seouls norra stav, Korea

Jag fick lära mig om Joseph Smith när jag var liten och har läst berättelser om honom och det har stärkt mitt vittnesbörd. Men allteftersom jag har blivit äldre har jag läst skrifterna mer och tänkt mer på hans upplevelser. De känslor jag får när jag lär mig mer om, tänker på eller läser om honom har hjälpt mitt vittnesbörd att växa ännu mer. Eftersom jag känner till hans svårigheter och upplevelser så hjälper det mig att välja det rätta när jag befinner mig i situationer där jag frestas eller känner mig pressad att göra det som är fel.

Jag vet att Joseph Smith var en Guds profet. Jag vet att Joseph Smith verkligen bad i den heliga lunden och såg vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus, som sonade våra synder.

Robin Renae Doney, Essex församling, Montpeliers stav, Vermont

Jag tror att Joseph Smith fick besök av vår himmelske Fader och Jesus Kristus och att han fick ett särskilt uppdrag att återställa kyrkan. Jag undrar hur jag skulle ha reagerat om min himmelske Fader plötsligt visat sig för mig. Det skulle ha varit en stor chock för mig. Men Joseph Smith var lugn. Han ville verkligen finna sanningen.

När jag hör talas om allt han gick igenom för att bygga upp kyrkan så hjälper det mig att inte klaga så mycket eller tycka synd om mig själv.

Utan profeten Joseph skulle inte kyrkan finnas. Och kyrkan är min fasta grund.

Spencer Yamada, Manhattans andra församling, New Yorks stav, New York

En kväll läste jag i Mormons bok och fick en fridfull känsla. Jag visste då att Mormons boks lärdomar är sanna och att Joseph Smith såg vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Jag vet också att Joseph Smith översatte Mormons bok och återställde evangeliet till jorden.

Joseph Smith fick många stora prövningar och svårigheter och han lyckades övervinna dem. Han var också modig när han vittnade för predikanter och medlemmar i andra kyrkor. Fastän de förföljde Joseph Smith så visste han att han hade sett en syn, och var fast besluten att följa sanningen. Genom honom har jag lärt mig att stå för sanningen och uthärda till änden.

Fam Suet Ling Roslyn, Ipohs första gren, Ipohs distrikt, Malaysia

VARFÖR EN 14-ÅRING?

”Som pojke gick Joseph Smith till den heliga lunden. Ibland har jag undrat varför Herren lät honom göra det när han bara var en fjortonårig pojke. Varför väntade han inte tills [Joseph] var tjugo, trettio eller fyrtio år, då han skulle haft den större grad av myndighet som kommer av ålder? Han gick in i lunden – Herren tillät det – och besvarade hans bön, eftersom denne pojke hade fullkomlig tillit. Det fanns inget tvivel i hans sinne. Han sade att om någon behövde visdom så var det han, och han bad om den, med full övertygelse om att någonting skulle hända till följd av hans bön. Vi känner inte till vilka ord Joseph använde i sin bön. Men vi vet att han bad och att ett samtal ägde rum, och att Joseph Smith under dessa minuter, oavsett hur långa eller korta de var, fick veta mer om Guds egenskaper än vad alla lärda teologer i hela historien hade fått kunskap om.”

Se president Gordon B Hinckley, ”Inspirerande tankar”, Nordstjärnan, aug 1997, s 5.