2005
LÆR AV JOSEPH SMITH
April 2005


LÆR AV JOSEPH SMITH

Joseph Smith var bare 14 år da hans ønske om å kjenne sannheten fikk ham til å søke ut i skogen i nærheten av sitt hjem for å be. Som svar på hans bønn viste Gud Faderen og hans Sønn, Jesus Kristus, seg for ham. De talte til ham, underviste ham og besvarte hans bønn.

Dette første syn og mange andre strålende hendelser i forbindelse med Kirkens gjenopprettelse er vanskelige å tro for mange. Men det finnes dem som vet at et slikt syn virkelig fant sted våren 1820 i en lund på en liten gård i New York. Les videre og lær av 14-åringer fra hele verden som tror av hele sitt hjerte at Joseph Smith er en Guds profet.

Jeg beundrer Joseph Smith for alt han gjennomgikk da han var tenåring. Hele tiden var han likevel trofast og hadde øyet fullt og helt vendt mot Guds ære.

Han har lært meg mye: Å lytte til Den hellige ånd, å gjøre det som er rett og stå frem for sannheten.

Jeg vet at han var en Guds profet og at han gjenopprettet den sanne kirke. Uten ham ville vi ikke hatt evangeliets fylde, og jeg ville ikke ha vært der jeg er i dag. Det gjør meg ydmyk. Jeg er takknemlig for den gjenopprettede kirke.

Viliame Malani, Samabula 1. (engelske) menighet, Suva Fiji nord stav

Joseph Smith var svært modig som utrettet alt det han gjorde. Men han var også godt forberedt, for det er ikke alle som får et syn. Det må være en som er forberedt.

Ved å følge Den hellige ånds hvisken kan de unge i dag også utrette mye godt hvis vi bestemmer oss for det.

Jeg vet at Joseph Smith så Faderen og Sønnen og at Frelseren ba ham ikke slutte seg til noen kirke. Jeg vet også at Joseph Smith var svært modig og døde fordi han forsvarte evangeliet. Og jeg vet at hvis vi gransker Skriftene, ber av oppriktig hjerte, er lydige og har tro på Faderen og Sønnen, vil vi bli i stand til å vende tilbake til deres nærhet.

Camila Eugenia Bardi Aguirre, Buenos Aires menighet, Cartagena Colombia Los Alpes stav

Det er viktig å vite at Joseph Smith kunne be og få sine bønner besvart. Men det er også viktig for meg å vite at jeg kan få mine bønner besvart av Gud.

Jeg vet at profeten Joseph Smith opplevde mange vanskeligheter. Jeg vet at det er på grunn av ham at Kirken ble gjenopprettet, at prestedømmet har blitt gjengitt til jorden, og at vi vet mer om vår himmelske Fader og Frelseren. Jeg prøver å følge hans gode eksempel, men det er vanskelig. Noen ganger mangler jeg tro. Men da tenker jeg på det han gjennomgikk, hva han utholdt for vår skyld, og det gir meg mot til å være litt sterkere, å holde ut litt lenger. Jeg vet at vi er i den sanne kirke og at vi står i takknemlighetsgjeld til Joseph Smith.

Randy Horita Temarohirani, Mahu gren, Tubuai Australes distrikt

Herren besvarte Joseph Smiths bønn. Han besvarer de unges bønner. Jeg kan føle at han også besvarer mine bønner. En dag hendte det noe leit mellom min venninne og meg. Mens jeg senere leste i Liahona, leste jeg et vers som lød: «Elsk deres fiender» (Matteus 5:44). Det hjalp meg å komme over det som hadde hendt, og vi ble venner igjen. Jeg føler at det var et svar på mine bønner.

Joseph Smith organiserte også misjonærarbeidet, og gjennom misjonærarbeidet har Kirken vokst over hele verden. Selv så langt borte som i Korea kan vi vite hvordan vi kan oppnå evig liv.

Ha-Nul Park, Sinchon menighet, Seoul Korea nord stav

Jeg lærte om Joseph Smith da jeg var liten, og jeg har lest historier om ham. Dette har bidratt til at mitt vitnesbyrd har vokst. Men etter hvert som jeg har blitt eldre, har jeg lest mer i Skriftene og tenkt mer over det han opplevde. Følelsene jeg får når jeg lærer om, tenker på eller leser om ham, har hjulpet mitt vitnesbyrd til å vokse enda mer. Det at jeg vet om hans vanskeligheter og erfaringer, hjelper meg å velge det rette når jeg er i situasjoner som frister eller presser meg til å gjøre noe annet.

Jeg vet at Joseph Smith var en Guds profet. Jeg vet at Joseph Smith virkelig ba i Den hellige lund og så vår himmelske Fader og hans Sønn, Jesus Kristus, som sonet for våre synder.

Robin Renae Doney, Essex menighet, Montpelier Vermont stav

Jeg tror at vår himmelske Fader og Jesus Kristus viste seg for Joseph Smith og ga ham det spesielle oppdrag å gjenopprette Kirken. Jeg undres hvordan jeg ville ha reagert hvis min himmelske Fader plutselig viste seg. Det ville ha vært et vold somt sjokk for meg. Men Joseph Smith taklet det fint. Han gikk virkelig inn for å finne sannheten.

Når jeg hører om alt han gjennomgikk for å bygge opp Kirken, hjelper det meg til ikke å klage så mye eller synes synd på meg selv.

Uten profeten Joseph ville det ikke ha vært noen kirke. Og Kirken er min grunnvoll.

Spencer Yamada, Manhattan 2. menighet, New York New York stav

En kveld leste jeg i Mormons bok og fikk en fredelig følelse. Da forsto jeg at læresetningene i Mormons bok er sanne, og at Joseph Smith så vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Jeg vet også at Joseph Smith oversatte Mormons bok og gjenga evangeliet til jorden.

Joseph Smith opplevde mange store prøvelser og vanskeligheter, og han var i stand til å overvinne dem. Han var også modig nok til å stå frem og vitne for predikanter og tilhengere av andre kirker. Selv om de forfulgte ham, visste Joseph Smith at han hadde sett et syn, og han hadde sterk nok overbevisning til å følge sannheten. Av ham har jeg lært å stå frem for sannheten og holde ut til enden.

Fam Suet Ling Roslyn, Ipoh 1. gren, Ipoh Malaysia distrikt

HVORFOR EN 14-ÅRING?

«Som gutt gikk Joseph inn i [lunden]. Jeg har til tider lurt på hvorfor Herren ville få ham til å gå dit som en 14 år gammel gutt. Hvorfor ventet han ikke til [Joseph] var 20 eller 30 eller 40, da han ville hatt den myndighet over seg som kommer med alderen? Han gikk dit – Herren tillot det – og Herren besvarte hans henvendelse fordi han kom i fullkommen tillit som gutt. Det var ingen tvil i hans sinn. Han sa at hvis noen trengte visdom, var det han, og han ba om den, med full tillit til at noe ville skje som resultat av hans bønn. Vi vet ikke hvilke ord Joseph benyttet i sin bønn. Men vi vet at han adspurte Herren og at en samtale fant sted. Og Joseph Smith lærte i løpet av disse minuttene, enten det var lang eller kort tid, mer
om Guds natur enn alle lærde teologer gjennom alle tider noensinne hadde lært.»

President Gordon B. Hinckley: «Inspirerende tanker», Liahona, aug. 1997, s. 5.