2005
JESUS KRISTUS ER MIN FRELSER
Mars 2005


SAMLINGSSTUNDEN

JESUS KRISTUS ER MIN FRELSER

«For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv» (Johannes 3:16).

Føler du noen ganger ro og fred når du ber? Føler du deg takknemlig når du tenker på dine velsignelser? Føler du deg nær din himmelske Fader og Jesus Kristus når du synger en ærbødig Primær-sang? Disse åndelige følelsene er begynnelsen til ditt vitnesbyrd.

En viktig del av et vitnesbyrd er å tro at Jesus Kristus spiller en hovedrolle i vår himmelske Faders plan for oss. Han ble født av Maria. Han «gikk frem i visdom og alder» (Lukas 2:52). Han ble døpt for å være et eksempel for oss. Han organiserte kirken, kalte tolv apostler og forkynte evangeliet. Han helbredet syke og oppreiste døde. Og han led for våre synder, døde og oppsto. På grunn av Jesus Kristus skal vi alle oppstå. På grunn av ham kan vi omvende oss og vende tilbake og bo hos ham og vår himmelske Fader igjen.

Ditt eget vitnesbyrd om Frelseren vil styrkes når du lærer om ham og leser profetenes vitnesbyrd. Du kan lese noen av disse vitnesbyrdene i Skriftene. President Gordon B. Hinckley har båret sitt vitnesbyrd for barna: «Jesus er min venn. Han er mitt forbilde. Han er min lærer. Han er min helbreder. Han er min leder. Han er min Frelser og min Forløser. Han er min Gud og min Konge. Takknemlig og med kjærlighet bærer jeg vitnesbyrd om disse ting.» ( Friend, nov. 2002, s. 3. Se «Mitt vitnesbyrd», Liahona, juli 2002, s. 85.)

Finn profeten

Mange profeter har sett og blitt undervist av Jesus Kristus. Skriftstedene på side B5 forteller noe om disse profetene. Slå opp skriftstedhenvisningen, finn ut hvilken profet det var, og les resten av beretningen. Sett deretter profetene sammen med skriftstedhenvisningene.

Idéer til samlingsstunden

  1. 1. Be tre eller fire voksne medlemmer komme for å undervise om en historie fra Skriftene som viser Jesu eksempel, og fortelle hvordan de har anvendt hans eksempel. Bruk bilde 240 (Jesus Kristus) og bilde 212 (Bergprekenen) fra bildepakken «Kunst inspirert av evangeliet», og fortell barna at Jesus var et forbilde for oss. Sett opp bildene. Forklar hva ordet forbilde, eller eksempel, betyr. Be de voksne medlemmene fortelle sine historier. Gi barna papirark som er formet som fotspor. Be dem tegne eller skrive en måte som de kan følge Jesu eksempel på. Plasser fotsporene på en sti som fører til bildene av Kristus.

  2. 2. Gjennomgå 3. trosartikkel. Forklar at vi minnes forsoningen når vi tar del i nadverden. Fortell beretningen om det siste måltid fra Matteus 26:17-30. Les eller fortell beretningen om da Jesus ga nephittene nadverd (se 3. Nephi 18). Fortell barna at når vi tar nadverden, lover vi å «alltid minnes» Jesus. En måte å minnes Jesus på under nadverden er å tenke på historiene vi kjenner om ham. Få barna til å sitte i en sirkel. Legg flere bilder som skildrer hendelser fra Jesu liv, med forsiden ned. Send en passende gjenstand rundt i ringen mens pianisten spiller svakt. Når musikken stanser, lar du det barnet som har gjenstanden, velge et bilde. Barnet kan enten fortelle historien eller velge barn som skal hjelpe ham eller henne å rollespille historien. Gjenta etter som tiden tillater det. Vis forsiden av heftet Tro på Gud . Minn de eldste barna på at når de tar med seg heftet til kirken, kan bildet av Jesus minne dem om ham under nadverden og resten av uken.