2003
Sanomaton lahja
Toukokuu 2003


Sanomaton lahja

Jos [me avaisimme sydämemme] tämän Pyhän Hengen sanomattoman lahjan jalostavalle vaikutukselle, suurenmoinen uusi hengellinen ulottuvuus tulisi esiin.

On etuoikeus olla kanssanne tänään. Minusta on ihanaa kuunnella Herran sanaa johtajiemme suulla puhuttuna heidän saadessaan opastusta Pyhän Hengen jumalallisen lahjan kautta. Tästä ihanasta lahjasta haluaisin tänään sanoa muutaman sanan.

Oletteko koskaan ajatelleet aurinkomme tuottaman valon ja energian määrää? Tuo määrä on miltei käsittämätön. Siitä huolimatta lämpö ja valo, joita saamme, ovat ilmainen lahja Jumalalta. Se on yksi todiste taivaallisen Isämme hyvyydestä.1

Auringonvalo tunkeutuu läpi avaruuden valaisten planeettamme elämää antavalla lämmöllä ja valolla sen kiertäessä aurinkoa. Ilman aurinkoa ei tällä planeetalla voisi olla elämää; se olisi ikuisesti karu, kylmä ja pimeä.

Kuten aurinko antaa elämää ja valoa maapallolle, hengellinen valo antaa ravintoa hengellemme. Me kutsumme sitä Kristuksen valoksi. Pyhissä kirjoituksissa meille opetetaan, että se ”antaa valon jokaiselle ihmiselle, joka tulee maailmaan”.2 Näin koko ihmiskunta voi nauttia sen siunauksista. Kristuksen valo on jumalallinen vaikutus, jonka ansiosta jokainen mies, nainen ja lapsi voi erottaa hyvän pahasta. Se kehottaa kaikkia valitsemaan oikein, etsimään iankaikkista totuutta ja opettelemaan jälleen totuudet, jotka me tiesimme kuolevaisuutta edeltävässä olemassaolossamme mutta olemme unohtaneet kuolevaisuudessa.

Kristuksen valoa ei tule sekoittaa Pyhän Hengen persoonaan, sillä Kristuksen valo ei ole persoona lainkaan. Sen vaikutus edeltää Pyhän Hengen saamista ja valmistaa Pyhän Hengen vastaanottamiseen. Kristuksen valo johtaa rehellisen sielun ”kuulemaan ääntä”,3 jotta hän löytäisi tosi evankeliumin ja tosi kirkon ja saisi siten Pyhän Hengen.

Pyhä Henki on henkipersoona, erillinen ja erityinen jumaluuden jäsen.4 Hän todistaa Jumalan voimasta, Kristuksen jumalallisuudesta ja palautetun evankeliumin totuudesta. Kautta historian kaikissa kansakunnissa on ollut monia, jotka ovat uutterasti pyrkineet pääsemään yhteyteen taivaan kanssa ja saamaan evankeliumin totuuden valon. He ovat tunteneet Pyhän Hengen vaikutuksen vahvistavan, että evankeliumi on totta.

Profeetta Joseph Smith on selittänyt: ”Pyhän Hengen ja Pyhän Hengen lahjan välillä on ero. Kornelius sai Pyhän Hengen ennen kuin hänet kastettiin, ja se oli hänelle Jumalan vakuuttava voima evankeliumin totuudesta, mutta hän ei voinut saada Pyhän Hengen lahjaa ennen kuin hänet oli kastettu. Ellei hän olisi ottanut päälleen tätä – – toimitusta, niin Pyhä Henki, joka sai hänet vakuuttuneeksi Jumalan totuudesta, olisi jättänyt hänet.”5

Pyhän Hengen lahja, joka on oikeus saada Pyhä Henki jatkuvaksi kumppaniksi, saadaan vain sillä ehdolla, että henkilö uskoo Kristukseen, tekee parannuksen, ottaa vastaan upotuskasteen ja saa Pyhän Hengen kätten päällepanemisella valtuutetuilta palvelijoilta, joilla on Melkisedekin pappeus. Se on mitä kallisarvoisin lahja, jonka voivat saada vain Herran kirkon kelvolliset jäsenet.

Opissa ja liitoissa Herra kutsuu Pyhän Hengen lahjaa sanomattomaksi lahjaksi.6 Se on todistuksen ja hengellisten lahjojen lähde. Se valaisee mielen, täyttää sielumme ilolla,7 opettaa meille kaiken ja palauttaa mieleemme unohdettua tietoa.8 Pyhä Henki myös ”osoittaa [meille] kaiken, mitä [meidän] tulee tehdä”.9

Presidentti James E. Faust lisäsi, että Pyhän Hengen lahja ”on varmin tae sisäisestä rauhasta tässä epävakaassa maailmassa”.10

Presidentti Gordon B. Hinckley on opettanut: ”Kuinka suuri siunaus onkaan saada jumaluuden jäsenen palvelevaa vaikutusta”.11 Ajatelkaa, mitä se merkitsee: kykyä ja oikeutta saada jumaluuden jäsenen palvelusta, olla läheisesti kosketuksissa äärettömään viisauteen, äärettömään tietoon ja äärettömään voimaan!

Kuten on laita kaikkien lahjojen, tämäkin lahja on otettava vastaan ja hyväksyttävä, jotta sitä voi käyttää. Kun pappeusveljien kädet asetettiin päänne päälle ja teidät konfirmoitiin kirkon jäseneksi, te kuulitte sanat ”ota vastaan Pyhä Henki”. Tämä ei tarkoittanut sitä, että Pyhästä Hengestä tulisi ehdoitta jatkuva kumppaninne. Pyhissä kirjoituksissa meitä varoitetaan siitä, ettei Herran Henki ”ainaisesti kiistele ihmisen kanssa”.12 Kun meidät konfirmoidaan, me saamme oikeuden Pyhän Hengen kumppanuuteen, mutta se on oikeus, joka meidän täytyy jatkuvasti ansaita olemalla kuuliaisia ja kelvollisia. Me emme voi pitää tätä lahjaa itsestään selvänä.

Pyhä Henki varoittaa meitä vaarasta ja innoittaa meitä auttamaan muita, jotka ovat avun tarpeessa. Presidentti Thomas S. Monson on neuvonut meitä: ”Me valvomme. Me odotamme. Me kuuntelemme tuota hiljaista ääntä. Kun se puhuu, viisaat miehet ja naiset noudattavat sen kehotuksia. Emme viivyttele Hengen kehotusten noudattamisessa.”13

Minulla oli kerran tilaisuus käydä tutustumassa suureen luolaan. Siellä ollessamme opas sammutti hetkeksi valot osoittaakseen, millaista oli olla täydellisessä pimeydessä. Se oli hämmästyttävä kokemus. Nostin käteni aivan silmieni eteen enkä pystynyt näkemään sitä. Se oli tavallaan pelottavaa. Olin helpottunut, kun valot taas sytytettiin.

Aivan kuten valo tunkeutuu pimeyteen ja tekee fyysisen näkyväksi, samalla tavoin Pyhä Henki tunkeutuu hengelliseen pimeyteen, joka meitä ympäröi, ja tuo selkeästi näkyville hengellisiä asioita, jotka olivat kerran kätkössä. Apostoli Paavali opetti, ettei ihminen ”luonnostaan ota vastaan Jumalan Hengen puhetta, sillä se on hänen mielestään hulluutta. Hän ei pysty tajuamaan sitä, koska sitä on tutkittava Hengen avulla.”14

Pelkään, etteivät jotkut Herran kirkon jäsenistä käytä lähimainkaan hyväkseen niitä etuoikeuksia, joita saamme Pyhän Hengen lahjan myötä.15 Toisia häiritsevät maailman asiat, jotka tukkivat Pyhän Hengen vaikutuksen estäen heitä tunnistamasta hengellisiä kehotuksia. Tämä maailma, jossa elämme, on meluisa ja kiireinen. Muistakaa, ettei kiireisyys ole välttämättä samaa kuin hengellisyys. Ellemme ole varovaisia, niin se, mikä on tästä maailmasta, voi työntää sivuun sen, mikä on Hengen.

Toiset ovat tulleet hengellisesti kuuroiksi ja turtuneet, koska ovat valinneet synnin tekemisen. Toiset yksinkertaisesti leijuvat hengellisessä itsetyytyväisyydessä vailla mitään halua kohota itsensä yläpuolelle ja olla yhteydessä Jumalaan.

Jos he avaisivat sydämensä tämän Pyhän Hengen sanomattoman lahjan jalostavalle vaikutukselle, suurenmoinen uusi hengellinen ulottuvuus tulisi esiin. Heidän silmänsä katsoisivat näkymää, jota voi tuskin kuvitella. He saisivat itse tietoa siitä, mikä on Hengen, siitä, mikä on oivallista, kallisarvoista ja kykenee avartamaan sielua, laajentamaan mieltä ja täyttämään sydämen sanoin kuvaamattomalla ilolla.

Presidentti Brigham Young puhui pyhästä kokemuksesta, jolloin surmattu profeetta Joseph Smith näyttäytyi presidentti Youngille tuoden pyhille vielä yhden sanoman. Se on sanoma, jota pyhät tarvitsevat nykyään enemmän kuin koskaan aiemmin: ”Käske ihmisiä”, Joseph sanoi, ”huolehtimaan siitä, että heillä säilyy Herran Henki, niin se johtaa heitä oikein. Varo käännyttämästä pois hiljaista ääntä; se opettaa heille, mitä tehdä ja minne mennä; se kantaa valtakunnan hedelmää. Käske veljiä pitämään sydämensä avoinna vakaumukselle, niin että kun Pyhä Henki tulee heihin, heidän sydämensä on valmis ottamaan sen vastaan.”16

Veljet ja sisaret, työnnämmekö me sivuun hiljaisen, vienon äänen? Teemmekö sellaista, mikä loukkaa Pyhää Henkeä? Päästämmekö kotiimme vaikutuksia, jotka karkottavat Hengen kodistamme? Sillä, millaisen viihteen sallimme päästä kotiimme, on varmasti vaikutusta Pyhän Hengen voimaan. Suuri osa maailman viihteestä loukkaa Pyhää Henkeä. Meidän ei todellakaan pitäisi katsella elokuvia tai televisio-ohjelmia, jotka ovat täynnä väkivaltaa, ruokotonta kieltä ja moraalittomuutta.

Pyydän teitä pohtimaan itseksenne nöyrästi ja rukoillen ja kysymään itseltänne: ”Onko minulla Henki elämässäni? Olenko minä onnellinen? Teenkö minä elämässäni mitään, mikä loukkaa Henkeä ja estää Pyhää Henkeä olemasta jatkuva kumppanini?” Olkaa rohkeita tekemään tarvittaessa parannusta ja nauttikaa jälleen Pyhän Hengen kumppanuudesta.

Saammeko kodissamme nauttia Pyhän Hengen vaikutuksesta? Teemmekö perheenä mitään, mikä loukkaa Henkeä? Voimmeko kutsua tehokkaammin Pyhän Hengen kotiimme?

Kotiemme pitää olla enemmän Kristukseen keskittyneitä. Meidän tulee viettää enemmän aikaa temppelissä ja vähemmän aikaa mielihyvän tavoittelussa. Meidän tulee alentaa melutasoa kodeissamme, niin ettei maailman melu tukahduta Pyhän Hengen hiljaista, vienoa ääntä. Yksi suurimmista tavoitteistamme vanhempina tulee olla nauttia Pyhän Hengen voimasta ja vaikutuksesta kodissamme. Meidän tulee rukoilla ja tutkia pyhiä kirjoituksia. Me voimme laulaa palautuksen lauluja ja kutsua siten Pyhän Hengen kotiimme. Myös säännöllisestä perheillasta on apua.

Näinä vaarallisina aikoina me tarvitsemme tätä sanomatonta lahjaa elämässämme. Presidentti Boyd K. Packer on muistuttanut meitä: ”Meidän ei tarvitse pelätä tulevaisuutta. Meillä on täysi syy iloita eikä juurikaan syytä pelätä. Jos seuraamme Hengen kuiskauksia, me olemme turvassa, tapahtuipa tulevaisuudessa mitä tahansa. Meille näytetään, mitä meidän on tehtävä.”17

Profeetta Joseph opetti, että pyhät voivat erottaa Pyhän Hengen lahjan kaikista muista hengistä, sillä ”se kuiskaa rauhaa ja iloa heidän sielulleen, se ottaa pois kaunan, vihan, kiistan ja kaiken pahan heidän sydämestään, ja heillä on ainoastaan halu tehdä hyvää, tuoda esiin vanhurskautta ja rakentaa Jumalan valtakuntaa”.18

Eräs ystäväni kertoi minulle kerran kokemuksestaan, kuinka hän oppi tuntemaan Pyhän Hengen lahjan ja ymmärtämään, mikä se on. Hän oli rukoillut usein ja halunnut tietää, onko evankeliumi totta.

Vaikka hän tunsi rauhaa uskossaan, hän ei ollut koskaan saanut varmaa tietoa, jota hän kaipasi. Hän oli alistunut siihen, että hän olisi yksi niistä, joiden olisi vaellettava tämän elämän halki muiden uskoon luottaen.

Eräänä aamuna pyhiä kirjoituksia pohtiessaan hän tunsi jonkin voiman tulvivan kehoonsa päälaelta jalkapohjiin. ”Olin kokonaan valtavan voimakkaan rakkauden ja puhtaan ilon tunteen vallassa”, hän selitti. ”En voi kuvailla tuntemusteni määrää sillä hetkellä muutoin kuin sanomalla, että minut täytti niin syvä ilo, ettei minussa ollut mitään tilaa millekään muulle tunteelle.”

Tuntiessaan tämän Pyhän Hengen vuodatuksen hän mietti, oliko mahdollista, että hän vain kuvitteli, mitä tapahtui. ”Mitä enemmän mietin”, hän sanoi, ”sitä voimakkaammaksi tunne muuttui, kunnes en voinut tehdä muuta kuin sanoa kyynelsilmin: ’Nyt riittää.’”

Poikasena isälläni oli samanlainen kokemus kastepäivänään. Hän kertoi: ”Kun piispa laski kätensä pääni päälle ja sanoi: ’Ota vastaan Pyhä Henki’, koin omituisen tunteen – jotakin, mitä en ollut kokenut koskaan aikaisemmin, [tuli] sieluuni [ja] antoi minulle onnen tunteen, tunteen, joka täytti sieluni.”

Tuosta hetkestä elämänsä loppuun asti hän tiesi aina, että Jeesus Kristus elää ja johtaa kirkkoaan elävän profeetan kautta.19

Nykyisin on monia, jotka ovat tunteneet Pyhän Hengen kuiskauksia tutkiessaan Mormonin kirjaa tai kuunnellessaan lähetyssaarnaajien ja ystävien todistuksia. Heille minä sanon Herran Jeesuksen Kristuksen apostolina: Evankeliumi on palautettu täyteydessään jälleen kerran maan päälle! Joseph Smith oli tosi profeetta, joka käänsi tuon kirjan Jumalan lahjan ja voiman avulla. Kehotan kaikkia lukemaan Mormonin kirjan ja soveltamaan käytäntöön sen lupausta: ”Ja kun te nämä saatte, minä tahtoisin kehottaa teitä kysymään Jumalalta, iankaikkiselta Isältä, Kristuksen nimessä, eivätkö nämä asiat ole totta; ja jos te kysytte vilpittömin sydämin, vakain aikein, Kristukseen uskoen, hän ilmoittaa niistä teille totuuden Pyhän Hengen voimalla.”20

Teille, jotka ette ole tämän kirkon jäseniä, minä annan kaikella sydämeni hellyydellä kehotuksen – älkää enää vastustako totuutta. Antakaa sydämessänne sijaa tälle taivaalliselle valolle. Uskokaa, tehkää parannus ja ottakaa kaste Jeesuksen Kristuksen nimessä syntienne anteeksisaamiseksi, niin tekin saatte tämän Pyhän Hengen sanomattoman lahjan.

Taivaallinen Isämme elää! Jeesus on Kristus! Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on palautettu täyteydessään profeetta Joseph Smithin kautta. Presidentti Gordon B. Hinckley on profeetta, näkijä ja ilmoituksensaaja meidän aikanamme. Todistan siitä Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. Yhdysvaltain kansallisen ilmailu- ja avaruushallinnon (NASAn) asiantuntijat arvioivat, että auringosta ”säteilevä kokonaisenergia on 383 miljardia triljoonaa kilowattia, mikä vastaa samaa energiamäärää kuin jos 100 miljardia tonnia trotyyliä räjähtäisi joka sekunti” (NASA, Office of Space Science, ”Solar System Exploration”, Internet: http://solarsystem.nasa.gov/features/ planets/sun/sun.html).

  2. John 1:9; ks. myös Moroni 7:16; OL 84:46.

  3. OL 84:46.

  4. Ks. OL 130:22.

  5. History of the Church, osa. 4, s. 555.

  6. Ks. OL 121:26.

  7. Ks. OL 11:13.

  8. Ks. Joh. 14:26.

  9. 2. Nefi 32:5.

  10. ”Pyhän Hengen lahja – varma kompassi”, Valkeus, heinäkuu 1989, s. 28.

  11. Teachings of Gordon B. Hinckley, 1997, s. 259.

  12. 1. Moos. 6:32.; ks. myös Nefi 26:11; OL 1:33; Moos. 8:17.

  13. Live the Good Life, 1988, s. 59; ks. myös Thomas S. Monson, ”Henki tekee eläväksi”, Valkeus, 1985, konferenssiraportti 155. vuosikonferenssista, s. 60.

  14. 1. Kor. 2:14.

  15. Ks. Brigham Young, Discourses of Brigham Young, toim. John A. Widtsoe, 1954, s. 32.

  16. Manuscript History of Brigham Young 1846–1847, toim. Elden J. Watson, 1971, s. 529; ks. myös ”Pyhän Hengen lahja – varma kompassi”, s. 29.

  17. Boyd K. Packer, ”Tulenlieskoja, kuin kieliä”, Liahona, heinäkuu 2000, s. 9.

  18. Manuscript History of Brigham Young, s. 529; ks. myös ”Pyhän Hengen lahja – varma kompassi”, s. 29.

  19. Joseph L. Wirthlin, Conference Report, huhtikuu 1956, s. 12.

  20. Moroni 10:4.