2003
Etsikää, niin te löydätte
Toukokuu 2003


Etsikää, niin te löydätte

Kun harjoitamme uskoamme ja käytämme voimiamme lähestyäksemme Jeesusta Kristusta, alamme täydellisemmin ymmärtää, kuka Hän todella on.

Rakkaat veljeni ja sisareni, rukoilen, että Herran Henki voisi ohjata minua kertoessani teille henkilökohtaisista tunteistani ja todistuksestani.

Yksi kunnioitusta herättävimmistä kehotuksista ja syvällisimmistä lupauksista, joita Vapahtaja on esittänyt, löytyy yksinkertaisesta ilmauksesta ”etsikää, niin te löydätte”.1

Vaikka etsimisen prosessiin sisältyy rukoilemista ja anomista, se ulottuu vieläkin syvemmälle. Etsiminen on pikemminkin matka kuin yksittäinen tapahtuma. Vertaan sitä pitkään koko mantereen poikki ulottuvaan lomamatkaan. Vaikka tiedämmekin, mikä lopullinen määränpäämme on, saamme kallisarvoisia kokemuksia ja koemme todellista oppimista päivittäin edistyessämme kohti päämäärämme.

Kun etsimme sitä, mikä on Jumalan, meidän täytyy nöyrtyä Hänen edessään ja muistaa, että me Hänen armostaan saamme sen, ja meidän täytyy keskittää ajatuksemme ja rukouksemme, uskomme ja halumme, jopa sydämemme kaikki voima siihen, että saisimme valoa ja ymmärrystä suoraan rakastavalta taivaalliselta Isältä.

On yksinkertaista selittää kaava, kuinka etsiä vastauksia Jumalalta, mutta sovellettuna se onkin paljon henkilökohtaisempaa. Aluksi meitä kehotetaan tutkimaan mielessämme ja pohtimaan sydämessämme niitä asioita, joita me Häneltä eniten halajamme.2 Tämä mietiskelyn prosessi tuo sieluumme selkeyttä ja innoitusta. Sitten meitä ohjataan esittämään ajatuksemme ja pyyntömme suoraan taivaalliselle Isälle nöyrässä rukouksessa, ja meille luvataan, että jos kysymme Häneltä Kristuksen nimessä, onko se, mitä etsimme, oikein, ja jos kysymme ”vilpittömin sydämin, vakain aikein, Kristukseen uskoen”, Hän ilmoittaa siitä meille ”totuuden Pyhän Hengen voimalla”, sillä juuri ”Pyhän Hengen voimalla” me tiedämme ”totuuden kaikesta”.3

Entä mitä meidän pitäisi etsiä?

Pyhät kirjoitukset opettavat meille, että meidän tulee tavoitella ”vakaasti parhaita lahjoja”4, että meidän tulee etsiä viisautta ja ymmärrystä sekä valmistaa ”kaikki tarpeellinen”.5 Meitä kehotetaan kadottamaan itsemme toisten palveluksessa6 ja etsimään sitä, mikä on ”hyveellistä, rakastettavaa tai hyvältä kuuluvaa tai kiitettävää”.7

Samanaikaisesti meitä varoitetaan etsimästä sitä, mikä maailmassa ”on saastaista”.8 Presidentti Gordon B. Hinckley on sanonut: ”Maailmassa on hyvin paljon pahuutta, viettelevää pahuutta. Välttäkää sitä, veljeni ja sisareni. Karttakaa sitä. Se on kuin vaarallinen tauti. Se on kuin myrkky, joka tuhoaa teidät. Pysykää siitä erossa.”9 Aamoksen kirjassa sanotaan: ”Pyrkikää hyvään, älkää pahaan, jotta saisitte elää! Silloin Herra Jumala Sebaot on teidän kanssanne.”10

Ensimmäiseksi ja ennen kaikkea muuta me etsimme ”Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskasta tahtoaan”.11 Me pyrimme tuntemaan ainoan todellisen Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen, jonka Hän on lähettänyt.12

Vapahtaja esitti tämän kutsun etsiä ja löytää hyvin henkilökohtaisella tavalla sanoessaan: ”Lähestykää minua, niin minä lähestyn teitä; etsikää minua uutterasti, niin te löydätte minut.”13

Entä mitä tarkoittaa se, että löydämme Hänet?

Kun harjoitamme uskoamme ja käytämme voimiamme lähestyäksemme Jeesusta Kristusta, alamme täydellisemmin ymmärtää, kuka Hän todella on. Kun etsimme Häntä uutterasti, saamme syvän ja kestävän todistuksen Hänen verrattomasta rakkaudestaan, Hänen täydellisestä elämästään ja esimerkistään sekä Hänen suuren sovitusuhrinsa siunauksista. Kun lähestymme Häntä, alamme todellakin löytää Hänet ja tuntea Hänet maailman Luojana, ihmiskunnan Lunastajana, Isän Ainosyntyisenä, kuninkaiden Kuninkaana, Rauhan Ruhtinaana.

Mitä syvemmin etsimme, sitä enemmän alamme arvostaa Jeesuksen Kristuksen tehtävää Vanhan testamentin suurena Jehovana ja Uuden testamentin pyhänä Messiaana. Alamme täydellisemmin ymmärtää Hänen iankaikkisen sanomansa pelastuksesta ja korotuksesta. Huomaamme, että Hän edelleen viittoo meitä tulemaan ja seuraamaan Häntä, että Hänen opetuksensa ovat varmoja ja että ne ovat yhtä käyttökelpoisia nykyisin kuin ne ovat olleet kaikkina aikaisempina aikakausina. Alamme saada yhä syvemmin arvostaen käsityksen siitä, mitä Getsemanessa ja Golgatalla tapahtui. Vaikka Hänet tuomittiin ja määrättiin rangaistavaksi väärin perustein, Hän antoi auliisti henkensä, ja omat profeetalliset sanansa täyttäen Hän nousi kolmantena päivänä kuolleista. Tämä korvaamaton lahja suo kuolemattomuuden kaikille ja iankaikkisen elämän kuuliaisille ja uskollisille.

Kun alamme käsittää, että Hänen sanomansa oli ja on edelleen koko ihmiskuntaa varten kaikkialla, me otamme hyvin innokkaasti vastaan pyhien kirjoitusten kertomuksen Hänen käynnistään Amerikan mantereen muinaisten asukkaiden luona. Me iloitsemme Mormonin kirjan esiintulosta toisena todistuksena – todella täydentävänä todistuksena – Hänen messiaanisesta tehtävästään maailman Vapahtajana ja Lunastajana. Me myönnämme, että tutkimalla Mormonin kirjaa ja rukoilemalla sen johdosta ihminen voi päästä lähemmäksi Vapahtajaa kuin mitään muuta kirjaa tutkimalla.14

Kun pyrimme löytämään Vapahtajan, me saamme todistuksen siitä, että Hän kävi henkilökohtaisesti yhdessä Isänsä kanssa poikaprofeetta Joseph Smithin luona aloittaen kauan odotetun aikojen täyttymisen taloudenhoitokauden.15

Kun etsimme Häntä, käsitämme, että Hän on palauttanut kirkkonsa maan päälle – Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon – että Hän on suonut kirkolleen voiman ja valtuuden suorittaa välttämättömiä toimituksia, jotka antavat meille mahdollisuuden palata jälleen kerran asumaan Hänen luokseen.

Kun etsimme Häntä, huomaamme, että Hän opastaa edelleen kirkkoaan elävän profeettansa presidentti Gordon B. Hinckleyn kautta ja että Hänen kirkkonsa organisaation ”perustuksena ovat apostolit ja profeetat” ja sen ”kulmakivenä on itse Kristus”.16

Kun etsimme Häntä uutterasti, tunnemme Hänen rakkautensa meitä kohtaan ja ymmärrämme selvemmin vastaukset rukouksiimme. Tunnustamme, että Hänen Henkensä kautta me löydämme ”viisautta ja suuria tiedon aarteita, tosiaankin salattuja aarteita”17, ja saamme suuremman halun elää sopusoinnussa Hänen käskyjensä ja johdatuksensa kanssa.

Kun etsimme Häntä, huomaamme Hänen olevan ”maailman valo ja elämä”.18 Kun etsimme Häntä, veljet ja sisaret, me todellakin löydämme Hänet ja saamme tuntea sitä sisäistä rauhaa, jonka Hän on meille luvannut. Tästä todistan Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. Matt. 7:7; 3. Nefi 14:7.

  2. Ks. OL 9:7–8; Moroni 10:3.

  3. Moroni 10:4–5.

  4. OL 46:8.

  5. OL 109:7–8.

  6. Ks. Luuk. 17:33.

  7. UK 13.

  8. 3. Nefi 20:41; JSR Matt. 6:38.

  9. Teachings of Gordon B. Hinckley, 1997, s. 709.

  10. Aam. 5:14.

  11. Matt. 6:33.

  12. Ks. Joh. 17:3.

  13. OL 88:63.

  14. Ks. Profeetta Joseph Smithin opetuksia, toim. Joseph Fielding Smith, 1985, s. 192.

  15. Ks. Ef. 1:10.

  16. Ef. 2:20.

  17. OL 89:19.

  18. Moosia 16:9.